› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Foreningers møder og tider
- Dette emne har 12 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 5 måneder siden af lindhard. This post has been viewed 35 times
-
ForfatterIndlæg
-
24. september 2013 kl. 11:01 #107463
henrikb- Asteroid
Hej
Jeg er helt ny inden for astronomiens “magiske” univers og kunne godt tænke mig at få generelle oplysninger om teleskoper og andre ting der er relaterede til det emne.
Der er så en masse foreninger her i Jylland, ganske tæt på hvor jeg bor (Randers) bl.a. NAFA og andre i Midtjylland og helt ned til AAF i Kolding, ialt 8, jeg ikke ville være ked af at tage til møde hos (ikke at der er noget galt med de andre, men kørselafstanden vil blive for stor).
Men …. nu er det sådan at jeg har natarbejde og dermed er udelukket fra at møde op f.eks. kl 19 en tirsdag p.g.a. der skal der soves.
Er der nogle af de gode foreninger der har møde en fredag aften eller lørdag?
Har set at i afholder “Star-parties” hvilket jeg synes er genialt og har set at der er et på Avnø her i den kommende weekend, men der er jo igen distancen og ikke mindst broafgiften også.
Er der nogle der ved noget om en mulig løsning på det?
Med venlig hilsen
Henrik
27. september 2013 kl. 22:03 #107605
kimmerrildDeltager- Main Sequence
Desværre Henrik
Herning Astronomo Forening holder Tirsdag aften kl 19.30, sig dit arbejde op og du ksal være yderst velkommen 😀
27. september 2013 kl. 23:02 #107610
henrik.schneiderDeltager- Nova
Hej Henrik
AAF hører ganske rigtigt til i Kolding. Og de fleste møder afholdes på hverdage.
MEN vi er da nogen for, ligesom dig, kun yderst sjællent kan deltage i disse møder pga. Arbejde. Jeg bor 15km nord for Randers og er medlem af AAF, og der er jo ingen problemer i at afholde små lokale Astro møder. Du siger bare til, jeg er helt med på fredags, lørdags møder.
28. september 2013 kl. 10:30 #107632
henrikb- Asteroid
Hej Kim
Det med at opsige arbejde er hvis en kortsigtet (men dog attraktiv) løsning.
Må se om enkeltstående feriedage kan gøre at det på et eller andet tidspunkt.
Hej Henrik
Til til til!!
Det er da noget af en invitation og så endda af en der bor SÅ tæt på.
Det kan da ikke blive bedre og ser frem til at møde dig og stille den uvidendes glade og naive spørgsmål.
Med venlig hilsen
Henrik
28. september 2013 kl. 10:57 #107634
astrojensenDeltager- Neutron star
men der er jo igen distancen og ikke mindst broafgiften også.
Bah! I ævler, gør i. Havde jeg det bare så let…
Thomas, Bornholm
28. september 2013 kl. 11:16 #107638
lindhardDeltager- Super Nova
Astrojensen wrote:
Thomas, Bornholm
Skype er da opfundet, Thomas
mvh
Lars28. september 2013 kl. 11:19 #107639
Mnja, det er lissom ikke helt det samme…
Thomas, Bornholm
28. september 2013 kl. 11:21 #107640
Nej, men nok bedre end ingenting?
mvh
Lars28. september 2013 kl. 11:33 #107642
Ja, absolut. Har dog ikke Skype. Men bare det, at jeg kan skrive på fora, er da et fremskridt.
Thomas, Bornholm
28. september 2013 kl. 11:37 #107643
henrik.schneiderDeltager- Nova
Astrojensen wrote:
Thomas, Bornholm
Jamen Thomas, du er da velkommen 😉
/Henrik
28. september 2013 kl. 11:41 #107644
Men egentlig er jeg ikke noget “foreningsmenneske”, for foreninger har det med at betyder møder, budgetter, dagsordener og andre dybt kedelige ting. Derimod ville jeg utrolig gerne kunne mødes med andre visuelt interesserede og udveksle erfaringer, og da gerne på tomandshånd eller i en lille gruppe.
Jeg savner min gode ven Per Darnell, der boede nær noget familie til mig, så det var så let, at arrangere et weekendbesøg. Over med Bornholmerbussen fredag og hjem søndag aften. Så stod den på ostemadder og nærlæsning af teleskopkataloger, der ikke var under firs år gamle… Teleskop behøvede jeg ikke at medbringe, for dem havde han et hav af, så vi manglede aldrig glas at kigge i. Og jeg kunne bare tage, hvad jeg havde lyst til at sætte op. Så tog han en morfar på sofaen, mens jeg kiggede lidt på solpletter med Zeiss AS 63/840 med Zeiss solprisme.
Ak, det var tider.
Thomas, Bornholm
28. september 2013 kl. 13:58 #107650
henrikb- Asteroid
Det er også det sociale aspekt jeg synes kunne være fantsastisk.
At tage 2 eller flere ud på et mørkt sted og så nyde natten (det lød lummert, men jeg tror i forstår), have lidt let mad og drikke med, udveksle viden om det man ser og grine af dem der ikke er med.
For mig at tage helt alene afsted ikke helt optimalt, når ens viden ikke er så stor og man “bare” ser på en lysplet igennem sit okular med et uderligt langt nummer og bogstaver.
Jeg så et nyt ord på et forum, som gav mig et godt billede af hvad i måske også gør: Rejse-plan.
At man bevæger sig hen over himmelen til bestemte punkter og man har lavet baggrundoplysninger hjemmefra med hvad det er man observere: Hvad, hvor stor, hvor langt væk, hvor gammel osv osv.
HenrikB 2013-09-28 14:01:56 28. september 2013 kl. 15:14 #107656
Astrojensen wrote: Men egentlig er jeg ikke noget “foreningsmenneske”, for foreninger har det med at betyder møder, budgetter, dagsordener og andre dybt kedelige ting. Derimod ville jeg utrolig gerne kunne mødes med andre visuelt interesserede og udveksle erfaringer, og da gerne på tomandshånd eller i en lille gruppe.
Jeg tror, at mange af os har haft den slags oplevelser, og det er rigtig godt at observere sammen med andre.
Min egen karriere som amatør begyndte sammen med et par venner og jeg kan stadig more mig over observationsbogens beskrivelser af sådan en observationsnat.
Star Party og sikkert Avnø har noget af det. Man kan observere og kigge med hos hinanden og være fælles om oplevelsen. Men det er jo kun de to gange om året.
Måske burde man være lidt mere aktiv og støve folk op i lokalområdet.
Om det så skal være en “forening” eller bare en flok med teleskoper og en termokande, er jo op til folk selv.
Hvad blev det i øvrigt til med det vinterparty i Nordsjælland, vi drøftede engang?
mvh
Lars -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Foreningers møder og tider' er lukket for nye svar.