› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROTRÆF OG KLUBSNAK › Foreningens nye observatorie heises på plass !
- Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år siden af Anonym. This post has been viewed 936 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. februar 2019 kl. 16:26 #320586
Anonym- Nova
Astronomi foreningen i Agder, som jeg er medlem av, fikk doneret et observatorie fra det lokale Universitet.
Universitetet skulle legge ned linjen og realfags bygget skulle få en ny etage også.
Da måtte Observatoriet bort. Foreningen ble da kontaktet og forespurt om det var interesse for å overta noe slikt.
Det kan man jo bare ikke si nei til, så etter en masse dugnads arbeid, ble et nytt fundament klargjort og monteringen
kan Dere se på videoen jeg laget ved hjelp av min drone.26. februar 2019 kl. 19:12 #320588
jonas.cDeltager- Super Giant
Stort Grattis till det nya observatoriet!
Tack också för den intressanta filmen!
Vilken typ av instrument ska ni ha i observatoriet?Bästa hälsningar
Jonas
26. februar 2019 kl. 21:41 #320590
kennethkDeltager- Nova
Hei Arne Martin! Grattis med flott observatorie, blir nok veldig bra dette, lurer også på hvilket teleskop, montering og ev kamera dere skal ha i observatoriet?
Mvh Kenneth
26. februar 2019 kl. 22:56 #320591
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Tillykke med observatoriet, det ser rigtig fint ud.
Der ligger mange granitsten omkring bygningen. Er det meningen, at de skal dækkes med jord?mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
26. februar 2019 kl. 23:25 #320595
Anonym- Nova
Takk alle !
Teleskopet er et komputerstyrt 16 ” Meade LX 200
Det ble levert av vår alles kjente i Ålborg, Astro A/S til Universitetet i Agder.
Planen er å kunne operere det hele fra våres klubbhus som ligger like nedenfor observatoriet
Selve bygget er plassert på en gammel kanonstilling fra krigens dager. Våres klubbhus er en gammel brakke som Tyskerne oppførte.
Det leier vi nå for en rimelig sum av Forsvarets museumsverker, mot at vi vedlikeholder bygget.Steinene som ligger rundt er en del av kanonstillingens beskyttelse/kamuflasje og vil forbli slik.
Det ble en del hodebry ¨finne ut hvordan man skulle få det hele til å fungere, da Museumverket ikke tillot oss å fysisk forankre noe i kanonstillingen.
Kravet for at vi kunne få lov å sette opp observatoriet, var at det skulle kunne fjernes helt og ikke etterlate noen spor.Nå gjenstår å få innstallert pier’en og teleskopet, samt ferdigstille el kabler og nettverkskabler ned til klubbhuset.
Dette blir ordnet i løpet av vår og sommer og forhåpentlig er observatoriet operativt til neste mørketid begynner.Skal forsøke å oppdatere med mer bilder etter som arbeidet skrider fram !
Mvh Arne Martin
27. februar 2019 kl. 12:43 #320596
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
I Danmark har vi mange forsvarsværker, som blev bygget i beton. Det var jo tyskerne, som stod for opførelsen af disse
Hovedparten ligger på skrænterne ved vestkysten, men kystlinjen er gennem årene blevet ædt af havet, og nogle af disse bunkers ligger nu i strandkanten.
Jeg tror, at man godt vil have fjernet de fleste, men opgaven er simpelthen for stor.Det undrer mig, at man vil sikre sig, at fundamentet til kanonstillingen skal kunne føres tilbage til det oprindelige. Hvor stor historisk betydning har den?
Når jeg nævner de mange sten, så går det på en bekymring omkring deres evne til at lagre Solens varme – og efterfølgende afgive denne om aftenen, når Solen ikke varmer mere.
Jeg vil følge projektet. Rigtig flot optagelse fra drone .
Mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
27. februar 2019 kl. 16:31 #320597
Anonym- Nova
“Det undrer mig, at man vil sikre sig, at fundamentet til kanonstillingen skal kunne føres tilbage til det oprindelige. Hvor stor historisk betydning har den?
Når jeg nævner de mange sten, så går det på en bekymring omkring deres evne til at lagre Solens varme – og efterfølgende afgive denne om aftenen, når Solen ikke varmer mere.”
Aner ikke hvor stor historisk betydning den har og heller ikke hvordan disse mennesker tenker når alt skal bevares for eftertiden.
Det du nevner angående varmestråling fra stenene, skal jeg nevne for de andre i byggekomite’en. Måske kan man dekke stenene med en duk eller lignende
som vil dempe/fjerne problemet.Mange takk for godt tips !
Mvh Arne Martin
28. februar 2019 kl. 11:32 #320611
leif.hugoDeltager- Nova
Hej Arne Martin
Tillykke med det nye observatorie!
Jeg gælder mig på jeres vegne.Mvh Leif hugo
28. februar 2019 kl. 16:07 #320615
Anonym- Nova
Hei Leif Hugo
Mange takk for det.
Håper å få vist hva det duger til når det en gang blir operativt !Mvh Arne Martin
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.