Forfalsket billede på APOD

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Forfalsket billede på APOD

• Dette emne har 55 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 1 måned siden af lindhard. This post has been viewed 769 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 56 i alt)
  • Forfatter

nvc
    Deltager
      • Super Giant

H’mm, jeg gik lige den anden vej, med det mener jeg, hvor skulle man være placeret(ca.) for at TheSkyX programmet siger der vil være sammenfald mellem ISS og Saturn? Jeg når frem til dette her,

Her et sek senere,

Jeg skal have fat i dem der skriver TheSkyX programmet, jeg tror ikke det regner rigtigt, desværre!

Når jeg får tid vil jeg lave nogle forsøg mellem det CalSky viser og det TheSkyX og Google maps viser.

Nu orker jeg ikke mere

Mvh. Niels nvc2016-01-24 18:38:55

Mads
      Deltager
        • Giant

Hej

http://asterisk.apod.com/viewtopic.php?f=9&t=35581&start=25

De må da sidde med lidt røde ører, dem der har godkendt billedet.

Mads

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Manden indrømmer på APOD at det er fra to sessioner strikket sammen til et komposit billede
          og beklager at det er blevet opfattet som bedrag. Så er den vel lukket, udover om det lykkedes
          for ham observere ISS henover Saturn. I det mindste prøver han ikke rettet blikket mod andre.

En skam Thierry skal blande sig, han har hakket rigeligt på andre der var bedre end ham.

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Man kan ikke simulere ISS’ position med mindre man har de korrekte banedata fra den pågældende dato. Hvis man har hævet banen siden da ( og det har man sikkert, da der jo er konstant drag fra luftens molekyler) så passer ISS’ banedata ikke længere. Hvis man vil simulere ISS’ position på en dato 4 måneder tilbage i tid, skal man have fat i TLE data for den pågældende dato.

mvh
            Jens

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Nightsky wrote: Manden indrømmer på APOD at det er fra to sessioner strikket sammen til et komposit billede og beklager at det er blevet opfattet som bedrag. Så er den vel lukket, udover om det lykkedes for ham observere ISS henover Saturn. I det mindste prøver han ikke rettet blikket mod andre.

Jeg opdagede lige, at Saturnbilledet på APOD-versionen ikke matcher Saturn, sådan som den ser ud lige nu… Planetens skygge på ringene er forkert.

Så den del er beviseligt faked.

Om han så virkelig har fanget ISS hen foran Saturn på en video af dårligere kvalitet, hvor han så har skiftet Saturn ud med én, der er skarpere, er stadig et åbent spørgsmål.

Thomas, BornholmAstrojensen2016-01-24 23:21:08

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

mogens wrote: Har har lagt en video ud

https://www.youtube.com/watch?v=OV7iGt0AH_U

Nu er videoen gjort privat, så man ikke kan kigge bevismaterialet igennem. Bekvemt…

Thomas, BornholmAstrojensen2016-01-24 23:18:30

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

I sidste ende handler det om troværdighed.
                  Jeg synes, at man kan tillade sig ret frie kunstneriske finurligheder, så længe man bare klart kommunikerer det ud.

Desværre peger pilen på utroværdig her.
                  Manden har sandsynligvis gjort et ærligt forsøg på at fange den passage.
                  Og det var muligt, men der skal så helt utroligt lidt til at det hele misser.

En enkelt sky på det forkerte tidspunkt.
                  En baneændring på ISS.
                  Unøjagtig beregning på CalSky.
                  Unøjagtig GPS position, sporet var vist 40 m, det er ikke meget.
                  42 fps, kan man overhovedet få en Saturn i kassen af den kvalitet, når den står så lavt og i morgengryet. Overfladelysstyrken er beskeden på Saturn, høj framerate kan sjældent nås selv på en god mørk nat.
                  Osv osv osv.

