› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Forslag til ny kategori: Resources
- Dette emne har 12 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 3 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 130 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. december 2010 kl. 18:41 #51340
michaelDeltager- Giant
Jeg forslår at der oprettes en katogi til at poste links med særdeles gode artikler/sites som kan interesere andre. Kun links til virkeligt gode sider bør postes der.
Som eksempel (ved ikke lige om det er et godt link, men dette er også kun et eksempel)
———————
The use of filters
Oversigt over mange filtre med kort beskrivelse af virkemåde og hvilke planeter/tåger osv der er gode ved.
http://sciastro.net/members/portia.php/2009/01/31/g-the-use-of-filters
Udrag
#8 Light Yellow (83% transmission)
This is used for enhancing the detail in red and orange features in the
belts of Jupiter. It is also useful in increasing the contrast in the
maria on Mars, and increasing the resolution of detail on Uranus and
Neptune in telescopes with 10″ or more of aperture. This is a great
filter for enhancing lunar detail, too, particularly on telescopes with
8″ of aperture or less.#11 Yellow-Green (78% transmission)
This filter is great for bringing out surface details on Jupiter, and
to some degree, Saturn. It darkens the maria on Mars and does slightly
improve visual detail on Uranus and Neptune, again in telescopes with
10″ of aperture or more. This filter is what I used primarily for
observations of Jupiter after it was pummeled by Comet Shoemaker-Levy in
1994. It brought out the impact areas in excruciating detail.———————-
Tråden under kan så bruges til at diskutere indholdet (hvis der er noget relevant at diskutere) eller andre kan submitte andre links til ligenende artikler som den oprindelige poster så kan editre ind i det oprindelige indlæg – på den måde kan vi få samlet alle relevante(gode) must read artikler.
Udrag bruges for at give en forsmag, men ligeså meget for google skyld (kan give flere brugere til AF 😉
Michael 2010-12-08 12:23:55 9. december 2010 kl. 00:15 #51403
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Michael
Jeg synes at det er fint, at man kan gøre andre opmærksom på artikler, som man finder interessante, men er disse links til den slags i virkeligheden ikke en naturlig del af de forskelligartede indlæg der bringes på Astro-Forum?mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
9. december 2010 kl. 00:46 #51409
bobo- Giant
Hej med jer. Jeg har engang foreslået noget lign, ( http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=278&KW=&PID=2890#2890 )Og jeg giver dig ret Michael.
Gode links drukner i mængden af tråde, og ofte er der en der lige har fundet noget fedt, som en anden så har linket til tidligere. Hmm, men på den anden side, så kommer man jo i snak med folk
Men det behøver vel ikke være en ny kategori? Kan der laves et felt under de nederste reklamer med links, hvor man kan lægge noget ind? Feks: http://www.dr.dk/P1/rosenkjaer/Anja+Andersen/20070319112839.htm
9. december 2010 kl. 05:35 #51416
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Indtil videre kan man bruge vor eksisterende ressurstråd hvis man ønsker. Men det er ingen plads for diskusioner, så helt slik Michael vil have det blir det jo ikke.
Bjørn T. Jønsson 2010-12-09 04:36:11 Mvh,
Bjørn9. december 2010 kl. 14:25 #51444
bobo- Giant
Som jeg sagde, det drukner i tråde. Og jeg som ellers er på forum næsten dagligt.
Hånden på hjertet, hvor mange af jer “nornale brugere”, IKKE nørderne, der læser samtlige tråde
vidste at det lå og gemte sig der inde? Få da en genvej ud og lægge på forsiden i stedet. Om 2 år ligger tråden på side 14, og er glemt af de fleste. Men ellers en imponerende samling du har lavet Bjørn.
9. december 2010 kl. 14:35 #51447
jeppeDeltager- Super Giant
Hej Bobo,
Bjørns tråd ligger øverst i Teknik – Tilbehør. Den er “klistret fast” til toppen af kategorien. Så den kommer ikke ned på side 14 om 2 årJeg er lidt usikker på, om jeg tror, det er en god idé med en kategori udelukkende til artikellinks og debat om dem. Det vil være en lidt upræcist defineret kategori. For mig at se hører de enkelte artikellinks – og debatten om artiklen – nok nærmere hjemme i de enkelte kategorier om emnerne, f.eks. astrofotos, teknik osv. Så min holdning er nok nogenlunde den samme som Torben Taustrups.9. december 2010 kl. 14:52 #51448
michaelDeltager- Giant
Jeg må indrømme jeg heller ikke havde set bjørns tråd. Ser ud til at være lavet et stort stykke arbejde der.
Jeg havde iøvrigt ikke forstillet mig at det ene skulle afsløse det andet – i min verden ville man stadig kunne poste sine debat indlæg i det enkelte kategorier, og samtidig ligge det ind under “resources” hvis man mener det har en god plads der – så det ikke forsvinder ind under en debat som indlæg nummer 8 i en eller anden kategori, og på den måde spredt ud – så alt i alt – et bruger redigeret bilbiotek – hvor de links der kommer over tid samles sammen.
Men ja, det var selvf også bare et forslag – havde ikke engang selv set Bjørns tråd – den vil jeg også lige kigge igennem.
9. december 2010 kl. 15:07 #51451
Jeg må bare få sige at det er ikke “min tråd” i den forstand at det er jeg
som laver den. Jeg oprettede den, men opfordrer alle til at legge ind beskeder der. Det er en tråd der er ment å være et fællesbidrag – fra alle til alle. Som initiavtivtager ber jeg kun om at man holder seg til topic (og helst anbefalt format for posting) og dessuden ikke bruger den til diskution. Det findes en
egen tråd for diskutioner. Diskutionstråden er ikke sticky, men linket til inde i tråden så den er enkel at finde.Mvh,
Bjørn9. december 2010 kl. 15:09 #51452
jeppeDeltager- Super Giant
Hej Michael
Så det er altså en både-og løsning, du skitserer? Det giver i så fald mere mening for mig.
Jeg ved dog ikke, om det kan lade sig gøre rent praktisk at poste til to kategorier på samme tid i dette forum.
Et spørgsmål: Når I nu end ikke havde set Bjørns resource-tråd, til trods for at den er placeret øverst i kategorien, hvordan skal det så være muligt at finde rundt i en links-kategori, der jo alt andet lige vil være noget rodet?
10. december 2010 kl. 00:32 #51530
bobo- Giant
Det tror da pokker Jeppe. Det står jo på NORSK!
. Man kunne jo ændre det til noget mere iøjnefaldende, feks LINKS TIL ASTRO-RELATEREDE SIDER OG SW. Og når den nu er gjort “sticky” (smart nok)
Så skader det jo nok ikke at der bliver gjort lidt reklame for den på forsiden. Der er vel plads nok til at der kan stå TEKNIK – TILBEHØR- LINKS ?
10. december 2010 kl. 01:04 #51538
Den har været sticky i siden 20. October i fjor. Når det gelder at det medste er på norsk, så får I bare bære over med det. Jeg oprettede tråden inden jeg begynte at skrive dansk-norsk (DORSK) her i forummet. Overgangen til DORSK fra undertegnede skedde forøvrigt samme dag som tråden blev sticky.
Mvh,
Bjørn10. december 2010 kl. 11:57 #51557
holmDeltager- Super Giant
Bjørn, jeg synes du har et yderst fint forståeligt sprog..
Mne jeg havde nu heller ikke set “dit” link….
10. december 2010 kl. 13:33 #51573
Tak, Lars! Man forsøker så godt man kan.
Mvh,
Bjørn -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Forslag til ny kategori: Resources' er lukket for nye svar.