Forsøg med Sony Alfa 200

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Forsøg med Sony Alfa 200

• Dette emne har 43 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af rigo. This post has been viewed 2372 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 44 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Man skal også huske at sætter man sit okular parfokal med sit kamera, så er det ikke helt i fokus… Sjældent altså, da vores øje selv kan kompentensere for et lidt udskarpt billede. Det kan kameraet ikke.

bjoern.andersen
        • Main Sequence

Det er ikke let at få focus gennem et okular, men en god hjælp er:

Se%20DSLR%20okularprojektionsadapter%20detaljer
        SKU: TSVPA2del
        DSLR okularprojektionsadapter
        En solid digitalkamera-adapter i 3 dele, så den både kan bruges til primærfokus og til okularprojektion.

Med den solide udførsel, risikerer man ikke at adapteren “bøjer ned” under vægten fra et tungt kamera

jeg købte sådan et sæt sidste år, og selv om man skal have både tålmodighed og “finfølelse” med indstillingerne og selve focusprocessen, kan man faktisk få gode resultater.

Jeg satte en SW focusmotor på udtrækket for at undgå evt. rystelser, og også for at kunne komme ind omkring focuspunktet på en rimelig kontrolleret måde. Langsomt – men rimeligt sikkertSmile

Anonym
          • Super Nova

Det er det her system jeg har http://meade.dk/product.asp?product=105

Kameraet monteres i enden, og okularet monteres i toppen af mirror systemet.

Om jeg bruger det lange eller korte afstand stykke mellem kamera og mirror systemet, er kameraet ligeglad med. Billederne blive skarpe uanset, det er kun et spørgsmål om at fokusere til billedet bliver skarpt.

Men som sagt er det træls at focus i okularet, ikke er skarpt – hvis det er skarpt på kameraet.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Når kameraet er skarpt, så holder du fingerne væk fra fokusknappen. Nu stiller du okularet skarpt ved at løfte det lidt op i holderen, til det også er skarpt. Bliver det mere uskarpt af at blive løftet skal du som sagt sætte et afstandsstykke mellem flipmirror og kamera også fokusere til kameraet er skarpt igen. Så kan du løfte okularet opad til dette også er skarpt.

rigo
            Deltager
              • Super Nova

Forstår bare ikke at du vil bruge okularprojektion Morten, det er noget halv ringe noget, og det dur stor set kun til planeter, også endda ikke den bedste måde. Og slet ikke når du har en så stor brændevide som du har. Har du nogen fotos af hvad du har sat sammen http://www.rigorigo.dk2009-01-08 10:24:05

Anonym
                • Super Nova

Michael har prøvet det du foreslår 🙂

Rigo er heller ikke sikker på jeg skal bruge det her. Det er bare fordi jeg har et Sony kammera liggende, og ville se om det kunne spille sammen med mit grej. Det er der så noget det tyder på det ikke kan.

rigo
                Deltager
                  • Super Nova

Er det ikke et Sony DSLR cam, hvor linsen kan skruges af

rigo
                  Deltager
                    • Super Nova

Ved okularprojektion + den brændevide du har, får du sikkert et vildt stort F, måske MS kan regne det ud. Og ved et så stort F / okularprojektion så er det meget svært at finde en god fokus, måske derfor det driller så meget

Anonym
                      • Super Nova

Det er et SLR Digital kamera (Sony Alfa 200). Linsen kan skrues af. Derefter skrues en T.ring på kameraet og så videre på mirror systemet.

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Så skal det også kunne komme til at virke det jeg siger… Der må være en fejl40 et eller andet sted, enten her eller der Confused

rigo
                        Deltager
                          • Super Nova

mirror systemet ?? er det et flip mirror ??? hvis Det er, så er det dumt at have foran, det giver meget sandsynligvis uskarb fokus/mørkesider, især hvis det kun 1,25″ eller hvis det lige frem at cam ser ind på spejlet

Anonym
                            • Super Nova

Jeg snakkede med Erik i telefonen fra 2astro (Aalborg) i går. Han siger det burde kunne lade sig gøre, da han har flere kunder der bruger det. Men han ville lige undersøge noget, da det er et Sony jeg har og han kun kendte til Canon.

Om ikke andet skal jeg måske bare købe den her og knalde min Sony i enden på den http://www.meade.dk/product.asp?product=500

Anonym
                              • Super Nova

Hmm linket virker ikke så past det selv over http://www.meade.dk/product.asp?product=500

Anonym
                                • Super Nova

Jeg er enig Michael, men syntes ikke rigtig jeg kan se flere justerings muligheder

rigo
                                Deltager
                                  • Super Nova

Vi må kik på det på Lørdag, jeg er ikke helt sikker på hvad du har gang i og problmet 🙂

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 44 i alt)
                                • Emnet 'Forsøg med Sony Alfa 200' er lukket for nye svar.