Forskellen på Nexstar 114 SLT og Meade ETX-90PE

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Forskellen på Nexstar 114 SLT og Meade ETX-90PE

• Dette emne har 20 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af janlarsen. This post has been viewed 622 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Forfatter

janlarsen
      • Moon

Er der stor forskel imellem disse 2, eller med andre ord, kan det svare sig at købe en Meade ETX-90PE i forhold til den Nexstar 114 SLT jeg har nu.?

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Nej det kan ikke !

Du henter mere lys med din Nexstar, men ETX-90 vil vise planeter lidt større. Men pris forskellen er ikke de penge værd, da du vil kunne få mere ud af en god barlow.

Har lagt to billeder der hedder 90mm_9mm i den mappe jeg linker til i anden tråd.

Så kan du jo sammenligne hvad det vil ca sige.

janlarsen
          • Moon

Okay, ja det kan jeg godt se.

Så jeg skal op i en 8-10″ Newton for at virkelig sker noget, eller hvad.?

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Ja og nej… For at der “sker noget”, så skal der være en god åbning og ikke mindst en LANG fokallængde.

Fokallængden bestemmer forstørrelsen, sammen med okularet.

Åbningen bestemmer detaljegraden, samt hvor lysstærkt det vil fremstå.

Seeing kan du ikke gøre noget ved, og den bestemmer ALT! Hvor stor forstørrelse der kan bruges, hvor mange detajler der kan ses og om farve bare er et mistmaks eller om de står frem klart og tydeligt.

Det teleskop du har nu er jo langt, nemlig 1000mm. Så en standard 8-10 tomme Newton vil have ca samme længde! Det giver samme forstørrelse men et mere lysstrækt objekt.

Laver lige et par billeder der viser hvad jeg mener.

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Oki, tjek lige dem her:

CGE1400 med et 9mm okular.

Samme teleskop bare neddroslet til 60mm åbning stadig 9mm okular:

Og sammenligner vi så med et SLT 114 med samme 9mm okular i:

Så kan man se at man kan forstørre så meget at det hele faktisk forsvinder.

Men igen det kommer jo an på hvad du gerne vil, da din SLT med en god 4x powermate og et webcam vil nok kunne det du søger – Uden at skulle af med 68.000 for en CGE1400.

janlarsen
                • Moon

Okay, det billede du har af SLT 114 med 9 mm okular er nøjagtig det jeg ser og det viser jo intet.

Mener du at jeg vil få mere ud af at købe et 4x powermate end et 2x Barlow, eller er de til 2 forskellige ting.?

Hvilket webcam vil du anbefale til mit teleskobet, for planene er at jeg skal kunne sidde inden ved pcen og styre teleskobet, og samtidig se billedet, jeg har fundet ud af styringen med et program (NSControlPad) og der fulgte Celestrons Thesky med.?

Du skal have mange tak for at du vil bruge tid og kræfter på at hjælpe mig, med at komme ind i dette spændende univers.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Ja og nej.

En barlow og en powermate er næsten det samme, de gør det samme men er opbygget forskelligt.

Jeg ville starte ud med en god 2 x barlow, og et webcam eller et LPI / Qcam5 / andet..

Husk at et webcam “kun” kan vise dig planeter, og dog… Men det er noget andet 😉

Men den med at sidde inde og kikke mens teleskopet står der ude og fryser, det skal du nok ikke lægger planer om lige her og nu !

Det er der mange grunde til, især at hvis du nu sætter en bare en 2 x barlow på et webcam, så viser dit teleskop nok en god del mindre af himlen end den kan ramme!

Derfor skal du regne med at du skal ud og få skidtet ind i center hvor dit webcam kan se den. Men så kan du også sidde i ro og ma, og bare suge til dig. Evt gemme en AVI film med Saturn og alle dens venner.

Vil du absolut sidde inde og ikke fare frem og tilbage, så er der kun en ting der virker..

Et widefield setup, som kan få dit lang-fokal teleskop til at pege helt hen på planeten.

TheSky er fint, og kan nok også ramme meget.

Men vil du sidde inde, så kan jeg kun anfalde dig NexRemote – Koster vist nok 20-25$ men så er din håndkontrol lige med et trylleslag et program på din PC.

