› Fora › SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB › Sektionen for variable stjerner › Formørkelsesvariabel EL CVn problem.
- Dette emne har 4 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 11 måneder siden af jens. This post has been viewed 714 timesjacobsen. This post has been viewed 714 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. marts 2013 kl. 13:16 #100348
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Allesammen.
I går aftes besluttede jeg at lave en lyskurve på den formørkelsesvariable Algol type stjerne EL CVn.
Jeg syntes den så spændende ud, den er klar, mag 9,5, har et godt dyk, ca 0.17 mag,og en relativt kort periode, 0.79 døgn, knap 19 timer.
Jeg satte min 70 mm refraktor med Atik 314 kamera til at tage 60 sekunders optagelser i går kl 19.48 UT, hvor det var forudsagt et minimum kl 21.11 UT. Altså god tid. for at være sikker optog jeg til kl 00.05 UT, altså tre timer efter forudsigelsen til minima. Der burde så være en tydelig opadgående kurve, så minima sikekrt kunne bestemmes.
Stor var min overraskelse da jeg så resultatet, denne lyskurve:
Hvad viser lyskurven så:
Da det er magnituder vi kigger på vil et mindre tal betyde mere klar.
Tallet på den blå kurve er V-C1, altså den variables magnitude minus en formodet konstant lysende stjernes magnitude. Den lilla kurve er tjekket, C1-C2, altså sammenligningen minus en anden formodet konstant stjerne. Den flade kurve viser at antagelsen holder.Det forventede minimum kl. 21.11 UT skal ligge omkring optagelse 81, hvor den opadgående kurve ikke er påbegyndt,start på udtrædelse af formørkelsen starter meget tæt på optagelse 93 og er komplet tæt ved optagelse 113. Det vil sige at stjernens sekundære komponent kan gå fra fuld formørkelse og til fuldt synlig på bare 20 minutter. Desværre viser lyskurven også at jeg ikke fik den nedadgående flanke med, formørkelsen er ret langvarig, med en periode på de nævnte 19 timer.
Jeg fandt denne lyskurve på nettet:
http://var2.astro.cz/EN/brno/protokoly.php?f=preview&id=1334427868Der kan minimaets længde ses være omtrent 0.07 døgn, eller tæt på 100 minutter. Jeg har så antageligt blot manglet 10-20 minutter i at få starten på formørkelsen. Æv. Lidt hovedregning viser at minima så antageligt ligger ca 50 minutter tidligere end optagelse 102, midten af udtræden, dvs omkring optagelse 50-52 stykker. Det er tæt på 20.40 UT. Formørkelsen er altså ca 30 minutter tidligere end forudsagt.
Gode forslag??
Under alle omstændigheder, så passer det opgive tidspunkt for minima ikke på denne stjerne, der er behov for observationer. Flere der vil være med??
mvh
JensJens.Jacobsen 2013-03-25 12:30:08 25. marts 2013 kl. 17:54 #100361
hans.bengtsson- Main Sequence
Intressanta resultat!
Vi har två mätningar från svensk sida av EL CVn nu i mars månad, båda gjorda av Tomas Wikander:HJD 2 456 358.950: V = 9.295HJD 2 456 370.936: V = 9.366mvhHans Bengtsson25. marts 2013 kl. 18:57 #100363
Hej Hans.
Spændende. Ved du om det er to statiske målinger, eller ligger der en lyskurve dertil?
mvh
Jens25. marts 2013 kl. 20:22 #100367
hans.bengtsson- Main Sequence
Hej!Det är bara två enstaka mätningar, men fasdiagrammet kommer nog efterhand att fyllas på med fler mätningar av stjärnan. Här är det nuvarande fasdiagrammet (således bara 2 värden hittills):Kan förresten nämna att Tomas Wikander nu idag meddelade att han upptäckt 3 nya kortperiodiska variabler:
För min del tycker jag det skulle vara intressant med ett dansk-svenskt samarbete när det gäller variabler.mvhHans Bengtsson26. marts 2013 kl. 13:37 #100395
Hej Hans.
Dit forslag syntes jeg lyder rigtig spændende. Jeg vil foreslå dig at tage kontakt til vores formand i gruppen. Et samarbejde på de variabel stjerner kan kun være godt!
mvh
JensJeg sender dig en PM.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Formørkelsesvariabel EL CVn problem.' er lukket for nye svar.