› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Foreslår: Ugens Oldie
- Dette emne har 51 svar og 27 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af jesperg. This post has been viewed 1516 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. oktober 2011 kl. 21:36 #71462
jespergDeltager- Super Nova
Kære astrofotograf venner.
Mange af os har sikkert gode, sjældne eller måske bare fascinerende billeder liggende, der kunne trænge til en lille ny fremvisning.
Jeg vil gerne opfordre til, at I alle roder lidt i arkiverne, og finder et billede eller to, som I gerne vil vise frem.
Det kunne være god inspiration for alle, og måske være et sjovt supplement til de aktuelle optagelser der vises.
Jeg tænker at konceptet “Ugens Oldie” kan fortolkes ret bredt, det behøver ikke at være ugentligt, men der skal jo være et navn. Man kan bare oprette en ny “Ugens Oldie” når man har lyst.
Billedet behøver heller ikke at være antikt, ikke at det er uinteressant med rigtigt gamle optagelser, slet ikke (se hvad man kunne i de gamle dage med film-optagelser), men bidragene bør nok være mindst 3-5 år gamle.
Fotografers udvikling i teknik og håndværk over en periode kan også være interessant (evt. på samme objekt).
Jeg vil opfordre til, at fotografen enten skriver en forklarende billedtekst til objektet, eller linker til forklaringer på nettet.
Billeder af objekter kan blive mere interessante, hvis man kan læse lidt om objektet.
Oplysninger om teknik og udstyr er jo altid efterspurgt, så det er helt oplagt.
Kommentarer eventuelt med visning af egne optagelser af samme objekt vil være meget velkomne og naturlige. Supplerende videnskabelige oplysninger om objekterne kan vi sikkert alle lære lidt mere af
————————————————————————-
Jeg vil lægge ud med et eksempel, komet Holmes 17P fra 2007.
Forklarende tekst til objektet kan læses her:
Teknik: Canon DSLR 1D III med 500mm f/5,6 Mamiya teleobjektiv, iso 2000, enkelt exponering 39 sek.
Jesper G.
17. oktober 2011 kl. 21:38 #71463
leorasDeltager- Super Giant
wauh
17. oktober 2011 kl. 22:31 #71472
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Flot initiativ og flot billede, Jesper! Sjovt at se “gamle” billeder.
Mvh,
Bjørn18. oktober 2011 kl. 20:59 #71555
jesperDeltager- Neutron star
Fin ide Jesper. Her er mit bidrag fra min til dato største oplevelse med amatørastronomien – som i øvrigt mest var en visuel oplevelse! I juli 1994 ramte fragmenterne fra kometen Shoemaker-Levy 9 Jupiter. Begivenheden var forudsagt et års tid i forvejen og var ventet med spænding af hele den astronomiske verden. Alt hvad der kunne krybe og gå havde blikket rettet mod Jupiter da showet skulle starte den 16. juli, inklusiv Hubble med renoveret optik. Ingen anede hvad der ville ske, eller om der overhovedet ville blive noget at se. Nedslagene fandt sted lige rundt om “hjørnet” på Jupiter set fra Jorden, så de kunne ikke ses direkte, men stor var jublen da det første nedslagsted roterede frem på forsiden som en stor sort plet. For mig personligt, og min familie, var det en endnu større oplevelse at se pletterne hver aften gennem min dengang ret nye C8. Jupiter stod meget lavt på aftenhimlen, da det var sent på sæsonen, og der var derfor meget flimmer, men hvad gjorde det når man tydeligt kunne se pletterne, og vejret var klart i alle dagene omkring begivenheden.
Efter al den snak virker billederne herunder nok lidt komiske, men husk at det var dengang man brugte film (TP-2415) og eksponeringstiden var et par sekunder med “hat trick”.Nogle år senere købte jeg mit første CCD kamera (Starlight Xpress fra Mogens Z.) og billederne blev noget bedre selv om der er et stykke vej optil dagens standard:18. oktober 2011 kl. 21:15 #71557
Hej Jesper.
Tusind tak for bidraget.
