› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Forfalsket billede på APOD
- Dette emne har 55 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 1 måned siden af lindhard. This post has been viewed 767 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. januar 2016 kl. 21:05 #142013
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hej
For dem af jer, som er på facebook, så kan i læse med på en diskussion om hvorvidt følgende billede er fake >>
http://apod.nasa.gov/apod/ap160122.htmlDet er Christopher Go, som mener, at billedet er forfalsket.
https://www.facebook.com/christopher.go.16/posts/1093262444041825Trist udvikling, men prestigen i at få sit billede på APOD er åbenbart så stor, at svage sjæle fristes over evne
23. januar 2016 kl. 22:03 #142026
astrojensenDeltager- Neutron star
Allerede inden jeg læste C.Go’s FB indlæg, var jeg klar over, at der var noget galt med størrelsen af ISS. Jeg har selv set ISS i teleskop og var overrasket over, hvor stor den var. Den skal være en hel del større end Saturn, som Go også siger. Det billede er faked.
Edit. Diskussion er omfattende og jeg var ikke klar over alle detaljer, billedet er åbenbart taget ganske tæt på horisonten og dermed er ISS mindre, men den skal stadig være større end selve Saturnkuglen, hvilket den ikke er, iflg. analyserne i diskussionen. Billedet er også usædvanlig klart og tydeligt, for at være taget 8° over horisonten – i dagslys!
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2016-01-23 21:12:41 23. januar 2016 kl. 22:33 #142030
jesperDeltager- Neutron star
Jeg ved ikke om det er faked, men det virker ikke seriøst at Go skriver:”Obvious cut and paste Photoshop work”. Øh ja… der er jo kun en ISS mig bekendt, så det er et kompositbillede, det burde være indlysende. En komposit kan laves på flere måder og det der betyder noget er om den er tro mod virkeligheden, altså at man ikke begynder at placere noget hvor det ikke var, eller bruger billeder der er taget et andet sted/tid etc..
ISS virker for lille men det kommer an på højden over horisonten fra observationsstedet da passagen skete.
Jeg har selv lavet en “faked” komposit med ISS engang:
Og her ses ISS i samme skala som Jupiter. Men den ville have været mindre hvis det havde været først eller sidst i passagen og ikke midt i passagen:
Man skal være meget sikker i sin sag inden man begynder at beskylde folk for falskneri.
Jesper 2016-01-23 21:35:11 23. januar 2016 kl. 22:41 #142032
tom.aDeltager- Super Giant
Tilsyneladen var der lave skyer over størstedelen af Tyskland den 15. januar 2016 kl. 8.30! Måske har fotografen været usædvanlig meget heldig med et hul i den rigtige retning og rette øjeblik!
Her er et Europabillede i synligt lys fra Sat24.com – Krydset er cirka pos. af Dülmen.
Hans billede “lugter”!
Tom A 2016-01-23 21:43:00
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/23. januar 2016 kl. 22:42 #142033
Jesper, læs alle FB indlæggene. Der er en meget detaljeret gennemgang allernederst.
ISS har blandt andet en forkert vinkel, hvis billederne skulle være taget lavt over horisonten. Man ser den, som man ser den, når den står nær meridianen… Desuden er den mindre end selve Saturngloben, selvom den skulle være næsten 50% større (15″ mod 24″).
ISS havde virkelig en transit hen over Saturn set fra Tyskland på det tidspunkt, så man kunne sagtens have set den derfra, men billedsekvensen bygger ikke på data fra denne begivenhed, men er sammensat af billeder fra forskellige tidspunkter. Det er der for så vidt intet galt i, hvis man ønsker at illustrere *hvordan* det kunne have set ud, men at sende det ind til APOD som om, man havde taget billederne fra selve begivenheden, når beviserne siger, at det ikke kan være tilfældet (forkert vinkel på ISS, forkert størrelse), ja det er bedrageri.
Begivenheden minder slående om en anden, der skete for nogen tid siden, her på forum… Og reaktionerne er de samme på FB som de var her.
Thomas, Bornholm
23. januar 2016 kl. 22:45 #142035
Du har ret Thomas. Og ydermere har jeg kigget nærmere på billedet. Det er præcis det samme billede af ISS der går igen i hele sekvensen!! Prøv selv at klippe ud og blinke dem.
