› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Forsikring af observatorium
- Dette emne har 13 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af helge. This post has been viewed 278 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. januar 2009 kl. 20:55 #9141
helgeDeltager- Giant
Hej med jer,
Jeg er ved at forberede ankomsten af mit nye observatorium med kuppel og i den forbindelse har jeg i dag haft kontakt med mit forsikringsselskab (Lærerstandens Brandforsikring), så jeg kan få mit udstyr forsikret. De havde dog aldrig før været udsat for en sådan forespørgsel og lød ikke voldsomt begejstrede for idéen. De ønskede en skriftlig forespørgsel med billeder og konstruktionsdetaljer (fundament, søjle, døre, låse osv.) før de overhovedet ville tage stilling til sagen, hvilket overraskede mig en smule, da det ikke var noget problem at forsikre mit tidligere rulletags-observatorium. Det blev blot forsikret som et anneks med teleskop på baggrund af en telefonsamtale.
I andre med kuppel-baserede observatorier har I haft samme ”problemer” med forsikringen?
Hvis ikke, hvilket selskab har I så brugt?
Mvh
Helge
26. januar 2009 kl. 21:14 #9144
mejerDeltager- Super Nova
Hej Helge
Jeg har kuppel baseret observatorium. Jeg forespurgte også, og de havde aldrig forsikret et sådant før. Men når der ikke var elektronik udstyr for over 300.000 kr, var der intet problem. Fik den ind under indbo forsikring til 0 kr. i merpris. Fik den indskrevet i policen, ingen problem. Det eneste krav var godkendte låse.
Det er ved Nykredit Forsikring.Mejer
27. januar 2009 kl. 01:11 #9165
per.skydt- Asteroid
Hej Helge
Jeg har også kuppel baseret observatorium og har ikke haft problemer med at få det forsikret. Fik det som mejer indskrevet under indbo og det var ved almbrand forsikring.Hilsen Per27. januar 2009 kl. 22:28 #9189
helgeDeltager- Giant
Ok. Tak skal I have.
Det vil jeg prøve at fortælle mit forsikringsselskab i morgen – ellers kan jeg jo altid skifte selskab.MvhHelge1. februar 2009 kl. 16:31 #9604
knudDeltager- Moon
Vedr. forsikring af observatorium:
Man taler direkte usandt hos LB, Lærerstandens Brandforsikring, når man hævder, at man aldrig har haft henvendelser. Jeg har tilbage i 1960’erne haft en påtegning på min indbopolice, at 2 teleskoper var medforsikret.Anderledes har det så forholdt sig, da jeg byggede et observatorium på grunden. Her var det nyt og ukendt for selskabet og det til trods for, at der er en del lærere, som både på folkeskole- og gymnasieniveau underviser i astronomi-relaterede fag, og som forsøger at engagere deres elever i naturvidenskabsfagene. Jeg kender flere, der gennem årene har forsøgt at etablere forsikring hos LB uden held, og sikkert fordi det er besværligt at yde arbejdet, og så giver man et tilbud, der er helt urealistisk, da man ikke som ansat tør tage et personligt ansvar.Det er helt uforståeligt, at lærernes egen forsikringsselskab ikke har rimeligt indsigt i, hvad dets forsikringstagere beskæftiger sig med, når man tænker på, at det var Danmarks Lærerforening, der oprettede forsikringsselskabet.Imidlertid kender jeg til, at lokale forsikringsselskaber forsikrer, men mit indtryk er, at man er meget tilbageholdende – for hvad er det nu for noget, man kaster sig ind i?Astronomisk Selskab havde forsikret sit Observatorium ved Tisvilde, da Selskabet overtog dette. Det var forsikret hos Lloyd Forsikring.Jeg mener, at hvis du er underviser, og derfor kan blive forsikret hos Lærerstandens Brandforsikring, bør vi sammen rette henvendelse. Jeg vil gerne tale direkte med formanden for Danmarks Lærerforening om dette, da der så måske kan lukkes op for forsikring, men jeg vil da gerne, at du, hvis du er underviser, vil kontakte mig pr. tlf. 7631 1000Venlig hilsenKnud Strandbæk1. februar 2009 kl. 18:44 #9619
rigoDeltager- Super Nova
Skal man have påtegning at man er ejer af telescope + udstyr, hvis skidet står inde for i huset ???
1. februar 2009 kl. 18:49 #9620
oldfart- Asteroid
http://www.rigorigo.dk wrote: Skal man have påtegning at man er ejer af telescope + udstyr, hvis skidet står inde for i huset ???
tjah…kommer vel under “særligt indbo” som nyværdiforsikring1. februar 2009 kl. 19:05 #9621
rigoDeltager- Super Nova
http://www.rigorigo.dk wrote:
tjah…kommer vel under “særligt indbo” som nyværdiforsikringog det vil sige man gør hvad ?http://www.rigorigo.dk 2009-02-01 18:05:25 1. februar 2009 kl. 19:13 #9623
knudDeltager- Moon
Hej!
Pas på med indbo-forsikringer!Her er der ofte en grænse på fx kr. 20.000,- for særligt indbo som frimærker, malerier, fotoudstyr mv. Står ofte skrevet med småt og er dermed det vigtigte.Så det er måske klogt at kontakte sit forsikringsselskab og høre, fra hvornår en evt. opsigelse kan træde i kraft.Bedste hilsenKnud1. februar 2009 kl. 19:15 #9624
joergen.kDeltager- Nova
får påtegnet sin police at man har særligt indbo for udstyrets værdi
har selv gjort det med hifi og astroudstyr 300.000kr koster lidt extra om året1. februar 2009 kl. 19:20 #9626
oldfart- Asteroid
sorry…var lige ved at opdatere firmw i tv’et….
der er med garanti en værdigrænse på enkeltgenstande i din police…dvs at har du et hifi til 1 mille – bare for at tage et tal – er det over den værdigranse og skal så forsikres som særligt indbo, det burde fremgå af din police hvor græsen er, ellers kan du i hvert fald få det oplyst hos dit selskab….yderligere er der jo en “aldersafskrivning”, så har du en genstand på over xx år får du skam intet, medmindre den er nyværdiforsikret, det kan du jo også lige tage med i betragtningen1. februar 2009 kl. 19:26 #9627
rigoDeltager- Super Nova
aha! godt,,, så må man lige få den oplysning hvad det står til
1. februar 2009 kl. 19:41 #9628
FinnDeltager- Neutron star
Rolig nu, Tag og få en snak med jeres forsikringselskab. Jeg har Alm brand og skulle bare registrere mit lille rum, samt hvad der er i det, ingen beløb eller noget. Så nu er det tegnet ind på deres kort over hvad de dækker, og ikke dækker. Jeg tror at hvis der sker noget kommer det ind under indbo.
1. februar 2009 kl. 21:19 #9638
helgeDeltager- Giant
Hej Knud,
Jeg er ikke underviser, men fysiker og fysikere, astronomer mv. (inkl. dem der underviser på universiteterne) kan også benytte Lærerstandens Brandforsikring, så ja, jeg giver dig ret i, at det er uforståeligt, at de ikke har mere indsigt i, hvad dets forsikringstagere beskæftiger sig med.Selv om jeg ikke er underviser, vil jeg gerne rette henvendelse sammen med dig alligevel, hvis du er interesseret. Det kan jo måske gavne andre fremover.MvhHelgeHelge 2009-02-01 20:35:24 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Forsikring af observatorium' er lukket for nye svar.