Hvilket gør at du kan bede den om en præsis goto, hvorved den måske rammer… Kræver jo stadig at den kan ramme en klar stjerne.

Og her kommer det med widefield så ind:

Hvis du har et widefield monteret oven på din teleskop, så kan det virke som en søger.

Det vil sige at når programmet beder dig om at centre Cappella i søgeren, så skal det være med det setup. Så trykker man enter, og den vil nu have Cappella centreret i det andet teleskop!!! Men så kan den også ramme mere eller mindre ALT.

Men du vil ikke kunne se andet end planter og de helt klare stjerner med et webcam – Næsten lige meget hvilket et det er.

Hvor imod “rigtige” astronomiske kameraer kan se andet, men koster jo så også meget mere.

Som webcam vil jeg sige et Tocucam. Det har vist sit værd til mange ting, og skulle være nemt at få til at tage lange exponringer.

Men lige meget hvad så ser et teleskop ikke et vildt stort felt.

Regn med at et Webcam sammen med en barlow kun viser 9 buemintter, Saturn er 0,1 buemin ca. Månen er ca 29 bueminutter. Så du kan have 1/4 af månen og det er ikke vildt meget. Vil du se syvstjernen skal du ikke have en barlow på men en reduser og selv med sådan en vil du kun se ca ½ af dem (du vil lige kunne have de fire store stjerner i feltet med en 0,5 reduser på).

Men vi har vel slået fast at du vil bruge dette til planeter, ikke?

Så hvad vil jeg anbefale dig?… Tjae at gå ud og kik på dem med en god barlow i hånden, og evt med en PC ved siden af med et webcam så du kan optage planeterne også sidde inde og råhygge med at lave bedre planetbilleder end Daimen og Jesper!

Det med at sidde inde skal du nok ikke forvente at kunne sådan lige med det samme.

janlarsen
                    • Moon

Kan jeg ikke bruge sådan et her.
                    http://meade.dk/product.asp?product=290

Eller

eller

Sammen med Nextremote , jeg kan forstå at jeg skal skille et phillips Toucam II af for at få det til at passe på teleskopet, har ikke haft held til at finde et Toucam, det er vist et gammelt produkt, jeg har et Logitech Quickcam Fusion.

Men det dur nok ikke.?

k_holst
                    Deltager
                      • Nova

Hej Jan.

Hold dig til dit Quickcam Fusion til at starte med. Det er slet ikke ringe til måne og planeter. Det kan også fint bruges til at guide med senere.

Rigo har pillet linsen af sådan et. Se her, halvt nede på siden http://www.rigorigo.dk/Gear.htm

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Et Logitech Fusion skulle faktisk være bedre end et tocucam.

janlarsen
                          • Moon

Okay, jeg er ved at skille det ad lige nu, så jeg skal have fat i en hætte, så må jeg se om jeg kan få det til at virke.Wink

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Hvis jeg kan finde det review igen, skal jeg nok poste et link her. Der er en der tester et Tocucam mod en Fusion.

janlarsen
                              • Moon

Jeg har nu skilt webcameraet ad, fjernet lincen, og jeg har en gammel filmrulle til at ligge, den har jeg skåret bunden af, men den passer ikke ind til hvor okularet normalt sidder.

Kan man bruge noget andet til det.?

JanLarsen2009-03-11 07:51:33

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Jeg ved at der er flere der laver sådan en dims, lige til at skrue i. Baader mener jeg er en af dem, også er der webcaddy downunder – hans er gode og rimelige i pris selv med forsendelse.

Sig til hvis du skal have en adaptor med derfra, jeg skal selv have et par ting hos ham.

MStauning2009-03-11 08:47:03

janlarsen
                                  • Moon

Jo tak, det vil jeg da gerne.

Men jeg sidder og kigger lidt på hans side, jeg forsøger at finde en der passer til mit webcam, er lidt i tvivl om hvilken en, det er. JanLarsen2009-03-11 08:55:22

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
                                • Emnet 'Forskellen på Nexstar 114 SLT og Meade ETX-90PE' er lukket for nye svar.