› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Forsøg med Sony Alfa 200
- Dette emne har 43 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af rigo. This post has been viewed 2371 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. januar 2009 kl. 00:04 #7100
Anonym- Super Nova
Her til aften prøvede jeg mig frem med mit Sony Alfa kamera, for at se om det hele taget kunne bruges på mit teleskop.
Jeg valgte logoet på Fyns værket, som ligger ca. 4.5 km fra hvor jeg stod.
Jeg havde monteret et Meade flip mirror system på kikkerten. Først stillede jeg skarpt og tog et billede. Det kom der et utydeligt billede ud af.
Jeg forsøgte mig lidt frem, og efter og havde drejet focus på kikkerten en hel omgang var var billedet som i kan se.
Desværre kan jeg ikke få kamera og okularet til og vise samme skarp hed. Forstået således, at hvis motivet er skabt i kikkerten, så er det uskarpt i kameraet.
Hvis der er en der har en løsning på det, så gi lige lyd 🙂
Eksponering 6. sekunder.
——————–
7. januar 2009 kl. 10:14 #7113
tommyfDeltager- Neutron star
Mener måden er at stille skarpt på PC, og når det er på plads så manuelt flytte og låse okularet når det tegner skarpt, så næste gang skal du så bare stille skarpt i okularet og kameraet skulle passe.
7. januar 2009 kl. 10:58 #7117
mstauningDeltager- Black Hole
Som Tommy siger – dog du fokusere okularet ved at hive det op/ned til det også er i fokus. Hvis det ikke kan komme langt nok ned, skal du bare have en afstandsring mellem spejldimsen og dit kamera så fokus på den flyttes til ud og derved flytter fokus punktet på okualret op.
MStauning 2009-01-07 10:00:24 7. januar 2009 kl. 11:08 #7119
jesperDeltager- Neutron star
Yep, Meades flip-mirror har oven i købet en roterende fokuserings anordning til okularet. Hvis dit problem er at du ikke kan nå langt nok ind til at at nå fokus, må du prøve med et andet okular, eller sætte en Barlow på det du har, eller som Michael siger, få kameraet lidt længere ud..
Jesper 2009-01-07 10:09:09 7. januar 2009 kl. 11:45 #7123
rigoDeltager- Super Nova
Det du mener hvis er at fokus punkt ikke er den samme som med okular eller cam. = Det er det aldrig og skal helle ikke være
7. januar 2009 kl. 23:43 #7185
Anonym- Super Nova
Har prøvet dit og dat i dag med afstands stykker og flyttet okularet op og ned, men det spiller ikke.
Hvis objektet (f.eks en lygtepæl) står kniv skarpt på i kikkerten, er billedet uskarpt i kameraet.. Så drejer jeg på fokus på kikkerten 1-2 omgange, tager en række billeder imens jeg fin justre til billedet er skarpt.
Mangler jeg en eller anden dims eller hvad? Det må da kunne lade sig gøre og stille skarpt på teleskopet, – tage et billede, som så bliver lige så skarp som det man ser i okularet.
7. januar 2009 kl. 23:55 #7190
rigoDeltager- Super Nova
Nej, de har ikke samme fokuspunkt, langt fra. Man kan sæt et huske mærke så du kan finde fokus lidt hurtiger. Selv forskelige okular har jo helle ikke samme fokuspunkt. Og forskelige cam har helle ikke samme fokus punkt. Så det er ny fokus hver gang du skifter mellem visuelt eller cam. Det samme er person til person de har jo helle ikke samme fokuspunkt. Derfor hvorfor skulle du lige have samme fokus punkt som dit cam 🙂
8. januar 2009 kl. 00:03 #7191
bjoern.andersen- Main Sequence
hej,
Et måske lidt dumt spørgsmål:Monterer du kameraet med en T-ring direkte på udtrækket, eller prøver du at tage foto med kameraets standardlinse monteret.Hvis med en T-ring, burde du ikke have problemer på en refraktor, hvorimod en Newton måske ikke helt kan nå focus.Prøver du med kameraets egen linse som okular kan det meget vel være at du faktisk finder en ret god focus, men selv den mindste vibration/rystelse vil forstyrre billedet.8. januar 2009 kl. 00:04 #7192
tommyfDeltager- Neutron star
Det er vist meningen med flipspejl, at hurtig justere med okularet og
derefter over til kameraet som derved allerede er meget tæt på fokus,
jeg havde selv en endgang, og det var smart nok, jeg brugte vist nok en
ca 12mm okular og brugte en parfokal ring til at låse okularets
position når jeg have fundet fokus ved at glide okularet op/ned manuelt.8. januar 2009 kl. 00:13 #7195
Anonym- Super Nova
Kameraet er monteret med en T-ring og en 4 mm afstands ring. Kan også bruge større afstands stykker, kan se det er et fedt da jeg kan få skarpe billeder ud af det uanset hvad jeg bruger af afstandstykker.
Men det der irritere mig er at jeg ikke har 1-1 funktionen, alså det jeg ser i okularet (skarpt) ikke bliver skarpt på billedet.
8. januar 2009 kl. 00:19 #7196
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Billedet er lidt udtværet – det er rystet en smule i lodret retning. Det kan godt blive bedre.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
8. januar 2009 kl. 00:25 #7198
hej,
det er først for nylig at jeg selv er så småt begyndt at bruge mit Canon EOS 400D sammen med teleskopet, men jeg har tidligere fotograferet en del med et lille Sony hvor linsen kørte ud og ind, og hvor det var nødvendigt at bruge et okular (sædvanligvis 20 mm)Prøv at bruge et af de mange gratis focusprogrammer som findes på nettet f.eks http://www.stark-labs.com/ hvor der findes f.eks PHD guiding som også har et (syntes jeg) godt focusprogram. men det kræver at du focuserer med en PC.På mit lille Sony havde jeg kun muligheden med at bruge skærmen på kameraet til focus, og det endte altid med mere gætteri end god focus.8. januar 2009 kl. 00:27 #7199
rigoDeltager- Super Nova
Men du kan lave dig en fokusmaske, som du så tager 10-15skud og stiller 100% fokus. Man bruger den på en stor stjerne
8. januar 2009 kl. 00:31 #7200
Anonym- Super Nova
Jamen det kan godt være jeg slet ikke kan få det mere skarpt og må stå og fokusere hele tiden ind til billedet ser skarpt ud på kameraets lille display (svært at se ordentlig)
Går lidt i tænke boks, kan være jeg skal prøve noget helt andet udstyr.
8. januar 2009 kl. 00:39 #7201
hej,
Jeg tror du vurderer det rigtigt. de små skærme er ikke særskildt godt til manuel focus. Rigo’s forslag om at bruge en focusmaske er en rigtig god ide. jeg har lavet et “hav” af dem i tidens løb, og det var da også en stor hjælp, men fjernede ikke usikkerheden når man nu var afhængig af den lille skærm på kameraet, men det gik da. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Forsøg med Sony Alfa 200' er lukket for nye svar.