Forslag til litteratur

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Forslag til litteratur

• Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 7 måneder siden af thomas. This post has been viewed 43 timesrehling. This post has been viewed 43 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

thomas.rehling
    Deltager
      • Planet

Hej.

Er der nogle belæste mennesker som kan anbefale noget litteratur?

Jeg søger litteratur (gerne bøger som kan tages med i sommerhus uden internet) som hjælper en nybegynder igang med at observere nattehimlen, både med det blotte øje, med en prismekikkert, og et mindre teleskop. Så det er nok litteratur om praktisk astronomi, observation(observationsteknikker), hvad ser jeg på himlen, hvordan er et teleskop opbygget, hvordan bruger man det korrekt? osv.

Håber at der er nogle som har nogle idéer eller forslag.

Anonym
        • Moon

Da jeg havde mit første kursus på uni i observationsmetoder benyttede vi Astronomy Methods af Hale Bradt.

Den var ganske fornuftig som introduktionsbog til det at foretage observationer.

http://www.bogpriser.dk/astronomy-methods_hale-bradt?isbn=9780521535519

Med hensyn til at finde rundt på himlen, så kan jeg anbefale stellarium. Det er et planetarieprogram, som du kan hente ned til din bærbar. Den kan fortælle dig præcis, hvad der er på himlen til hvilket tidspunkt. http://www.stellarium.org

thomas.rehling
        Deltager
          • Planet

Fornemt, tak.

Du tror ikke at den Hale Brads bog er over begynder-niveau? Nu er den i hvert fald bestilt fra biblioteket.

Anonym
            • Moon

Jeg havde aldrig haft nogen erfaring med at foretage reelle observationer på det tidspunkt.

Selvfølgelig indeholder den en del matematik, men frem for alt indeholder den en introduktion til de forskellige koordinatsystemer, der benyttes i astronomi samt en beskrivelse af virkemåden for forskellige typer af teleskoper. Jeg er nok fagskadet på det punkt, at jeg mener bogen er til begynderniveau. 😛

thomas.rehling
            Deltager
              • Planet

Super, jeg ser frem til at kigge i den, og på himmelen.

finnr
              Deltager
                • Main Sequence

Jeg kan varmt anbefale “Turn left at Orion”, se nærmere i linket her. Bogen beskriver 100 nemme objekter med tilhørende kort, og nævner hvad man kan se med det blotte øje, med en kikkert og med et lille teleskop. Og der er en glimrende introduktion om koordinatsystemer osv.

Og så er det selvfølgelig en fremragende ting med planetarieprogrammer, som ovenikøbet er gratis! Foruden Stellarium bør også nævnes Cartes du Ciel, aka Sky charts. Begge kan køre på dansk.

Go’ fornøjelse med sommerhimlen, FinnR

thomas.rehling
                Deltager
                  • Planet

Tak FinnR.

Fik den brugt for 4 pund på amazon.co.uk

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Forslag til litteratur' er lukket for nye svar.