› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Fordeler med EQMod ?
- Dette emne har 16 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 1 måned siden af pur. This post has been viewed 165 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. januar 2015 kl. 15:11 #127744
erikguDeltager- Nova
Hei,
Jeg har byttet montering, fra Eq6 til Eq8 og er i ferd med å få alt satt opp igjen. Tidligere har jeg klart meg med monteringens håndkontroll. Guding har jeg gjordt via PHD med Shoestring interface. Har tidligere såvidt prøvd EQMod men fikk problemer med tracking, alt raste avgårde så jeg mått hatt feil tracking mode.
Jeg har EQDirect kable så jeg kan gå utenom kontroller. Tidligere forsøk var vi Synscan sin PCDirect mode. Ser selv fordel i å kunne bruke feks. Carte De Ciel.
Spørsmålet mitt er, hvilke fordeler får jeg ved å bruke EQMod? Eventuelle bakdeler?
Erik G
Erik G
27. januar 2015 kl. 11:09 #127799
chrjensen- Super Giant
Da jeg kørte med EQ mod var jeg glad for integrationen med stellarium. Den giver mulighed for at klkke på et objekt, og så få teleskopet til at kører derhen. Det giver også mulighed for at finjustere allingnment meget nemmere. Noget andet jeg synes var ret smart var muligheden for at bruge en trådløs gamepad til at bevæge teleskopet.
Største ulempe er, at man er afhængig af en bærbar, og at det er et mere kompliceret system med flere ting der skal spille rigtigt sammen før fungerer.
Men hvorfor ikke bare prøve det af? Det ser jo ud til at du har de dimser der skal til at oprette forbindelse.
27. januar 2015 kl. 12:24 #127800
JohnDeltager- Nova
Hej Erik
Her kan du se alle fordele ved at bruge Eqmod LINK – jeg kan ikke se noget der gør at man ikke skal bruge det!
mvh
John
27. januar 2015 kl. 13:14 #127801
Anonym- Nova
Er der nogle som har prøvet det igennem håndkontrollen? Så man slipper for at købe endnu en box…
27. januar 2015 kl. 14:00 #127802
JohnDeltager- Nova
madsen wrote: Er der nogle som har prøvet det igennem håndkontrollen? Så man slipper for at købe endnu en box…
Du kommer så til at købe et rs232 kabel som går i håndkontrollen, samt en rs232/usb adapter. Det virker fint, men du får ikke de samme fordele, som ved at forbinde monteringen uden om håndkontrollen.
mvh
John
John 2015-01-27 13:02:27 27. januar 2015 kl. 14:54 #127803
erikguDeltager- Nova
Hei og takk for tips og linker, det er vel bare å sette igang å prøve.
Et spørsmål til.
Jeg har til nå remote styrtPC som er koblet direkt til montering vha. TeamViewer. Er det noen som styrer montering vha. Eqmod fra en remote PC. Tenker spesielt på hvordan slewing virker. Er det treghet/uforutsigbarhet som gjør det litt plundrete og bruke ?
Erik G
Erik G
27. januar 2015 kl. 15:28 #127805
Anonym- Nova
John wrote:
Er der nogle som har prøvet det igennem håndkontrollen? Så man slipper for at købe endnu en box…
Du kommer så til at købe et rs232 kabel som går i håndkontrollen, samt en rs232/usb adapter. Det virker fint, men du får ikke de samme fordele, som ved at forbinde monteringen uden om håndkontrollen.
mvh
John
Ok, hvad er det man mister Af fordele?
27. januar 2015 kl. 16:42 #127807
JohnDeltager- Nova
madsen wrote: Ok, hvad er det man mister Af fordele?
Den eneste fordel er vist at man slipper for at sætte håndkontrollen til “pc direct mode” jeg huskede det som der var flere fordele end det
27. januar 2015 kl. 17:24 #127811
purDeltager- Giant
erikgu wrote: Hei og takk for tips og linker, det er vel bare å sette igang å prøve.
Et spørsmål til.
Jeg har til nå remote styrtPC som er koblet direkt til montering vha. TeamViewer. Er det noen som styrer montering vha. Eqmod fra en remote PC. Tenker spesielt på hvordan slewing virker. Er det treghet/uforutsigbarhet som gjør det litt plundrete og bruke ?
Erik G
Jeg har kørt på denne måde i flere år (bærbar pc) ved teleskopet som så styres via Remote desktop eller team viewer, og har aldrig haft problemer med det.
Jeg kan også anbefale at bruge maxpoint fra diffraktion limited, sammen med eqmod.
Vh
Henrik
Pur 2015-01-27 16:24:43 28. januar 2015 kl. 07:05 #127832
erikguDeltager- Nova
Takk Henrik,
Jeg testet med simulator i går håper det virker like bra i live.
Erik G
Erik G
28. januar 2015 kl. 08:23 #127834
Anonym- Nova
Jeg har også en laptop ved teleskopet som jeg tilgår med remote desktop via ethernetkabelforbindelse. Det virker rigtig godt!
28. januar 2015 kl. 22:46 #127867
chrjensen- Super Giant
madsen wrote: Jeg har også en laptop ved teleskopet som jeg tilgår med remote desktop via ethernetkabelforbindelse. Det virker rigtig godt!
Ja, det er nemlig smart. Man kan jo samtidig slutte kamera til PC’en og styre det på samme måde. Bare pas på at røret ikke render ind i stativet! Men det gør sku hobbyen noget mere komfortabel, at man kan tage billeder inde fra en varm sofa.
29. januar 2015 kl. 06:29 #127871
Anonym- Nova
chrjensen wrote:
Jeg har også en laptop ved teleskopet som jeg tilgår med remote desktop via ethernetkabelforbindelse. Det virker rigtig godt!
Ja, det er nemlig smart. Man kan jo samtidig slutte kamera til PC’en og styre det på samme måde. Bare pas på at røret ikke render ind i stativet! Men det gør sku hobbyen noget mere komfortabel, at man kan tage billeder inde fra en varm sofa.
Kan man sætte nogle limits i eqmod så røret ikke kan ramme ind i stativet? Jeg kan ikke finde nogle i synscan (kun til alt/az), så det kunne være en kæmpe fordel.
29. januar 2015 kl. 08:36 #127873
purDeltager- Giant
Chris Shilleto som laver Eqmod, har en kanal på youtube, hvor man kan finde videoer til hvordan man bruger alle funktionerne i programmet.
Den du leder efter er nok Meredian limits
Vh
Henrik
Pur 2015-01-29 07:37:23 29. januar 2015 kl. 10:41 #127875
erikguDeltager- Nova
Takk for enda flere tips. Youtube videoene er veldig nyttige
Erik G
Erik G
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Fordeler med EQMod ?' er lukket for nye svar.