› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Forfalsket billede på APOD
- Dette emne har 55 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 1 måned siden af lindhard. This post has been viewed 768 times
-
ForfatterIndlæg
-
24. januar 2016 kl. 12:18 #142058
nvcDeltager- Super Giant
H’mm, hvor står at Julian siger det er en simuleret transit?
Her står det ikke, info. fra hans egen hjemmeside,
http://jwastronomy.com/news/ISS-transit-in-front-of-Saturn
Fyi, CN forum thread,
http://www.cloudynights.com/topic/525250-iss-saturn-apod-1-22-2016/
Mvh. Niels
24. januar 2016 kl. 12:29 #142059
RudiDeltager- Neutron star
nvc wrote: H’mm, hvor står at Julian siger det er en simuleret transit?
Mvh. Niels
Ok, det tager jeg i mig igen, jeg læste det et andet sted, ikke fra ham selv.
Kan godt se at han på sin egen side siger at det er en “rigtig” transit, med video og det hele LINK
/Rudi B. Rasmussen
24. januar 2016 kl. 13:22 #142061
dennis.torsten- Main Sequence
At ISS har en størrelse på 24″ og Saturn 16″ kan da godt passe, hvis man ser på billedet. ISS rager ud over lilleaksen på begge sider af ringene ?
Det er let at snyde (har vi set gode eksempler på her på Forum’et !), men det er sgu synd for manden, hvis han IKKE har snydt !
Sæt han nu virkelig har gjort sig alle de anstrengelser, han selv har beskrevet, og med stort held har fået et scoop i kassen, og så blot bagefter bliver beskyldt for snyderi ?
Det vil sgu være træls ! (for at sige det på godt jysk !)
24. januar 2016 kl. 13:43 #142062
jesperDeltager- Neutron star
Hmm den kommentar hvor han indrømmer at han har gentaget det samme billede ser ud til at være fjernet. Jeg kan i hvert fald ikke finde den igen. Men det er i hvert fald det samme (stackede?) billede af ISS der går igen i hele sekvensen, inklusiv ISS ovenpå Saturn. Om man synes det er snyd eller ej er op til enhver.
Jeg er rimeligt sikker på at der er tale om to forskellige videooptagelser der er der er stacket hver for sig og kombineret til en simulation, da ISS og Saturn kræver vidt forskellig eksponeringstid. 42 fps lyder rimeligt nok men jeg tror ikke på ISS og Saturn kan fanges med samme eksponeringstid, dertil er deres overfladelysstyrke for forskellig. Hvis eksponeringstiden sættes til Saturn bliver ISS overbelyst og omvendt. Og hvis det er tilfældet, hvorfor så overhovedet være tilstede på den helt rigtige lokation?
24. januar 2016 kl. 14:47 #142066
nightskyDeltager- Neutron star
Et par indspark. Jeg syntes ikke nogle af de argumenter der har været fremført for svindel
holder, mens andre gør.Størrelsen: Den er helt sikkert i orden. Fra hans påståede lokation til ISS er der lige under 1140 km
til ISS på det tidspunkt ISS passér Saturn. ISS er 109 meter i længden. Hvis vi regner det
om til buesekunder så kan ISS maks være 19.75 buesekund. Fra hans synsvinkel er ISS
mindre da den er tiltet i forhold til ham så den er lidt mindre, måske 16 buesekunder. Da
Saturn er 15,5 buesekunder og ringene 34 buesekunder er det svært at finde noget på
fotoet der ikke passer med forventet størrelsesforhold. Tværtimod vil jeg mene det er spot-on.Boksene rundt om ISS: Det er en komposit, d.v.s han har kopieret ISS ind på hans Saturn
baggrund. Hvis der er arbejdet og gemt med JPEG er det forventeligt at der kommer sådanne
kanter og bokse når man trækker billedet. JPEG komprimering er ikke tabsfri. Hvis han samtidigt
har benyttet komprimering af AVI.Saturn: Saturn ligner, grundet hældningen et ældre Saturn billede.
Nightsky 2016-01-24 15:42:24 24. januar 2016 kl. 16:13 #142071
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Godt indlæg Lars
Man skal først undersøge sagen inden man dømmer.
Mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
24. januar 2016 kl. 17:54 #142078
nvcDeltager- Super Giant
Jeg ved ikke hvilke sw tools der regner mest nøjagtig i denne situation, men jeg tog udgangspunkt i den lokation der blev vist via CalSky (Julian web) og via Google maps og TheSkyX programmet fandt jeg frem til flg. info./billeder.
Dette her billede viser til højre den sammen lokation i Google maps som på CalSky billedet der vises på Julians hjemmeside.
Øverst til venstre vises locationen i TheSkyX programmet.
Jeg har indtastet navnet og set på et højdekort over området dernede at det ligger ca. 50m over havet, det er tastet ind manuelt.
Dette billede viser ISS og Saturn 8.34.19,
Her et sek senere,
Her et sek senere,
TheSkyX programmet indlæser ISS positionen fra internettet, det er ikke noget jeg gør manuelt.
Så hvis ovenstående CalSky lokation blev brugt af Julian den morgen viser TheSkyX programmet ikke at ISS passerede lige over Saturn 8.34.32am, men den kom tæt på Saturn 8.34.20am.
Så hvad skal man egentlig tro på?
Mvh. Niels
24. januar 2016 kl. 18:13 #142079
astrojensenDeltager- Neutron star
Thomas, Bornholm
24. januar 2016 kl. 18:16 #142080
lindhardDeltager- Super Nova
nvc wrote: Så hvis ovenstående CalSky lokation blev brugt af Julian den morgen viser TheSkyX programmet ikke at ISS passerede lige over Saturn 8.34.32am, men den kom tæt på Saturn 8.34.20am.
Så hvad skal man egentlig tro på?
Mvh. Niels
Jeg mener, at der stod et sted, at sporet kun var 40 mter bredt, så der skal vel ikke flyttes meget på decimalerne for at ramme sporet.
Kortene er vel ikke helt nøjagtige med den valgte størrelse?
mvh
Lars24. januar 2016 kl. 18:23 #142081
FinnDeltager- Neutron star
Hej
Jeg har fulgt denne tåd på godt og undt fra sidelinjen
Men Thomas hvad mener du med den ” smily ” du poster ????
mvh Finn
24. januar 2016 kl. 18:45 #142083
nvcDeltager- Super Giant
Korrekt, CalSky kortet er jo ikke vist særlig nøjagtigt, og det er jo kun Julian der ved hvor han stod i optage øjeblikket!
Der har da vist været meget held med dette at finde den rigtige lokation.
Jeg har flyttet en smule på lokationen fordi jeg zoomede en smule ind på CalSky billedet samt i nederste højre hjørne er vist længden på 200 feet ~ 60m.
her vises CalSky billedet i forstørrelse,
Som det ses rykker det ikke meget på afstanden mellem ISS og Saturn.
Mvh. Niels
nvc 2016-01-24 17:51:32 24. januar 2016 kl. 18:51 #142085
lindhardDeltager- Super Nova
nvc wrote: det er jo kun Julian der ved hvor han stod i optage øjeblikket!
Ja, men hvor langt er der hen til sporet fra den angivne position?
mvh
Lars24. januar 2016 kl. 18:53 #142087
astrojensenDeltager- Neutron star
Finn wrote: Hej
Jeg har fulgt denne tåd på godt og undt fra sidelinjen
Men Thomas hvad mener du med den ” smily ” du poster ????
mvh Finn
Blot at jeg var blevet mere forvirret mht. billedets ægthed. Jeg var egentlig begyndt at tro på det, da mere nøjagtige angivelser af ISS størrelse kom frem, hvorefter der så kom oplysninger frem om, at ISS projicerede bane måske slet ikke ramte, der hvor billedet angiveligt skulle være taget fra.
Thomas, Bornholm
24. januar 2016 kl. 18:57 #142088
nvcDeltager- Super Giant
Hvilket spor? Det til venstre for den røde plet/indikering(det sidste billede) er en kanal med vand.
Her er det som map,
Jeg vil mene jeg har flyttet lokationen ca. 30m i forhold til den første lokation.
Mvh. Niels
Edit info.: Åhh, du mener ISS sporet, det dækker jo en del af vejen, L835, der går over kanalen med vand.
nvc 2016-01-24 18:58:03 24. januar 2016 kl. 19:09 #142089
FinnDeltager- Neutron star
Tak Thomas
Trode at det det nvc “niels ” du tvivlede på og det kunne jo være
mvh Finn
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Forfalsket billede på APOD' er lukket for nye svar.