Forsikring af observatorium

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Forsikring af observatorium

• Dette emne har 10 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 3 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 240 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

2mas
    Deltager
      • Nova

Hejsa,

Jeg er jo næsten lige blevet færdig med mit obs. I den forbindelse, tog jeg kontakt til mit forsikringsselskab, for at høre om de ville forsikre det. Det ville de godt, dog skulle der være monteret en godkendt alarm, med døgnbemanding på.

Hvad er jeres erfaringer med forsikring af jeres obs’er? Har i måtte bide i det sure æble og installere en alarm, eller ….?

munkholm
      Deltager
        • Neutron star

Har ingen forsikring, og har egentlig ikke tænkt over det.

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

2mas
        Deltager
          • Nova

Jeg kan fortælle til historien, at jeg nu har kontaktet 3 andre forsikringsselskaber, og de siger alle det samme. At det kræver en alarm, samt tillægsforsikring.

nvc
          Deltager
            • Super Giant

Har du prøvet igennem Tryg?

Da jeg havde en forsikring på mit obs. var det en Tryg specialforsikring,

http://www.tryg.dk/forsikringer/max-levig-specialforsikringer.html

Jeg havde ikke alarm på obs’et dengang, det var ikke et krav.

Mvh. Niels

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Nu har jeg intet dedikeret obs. men jeg ville nu ikke forsikre det hvis jeg havde et. Jeg vil dog holde øje med “udviklingen”, om det var et nyt område, de langfingrede gik op i. Sandsynligheden for at det ikke er der mere, er nok mindre end at blive ædt af en haj under et besøg i Australien. Noget andet er, om der er tale om en brandforsikring.

outlook2015-11-24 16:56:31

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Pudsigt, jeg befinder mig netop i en sag omkring valg af andet

forsikringsselskab, og observatoriet ligger mig også meget på sinde.

Jeg har fået at vide, at observatoriet er dækket af forsikringen. Her er

ordlyden:

Boligarealet er på 163 kvm.

Udestue på 27 kvm.

Garagen/udhus/carport m.m. er på 40 kvm.

Bygningskasko inkl. retshjælp og husejeransvar

• Dækker skader på dine bygninger, f.eks. pga. tyveri, hærværk,

storm eller frost. Indeholder også:

– Retshjælp som dækker dine udgifter, hvis du bliver indblandet

i en retssag vedrørende din ejendom.

– Husejeransvar som dækker dit ansvar, hvis du som husejer er

skyld i skader på andre personer, deres ting eller dyr.

Skuret, som vi kalder det er bygget i forbindelse med garagen, og døren

er låst med en godkendt lås.

Min vurdering er, at det er meget lidt sandsynligt, at der vil komme

indbrud, hvor nogen smutter med noget fra observatoriet.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Anonym
                  • Nova

Samme som Niels, Tryg sidestiller det med et haveskur.

leif.hugo
                  Deltager
                    • Nova

Hej

Det jeg har fået oplyst hos flere forsikringsselskaber er at de kategoriserer astronomisk udstyr på lige fod med fotoudstyr og fotoudstyr er normalt ikke dækket i udhuse og garager.

Jeg har mit grej og observatorium forsikret hos Topdanmark med en “privat special” forsikring som dækker brand, indbrudstyveri, røveri og hærværk.

Obs’et skulle godkendes af deres taksator, kravene var godkendt dørlås og billeddokumentation med dagspriser på mit grej.

Forsikringen er ikke just gratis, for mit vedkommende 785 kr. om året.

2mas
                    Deltager
                      • Nova

Da jeg i går, lidt senere, ringet til mit forsikringsselskab igen, var ordlyden en anden (??). Nu behøvet jeg ikke en godkendt alarm, men bare en tillægsforsikring til 490kr årligt! Det kræver så at der er en godtkendt lås på døren, en af deres forsikringsfolk skal ud og kigge – godkende forholdene. Hvis jeg lavet ændringer i bygningen, skulle disse fotodokumenteres.

Så det valgte jeg at sige “god” for, så slipper jeg noget billigere end med en alarm.

Jeg har IF Forsikring.

Nicolaj
                      Deltager
                        • Giant

Hejsa

Jeg har Tryg og de forsikrer mit observatorium på samme måde som indbo. Indbo summen er blot hævet tilsvarende så i realiteten betaler jeg vel højest ca. 100,-/år.

Ingen krav til alarm men de blev glad da de så at jeg alligevel har en alarm hvilket er ganske naturligt for mig nu hvor jeg arbejder med den slags til dagligt…

Håber det hjælper dig videre.

mvh

Nicolaj

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

Frank Larsen
                        Moderator
                          • Super Nova

Jeg har også Tryg og forsikringskonsulenten jeg har haft ude opfattede udstyret som en del af indboet. Jeg skulle forvente at det ville være særligt indbo hvor der er nogle maks grænser som jeg dog ligger omtrent indenfor.

Summen er som Nicolajs sat efter generhvervnings værdien der er anseelig.
                          De anbefalede at jeg havde billeder af udstyret hvis jeg skulle gøre mig håb om erstatning i tilfælde af indbrud/hærværk.
                          MEN i forhold til øvrige indbo er det astronomiske udstyr alligevel en mindre del – tøj, bøger, smykker, møbler, tv, telefoner, køkkenudstyr, øvrige løsdele løber meget hurtigt op.

Kravet var godkendt lås på døren (dvs ikke hængelås, men en ordentlig Ruko lås)

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Forsikring af observatorium' er lukket for nye svar.