Forsøg med Sony Alfa 200

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Forsøg med Sony Alfa 200

• Dette emne har 43 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af rigo. This post has been viewed 2373 times
Viser 14 indlæg - 31 til 44 (af 44 i alt)
  • Forfatter

bjoern.andersen
      • Main Sequence

jeg syntes heller ikke jeg har fået det “forventede” ud af at bruge sådan en adaptor sammen med et Canon EOS 400D og et f.eks 20 eller 25 mm 1,25″ okular.

jeg har både en Tal 2 150 mm Newton og en SW 120 mm refraktor og har dermed F 8-10 at arbejde med.

med en fokusmotor påsat udtrækket går det efterhånden fint med at få focus, men jeg har en fornemmelse af at chippen i kameraet er alt for stor til det “lille” okular. jeg har ikke haft mulighed for at prøve et 2″ okular i adaptoren, måske vil det hjælpe??

Efterhånden syntes jeg også at det er sjovere at bruge kameraet i primærfocus, og med MS’s gode hjælp er jeg såmænd også begyndt at forstå en lille smule af alt det spændende som rør sig rundt om astrofoto – men der går nok nogle flere år med at lære det basale tror jeg.

jeg er meget glad for al den information og også hjælp som dukker op her på forum, bliv endelig ved med det.Hug

Anonym
        • Super Nova

Har nu fået klarlagt hvorfor det ikke ville spille.

Okularet sidder for tæt på spejlet i flip mirror systemet. Jeg bliver nød til at have et extra forlænger rør. Har skruet justeringen helt ud, og det er ikke nok.

Hvis jeg løsner selve okularet i holderen og trækker det 1.5 cm. yderligere ud, bliver kniv skarpt.

Var lige et smut omkring et foto forhandler i dag. Han sagde, at jeg skulle se igennem søgeren i kameraet og justere på focus på teleskopet ind til motivet stod skarpt i søgeren.

Derefter skulle jeg så løfte mit okular fra bund stilling og ud af, ind til det stod skarpt. På den måde fik jeg løst problemet.

Men som nævnt, skal jeg så have købt et lille forlænger rør.

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Eller en gammel barlow, pil glasset ud og du har et forlænger rør.

Anonym
            • Super Nova

Det har jeg ikke Tommy

rigo
            Deltager
              • Super Nova

arnely wrote:
              Var lige et smut omkring et foto forhandler i dag. Han sagde, at jeg skulle se igennem søgeren i kameraet og justere på focus på teleskopet ind til motivet stod skarpt i søgeren.

Hej

Det er noget halv vrølv hvad den fotoforhandlere siger til dig 🙂 Du kan ikke få fokus præsis nok til rigtig gode fotos på den måde. fordi af fler grunde, en af dem er: dine øjne (eller mine)er ikke identisk fokuspunkt med CCDen det er med sikkerhed. Et rigtig godt fokus punkt er inde for 1/4mm eller minder. Men på Lørdag kan jeg vise dig hvor præsis sådan noget er.

Der skal tages nogen skud, endda en del skud for kontrol. hvordan du kontroler det, kan jeg letter vise dig / snakke om imorgen. Finn kan også vise dig / snakke med om det.

http://www.rigorigo.dk2009-01-09 20:51:03

rigo
              Deltager
                • Super Nova

FINN, tager du ikke din PC med, så vi kan vise Morten, dine test skud for at finde fokus, dem må du have nogen stykker af. Jeg har ikke rigtig nogen mere, efter jeg er holdt op med Canon

Anonym
                  • Super Nova

Rigo nu har jeg i første omgang bare forsøgt mig på og få skidte til og virke, og det er lykkes. At jeg så ikke kan bruge det til Astro foto er noget andet

rigo
                  Deltager
                    • Super Nova

Jeg er næsten sikker på du kan tag astrofotos med det. Der bare nogen tinge du “blander” sammen.

Dit cam er der USB til PC ? altså hvis du tager et skud, så kan du se det du har taget på din PC lidt efter ?

rigo
                    Deltager
                      • Super Nova

http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA200/AA200A.HTM har fundt lidt om det. Det kan du sku easy tag astro fotos med.

Har du en laptop ?

rigo
                      Deltager
                        • Super Nova

Morten, hvis du har tid imorgen/ i aften, skulle du lave sådan en her (en fokus mask, den er kanon god) Her er nogen du kan lave selv / print ud, og skær det ud i evt. plast låg fra en mallerspand eller kagedåse m.m. Tager 1time or so. Jeg lave min på 15min. et låg fra en dåse. Du ville blive henrykt over at bruge sådan en fokus mask, en aha oplevelse…

Link:

Simply place the Bahtinov Focus-Mask over the end of your telescope, find a reasonably bright star near your target, take a 3-5 second picture and view the diffraction spikes. Change your focus, take another picture and again, view your diffraction spikes. Is the center spike moving further from center? Then change the direction your focusing and try another picture. Watch the direction the spikes are moving and when the center spike passes the middle of the other two spikes, change direction and fine tune your tuning knobs until the center spike is in the middle. Your now in perfect focus

http://www.rigorigo.dk2009-01-09 21:24:40

Anonym
                          • Super Nova

Ja jeg har en lap

rigo
                          Deltager
                            • Super Nova

Det som vi flest gør, er at tilslutte ens cam til en laptop, så vi har et stort billede at tjek fokus efter. det er jo næsten umulige på en lille 2-3″ tommer skærm. Og løbene kontrol af ens endelige skud, er jo også beder på en laptop skærm. Man sætter så fokus med den nye smarte Bahtinov FocusMask, den har ikke været fremme længe den maske (men klart den bedste design nu), før brugte man spikes metoden / eller en maske (anden design med 2-3 huller) der delte stjern op i 2-3, og når de så mødtes som en, så var fokus god.

og der INGEN der kigger visuelt gemmen cam eller parfokal okulars for at finde CCD fokus! trust me 🙂 Så når du vil tag astrofotos, så VÆK med det flipmirro, det gør kun hullet mere snæver (giver mørke kanter / tundel look fotos, men minder det er minimum 2″ flipmirro du har)

http://www.rigorigo.dk2009-01-09 21:41:05

Anonym
                              • Super Nova

Jeg mener ikke jeg kan overføre billede på samme tid. Når stikket sættes i kameraet slukker det og begynder at overføre de billeder der ligger på memery kortet.

rigo
                              Deltager
                                • Super Nova

Den burde kunne

Man skulle kunne tag et foto, og lidt efter kommer billedet frem på laptopen. Men du skal have gang i et af sony’s programer. Ligger sikkert på en af de CDer der er med

du ville også kunne udløs et skud fra laptopen gemmen programet

http://www.rigorigo.dk2009-01-09 22:09:57

Viser 14 indlæg - 31 til 44 (af 44 i alt)
                              • Emnet 'Forsøg med Sony Alfa 200' er lukket for nye svar.