Jesper 2016-01-24 09:11:49 23. januar 2016 kl. 22:48 #142038
mogensDeltager- Super Nova
Har har lagt en video ud
23. januar 2016 kl. 22:49 #142039
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Astrojensen wrote: …, men er sammensat af billeder fra forskellige tidspunkter. Det er der for så vidt intet galt i, hvis man ønsker at illustrere *hvordan* det kunne have set ud, men at sende det ind til APOD som om, man havde taget billederne fra selve begivenheden, når beviserne siger, at det ikke kan være tilfældet (forkert vinkel på ISS, forkert størrelse), ja det er bedrageri.
Helt enig!
Der er intet galt i at lave et komposit-billede eller benytte andre kunstneriske metoder, så længe man tydeligt fortæller hvordan billedet er skabt.24. januar 2016 kl. 00:04 #142047
mogens wrote: Har har lagt en video ud
Ja det ser jo mere overbevisende ud, men størrelsesforholdet er stadig forkert, medmindre ISS’s opgivne tilsyneladende bredde på 24″ inkluderer dele, der ikke kan ses/opløses på videoen (en tynd antenne eller lign.).
Billederne af ISS i videoen på Youtube er ikke identiske med hinanden, så den del er god nok der.
Thomas, Bornholm
24. januar 2016 kl. 00:05 #142048
tom.aDeltager- Super Giant
Ups… har lige opdaget at det satellitfoto jeg havde lagt op tidligere var fra en anden dag!
De korrekte billeder fra d. 15 januar 2016 viser dog stadig overskyet vejr i området omkring Dülmen.
Kl. 8.30, her er svært at se skyformationerne. Kryds ved Dülmen.
Link til. kl. 9.00 her ses skyformationerne i området tydelig. Det står på overskyet vejr, måske med spredte huller.
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/24. januar 2016 kl. 00:19 #142049
Vejrbillederne er ikke noget bevis. Det kræver kun et forholdsvis lille hul og langsomt drivende skyer, så kan det lokalt være klart i flere timer. Det har jeg set masser af gange her.
Thomas, Bornholm
24. januar 2016 kl. 10:24 #142053
Okay fyren har åbenbart selv sagt at han har taget den bedste ISS og gentaget den i kompositten, så en forfalskning vil jeg ikke længere kalde det. Det ville jeg selv anse for at være at gå for langt, men når bare man siger det…
Saturn skulle ifølge Starry Night have været 16″ og ISS var angiveligt ifølge en på Fb 24″. Det virker lidt mærkeligt men beviser ikke noget (evidence but not proof).
Er der nogen der ved hvordan man kan be eller afkræfte ISS tilsyneladende størrelse på 24″?
Jesper 2016-01-24 09:28:28 24. januar 2016 kl. 10:48 #142054
Kender man banehøjden og den fysiske størrelse, kan man regne det ud. Det er dog kompliceret. Kan man ikke se det direkte i Stellarium, hvis man importerer ISS som objekt? Jeg ved ikke helt, hvordan man gør det.
Thomas, Bornholm
24. januar 2016 kl. 11:05 #142055
Astrojensen wrote: Kender man banehøjden og den fysiske størrelse, kan man regne det ud. Det er dog kompliceret. Kan man ikke se det direkte i Stellarium, hvis man importerer ISS som objekt? Jeg ved ikke helt, hvordan man gør det.
Thomas, Bornholm
Jeg har lige prøvet, og det kan man godt. Man kan centrere ISS og få vist passagen sammen med en masse oplysninger, men desværre ikke vinklelstørrelsen. Jeg prøver Starry Night senere.
Jesper 2016-01-24 10:06:22 24. januar 2016 kl. 11:56 #142056
RudiDeltager- Neutron star
Jo jo, en tilpads blanding af dårligt vejr og misundelse kan hurtigt få folk samlet med fakler og høtyve.
Jeg vil give Jesper ret i at Julian Wessel jo selv åbentlyst skriver at det er en “simuleret” transit, så derfor syntes jeg at skaren farer lige lovlig hårdt frem mod ham. Hvad han oprindelig har skrevet til apod hos NASA ved jeg ikke.
Mht størrelsen af ISS, så skal man jo også tage rumstationens orientering på optagelses tidspunktet i betragtning, så det er ikke helt ligetil.
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Forfalsket billede på APOD' er lukket for nye svar.