Det er lige netop den slags fremragende historier jeg havde i tankerne. Lad os få historierne og erfaringerne med, fra år tilbage eller måske årtier.
Allerede i 1994 var du helt fremme i skoen, sjovt at se, der er sikkert ikke mange danske billeder af nedslagene på Jupiter dengang.
Dine seneste Jupiter billeder er jo nok en smule bedre
Jesper G.
19. oktober 2011 kl. 09:14 #71584
mejerDeltager- Super Nova
Nu er jeg jo ikke så gammel i astro sammenhæng.
Så mit bidrag er ikke ældre end 2008. Men på det tidspunkt havde jeg kun lige fået opstillet observatoriet. Jeg havde ingen viden om filter eller ccd cams. Men ville alligevel gerne komme med et bidrag til astro foto.
Hvad gør man så?: Man tager selvfølgelig sit digital kamera og tager et billede ned igennem et okular. Der er sket meget med min fremgangsmåde på 3 år. Men det er sjovt at se tilbage på hvad man havde gang i den gang.Mejer 2011-11-08 20:01:09 19. oktober 2011 kl. 16:49 #71606
Mejer wrote: ……….. Men det er sjovt at se tilbage på hvad man havde gang i den gang.
Det er jo dét det er
Tak for bidraget.
Havde du den store lystønde allerede dengang ?
Jesper G.
19. oktober 2011 kl. 16:56 #71607
mejerDeltager- Super Nova
Ja Jesper, mit første teleskop er en 14″.
19. oktober 2011 kl. 19:39 #71617
munkholmDeltager- Neutron star
Her er mit lille bidrag. Det er first light med SW ED 120mm og en alm. Canon 400D. Det er 6 skud à 30 sek. og jeg var stolt som bare pokker. Taget d.27.2.08
Munkholm 2011-10-19 19:39:42 Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
19. oktober 2011 kl. 20:13 #71626
Tak for bidraget Bent.
Bortset fra at dit billede er skarpere, minder det en del om mit første forsøg med M42, nogenlunde samme exponering af tågen.
Der er nu noget særligt over at fotografere de allerførste gaståger derude
Meyer – sejt at starte med et 14″, hvorfor kravle når man li´så godt kan løbe
Jesper S. – du har indtil nu vist det ældste eksemplar af en Ugens Oldie. 1994 det er mindst 17 år siden, og en fantastisk begivenhed de fleste af os bare fulgte i pressen, du fangede den sgu – godt gået
En sådan begivenhed kan man jo godt bruge en smule tid på at læse om, f.eks. her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comet_Shoemaker%E2%80%93Levy_9
Jesper G.
20. oktober 2011 kl. 11:53 #71662
nhaaghDeltager- Super Giant
Jespers historie om Jupiternedslaget fik mig til at mindes historien igen. Vi var en flok amatørastronomer der var samlet dengang for at se nedslagene. Vi fik besøg at Tv-avisen som lavede et indslag. Det er sjovt når der sker den slags store begivenheder som udbreder vores interesse til større kredse. Se evt. indslaget her:
20. oktober 2011 kl. 15:42 #71683
tommyfDeltager- Neutron star
Nice, sjovt at se folk man kender i dag fra den tid, takker,, fedt indlæg.
20. oktober 2011 kl. 16:29 #71703
MadsDeltager- Giant
Ja det spændende at se, har i prøvet at genbehandle jeres data med nutidens software for at se om der gemmer sig nogle guldkorn.
Og det kunne da være super hvis vores beskytter sugede nogle astorider til sig igen,så vi ku få det på de nye dmk618’r.Mads
20. oktober 2011 kl. 23:09 #71745
henrikDeltager- Nova
Her er et par sande oldies, taget med 135mm f/2,8 telelinse og KODAK E200. MANUELT guidet!
Dobbelthoben og hjertetågen
Og Nordamerikatågen NGC7000
20. oktober 2011 kl. 23:33 #71746
teejayDeltager- Super Nova
Jeg ligger langt bak de fleste her, men prøver aligevel et par små stykker…
teejay 2011-10-20 23:33:36 TeeJay
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Foreslår: Ugens Oldie' er lukket for nye svar.