Foreslår: Ugens Oldie

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Foreslår: Ugens Oldie

• Dette emne har 51 svar og 27 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af jesperg. This post has been viewed 1517 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 52 i alt)
  • Forfatter

henrik
    Deltager
      • Nova

Og her er Solformørkelsen i 1986 fotograferet med refraktoren på Rundetårn:

Og lidt historie: Et billede af amatører jeg har fået tilsendt der så og fotograferede den totale solformørkelse i 1956 fra Gilleleje:

Jaja det ER før min tid Jesper!

Mvh Henrik

jesperg
      Deltager
        • Super Nova

Dejligt med de mange bidrag, det tyder på at RETRO-ASTRONOMI ikke er uinteressant

Link til tv-udsendelse, gamle filmoptagelser med den rødfølsomme Kodak E200 (har stadig nogle i fryseren), gamle særlige begivenheder, de første spæde forsøg med astrofoto, og minsanten en billed-dokumentation af en astrofoto pioneer fra 1956.

Bare bliv ved, det kunne blive et interessant tilbageblik på den skandinaviske astrofoto-barndom.

Som jeg skrev i indledningen, kan billeder og historier, der bare er 3-5 år gamle godt være RETRO-ASTROFOTO med den rasende udvikling der er i disse år indenfor teknikken. Det er også sjovt at gense de større begivenheder der har været på himlen det sidste halvt hundrede år.

Jesper G.

helge
        Deltager
          • Giant

Her er min første M42 taget med Canon 300d og Orion ST102mm akromat piggyback på min gamle Celestron NexStar 11GPS Alt-Az-monteret, så der er feltrotation. Uguided. Taget d. 20/3 2006. Det var før de billige ED-apo’er kom frem, så der er rimelig meget CA.

jesperg
          Deltager
            • Super Nova

Helge wrote: Her er min første M42 taget med Canon 300d og Orion ST102mm akromat piggyback på min gamle Celestron NexStar 11GPS Alt-Az-monteret, så der er feltrotation. Uguided. Taget d. 20/3 2006. Det var før de billige ED-apo’er kom frem, så der er rimelig meget CA.

Det ser da godt ud, gode farver

Jesper G.

jesperg
            Deltager
              • Super Nova

Et skud på diasfilm, Mamiya mellemformat, exponeret i 75 minutter.

Det er en oldie fra 2003.

Jeg har markeret en velkendt konstellation, så man ikke er “lost in space”.

Jesper G.

leif.hugo
              Deltager
                • Nova

Hejsa

Endelig fandt jeg dem – var bange for at de var røget ud i en oprydning engang Shocked, men her er de, mine allerførste astro-fotos Big%20smile:

Hale Bopp 6/4-1997:

Kamera var et Yashica FX-103 spejlrefleks med en 70-210mm optik – piggy-back på min dengang nyerhvervede brugte 8″ Meade SCT.
                1 min 30 sec eksponering på Kodak Ektar 1000 film

Og selvfølgelig Månen – også fra engang i 1997:

Alletiders ide at poste gamle astro-fotos, Jesper Thumbs%20Up

Leif Hugo2011-11-05 15:30:01

michael.bertelsen
                Deltager
                  • Nova

Fine fotos Leif.

Her kommer mit aller første. M42 taget med mit 8″ newton og gamle canon – kan ikke huske hvilken model det var. 30 sek expo ISO 1600 Oktober 2007

Michael Bertelsen2011-11-05 15:38:17

nive
                  Deltager
                    • Super Nova

Mit første Astro foto 7 Februar 2009 . Jeg var pave stolt , fløj på en lyserød sky i flere dage.LOL
                    He he det er S## nogle billeder og timer siden .
                    Får helt lyst at prøve M42 området igen Ermm

Wikipedia Orion Nebula

nive2011-11-06 21:27:00

jesperg
                    Deltager
                      • Super Nova

FLOT KOMET Leif Hugo – og så på film

Dejligt at se de klassiske begynder M42-skud, de må give mulighed for et “før og efter” billede, altså vise om der er sket en forbedring gennem årene

Jesper G.

erik.nielsen
                      Deltager
                        • Super Giant

Kometen Vest,
                        Jeg vil fortsætte det gode initiiativ med et billede af kometen Vest, optaget mod øst en tidlig morgen syd for Holbæk, nær Brorfelde 3. marts 1976.
                        Så vidt jeg husker er den først fundet af den danske astronom Vest, – men jeg har ikke kunnet google det.

Erik Nielsen2011-11-08 18:40:25

noodles
                          • Super Giant

Min første DSO med en 90mm achromat og Canon EOS 400D.

jesper
                          Deltager
                            • Neutron star

Herligt med alle de gamle billeder. Kometbillederne er meget imponerende. Og ja, Richard West (med W) er dansker.

jesperg
                            Deltager
                              • Super Nova

Hold da op Erik – 1976 det er godt nok et par dage siden

I 1976 var jeg ganske ny i branchen som teenager, astrofoto-branchen var endnu ikke opfundet i min verden, men det blev den heldigvis senere, li´som øl, hornmusik og andre spændende ting

Den lysstærke del af M42 ser ud til at vinde prisen, som astrofoto begyndernes favorit – og det er jo meget naturligt. Et fantastisk spændende område, man kan endda se det med det blotte øje, og som teknikken og erfaringen forbedres, er der gas nok derude, til forbedring af billedkvaliteten

Jesper G.

Tommy Linnerud
                              Deltager
                                • Giant

Her er mitt første bilde av Saturn med s/hv film en gang i 1993 tror jeg. Bilde ble tatt med okularprojeksjon gjennom en Meade 8 tommer Starfinder og et Vixen VX-1 speilreflekskamera.

tommyf
                                Deltager
                                  • Neutron star

Sender lige ugens gamling…. min første M51, med fokus maske på

Clap derfor det svage signal…
                                  Det var sammen med M Stauning for små 3 år siden fra Kroppedal mener jeg.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 52 i alt)
                                • Emnet 'Foreslår: Ugens Oldie' er lukket for nye svar.