Måske var det sådan en lige ved og næsten observation.
                  Og så strikker han lige et billede sammen med et gammelt Saturn og en stack af ISS og så en tur i photoshop.
                  Havde han fortalte det åbent, så kunne vi have klappet ham på skulderen og sagt “skide godt forsøgt, ISS stakken er jo ret god, og ligeså det (måske) gamle Saturn billede”.

Men når det bliver lusket ud, som en 100% succes, og det så tydeligt ikke kan være det, så ramler troværdigheden bare durk ned gennem gulvbrædderne. Øv!

Jeg har ikke set, at han er gået til bekendelse, men hvis det er rigtigt, så OK for mig.
                  Han blev afsløret og så går livet videre.

Ku vi så pleaaase få noget klart vejr Star

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Ja, det er en øv-øv historie.

Klart vejr ønskes, tak! Vi må have noget at dulme nerverne med.

Thomas, Bornholm

nvc
                    Deltager
                      • Super Giant

Jaa, der er en hel del der ikke passer. Jeg glemte at vise hvor lavt Saturn var nede i horisonten & hvor lyst der var på ca. det tidspunkt.

Kan man virkelig tage en god stack Saturn billeder så langt nede i horisonten!

Mvh. Niels

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Kan man virkelig tage en god stack Saturn billeder så langt nede i horisonten!

Aner det ikke, men det er jo også ligegyldigt, når man bare genbruger et ældre billede.

Saturnbilledet på APOD-versionen passer ikke med planetens skygge på ringene på nuværende tidspunkt… Den skal bl.a. gå helt ud og dække ringen helt ud til kanten. Det gør den ikke. Ergo er det et billede fra oppositionen sidste år.

Og så har vi efter min mening overskredet grænsen.

Thomas, BornholmAstrojensen2016-01-25 01:10:15

dennis.torsten
                          • Main Sequence

Og så glemmer i endda det vigtigste bevis for fake ! Man kan slet ikke se skyggen fra ISS på Saturns overflade

Denne hændelse er vist blevet gennemanalyseret både her og hisset !

En lærestreg og stof til eftertanke

Anonym
                            • Nova

Dennis torsten wrote: Og så glemmer i endda det vigtigste bevis for fake ! Man kan slet ikke se skyggen fra ISS på Saturns overflade

Det kan man kun hvis man bruger blitz

jesper
                            Deltager
                              • Neutron star

Han kunne da bare have brugt en drop shadow da han lagde ISS ovenpå Saturn i Photoshop

mhansen
                              Deltager
                                • Nova

Hej alle,

Jeg kan supplere med at hvis man antager følgende værdier er korrekte:
                                dia_saturn = 7.78×10^-4 AU
                                d_saturn = 3.89×10^-5 pc
                                dia_ISS = 5.35×10^-10 AU
                                d_ISS = 1.30×10^-11 pc

og d(pc) = dia(au) / angle(”) <=> angle(”) = dia(au)/d(pc)

så får jeg at Saturn vil fylde ~20” på himlen og ISS ~41”. Så hvis man tager højde for vinkel etc. så virker billedet (på den måde) til at være ret troværdigt. Det er i mine øjne komplet unødvendigt at gå i gang med at finde long/lat position og præcise udmålinger, når det vi i virkeligheden er ude efter et rimeligt overslag på om det virker rimeligt at ISS og Saturn er på størrelse med hinanden, på et billede.
                                Havde forskellen været en faktor 10 på Saturn, havde billedet straks været langt mere utroværdigt (altså Saturn ville fylde ~200” i stedet) eller ISS en faktor 10 mindre (~ 4.1”).

Lars Malmgren
                                Deltager
                                  • Super Nova

Billedet er nu fjernet fra APOD grundet “den korrekte og præcise kritik”. Bum!

Det er desværre også blevet påvist, at flere af hans andre billeder er falske, bla en closest approach mellem Venus og Saturn.
                                  https://www.instagram.com/p/BATrBDDvRF_/

Skulle efter sigende være taget i dagslys, og han viser måner om Saturn……

Nå, nu til noget andet.

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 56 i alt)
                                • Emnet 'Forfalsket billede på APOD' er lukket for nye svar.