Forslag til ATM'erne

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Forslag til ATM'erne

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 8 år, 8 måneder siden af mhansen. This post has been viewed 300 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

mhansen
    Deltager
      • Nova

Hej alle,

Jeg er ikke selv ATM’er, så jeg kan desværre ikke siges at gå foran med et godt eksempel i denne sag. Men jeg sidder lige og læser om SDSS 2.5m teleskopet og jeg kan anbefale alle ATM’er herinde at læse, først og fremmest, Gunn et. al. 2006, som omhandler teleskopet, de optiske elementer, monteringen og teleskop bygningen. Når man går i dybden med det, så er det virkelig nytænkende metoder de har haft fat i.

Især det baffle system de har benyttet. I kort, har de benyttet et ydre baffle system, som sal bryde vinden og overføre den til den faste del af segmentet som teleskopet er placeret på. Det betyder at wind-bafflen har sit eget drev system og ikke er koblet direkte til pier’en. Samtidig skal det ydre baffle system også forhindre at direkte lys i en vinkel > 27 grader, ikke rammer primær spejlet.

Det indre baffle system består af et primært, som sidder ved primær teleskopet, et sekundært (inverteret og kortere) som sidder ved sekundæren og et konisk baffle system som sidder ophængt midt i teleskopet.

Yderligere så er der ingen dome, men derimod en bygning som kan flyttes helt væk fra teleskopet.

Men igen, læs det. Det er virkeligt godt stof, også selvom man måske ikke vil bygge et dansk 2.5m wide-field survey teleskop.

Det kamera som benyttes i SDSS er behandlet i Gunn et. al. 1998, men det har jeg ikke kigget nærmere på endnu.

MHansen2015-07-10 12:42:08

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Emnet 'Forslag til ATM'erne' er lukket for nye svar.