Foreslår: Ugens Oldie

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Foreslår: Ugens Oldie

• Dette emne har 51 svar og 27 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af jesperg. This post has been viewed 1519 times
Viser 7 indlæg - 46 til 52 (af 52 i alt)
  • Forfatter

dennis.torsten
      • Main Sequence

henrik
      Deltager
        • Nova

Ak ja de gode gamle dag, da “film” ikke var noget man streamede og rigtige mænd duftede af fremkaldervæske og ..

Men her kan jeg bidrage med lidt fra skufferne:

Nordamerikatågen NGC7000, med en 300mm f/4,5 OM-linse ca. 10 min på ektrachrome200

Og dobbelthoben hjertetågen taget med en 135mm f/2,5 Seimar linse på Ektrachrome.

Mvh Henrik

dennis.torsten
          • Main Sequence

Lige nøjagtigt…Henrik… ! Dine billeder oser af nostalgi, fra dengang, hvor man ikke vidste om ens billeder var gode, før man var igennem en lang proces, med optagelse, fremkaldning og en vurdering af filmen.

Jeg syntes dine billeder er smukke eksempler på det bedste man kunne få ud af filmteknikken dengang !

Et lille spørgsmål til dit første billede ? Kender du, eller andre til “Lille Orion” Den fremstår meget tydeligt på dit billede, og er en lille “kopi” af stjernebilledet Orion ?

nhaagh
          Deltager
            • Super Giant

Ja lille Orion kender jeg. Lærte om den af en Belgier for mange år siden. Den er et godt pejlemærke når man visuelt forsøger at finde “Den Mexikanske Golf” hvor kontrasten gør tågen lettest at se.

henrik
            Deltager
              • Nova

Hej Dennis

Har aldrig hørt om den men kan godt se den

Skal lige tilføje at de er 20-25år gamle – fra engang i begyndelsen af halvfemserne tror jeg.

Mvh Henrik

dennis.torsten
                • Main Sequence

Hej Henrik,

Ja- halvfemserne var et godt årti ! Vi gav den gas i filmens sidste opblomstringstid. Det digitale var jo godt på vej, især i de professionelles rækker !

Men dit billede af Dobbelthoben kan snilt stå distancen med det bedste idag

jesperg
                Deltager
                  • Super Nova

Et billede af Saturn med 6 måner, taget med et kamera fra digital-æraens barndom, Olympus E-10 med et MaxView 40 mm okular mellem kamera og SCT-8″.

18/12 2002 kl. 20:30 – 21, masser af månelys. Månerne er Tethys (over), Lapetus nederst, Titan til højre nederst, øverst til højre er det Encelade, Dione og Rhea (yderst).

Billedet er det første planetbillede jeg tog, 16 dage efter jeg fik teleskopet, der var mit første “rigtige“ teleskop. Billedet er uskarpt, ikke stacket og med lidt felt-rotation, men der er noget specielt/nostalgisk over det allerførste planetbillede

Jesper G.

Viser 7 indlæg - 46 til 52 (af 52 i alt)
                • Emnet 'Foreslår: Ugens Oldie' er lukket for nye svar.