Forskel på widefield og akromat

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Forskel på widefield og akromat

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af henrik. This post has been viewed 396 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

joe
      • Moon

Hej Igen

Jeg har nu samlet lidt penge sammen til at købe mit første teleskop, jeg har besluttet mig for at købe en refractor, men nu er der dukket et spørgsmål op, skal det være et Widefield eller en akromat, hvad er forskellen ud over f/ forholdet og længden.

Skulle der være nogle der har en 90 eller 100 mm refractor med montering til salg eller ved hvor jeg kan få et god tilbud, så send mig en PM.

Jeg har kikket lidt på dette.

Skywatcher EVOSTAR-90 med EQ2 mont. til 150 GB

På forhånd tak for astronomiske hjælp.

Jens

henrik
      Deltager
        • Nova

Hej Jens

En widefield er mere handy, og så kan du med få en lavere forstørrelse ud af okularerne.

Til gengæld har den mere farvespredning, som betyder at du vil se et blåligt skær om de klarere stjerner, langs månekanten og planeterne. Det har de almindelige længere akromater også, men ikke i samme udstrækning.

med de okularer der følger emd, får du med den lange evostar:

25mm = 36x = 1,4grads synsfelt

10mm = 90x = 0,56grad

Mens du med en fx. en 102mm f/5 (F500mm) får:

25mm = 20x = 2,5grad

10mm = 50x = 1,0grad

Hvis du fx. køber et 32mm Superplössl oveni får du hhv. 3,3grader og 1,9graders synsfelt med de to. Så kan du næsten ikke få større synsfelt med 1,25″ okularer.

Så de korte er mao. mere transportable, lettere at finde ting med og bedre til at panorere henover stjernehobe, kometer ol.

Den lange giver et skarpere billede og er især bedre til planeter, men også i almindelighed.

Jeg ville mao. tage den lange hvis du gerne vil have planeterne med og en kort hvis det skal være transportabeltHenrik2009-02-26 22:17:14

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'Forskel på widefield og akromat' er lukket for nye svar.