Forbedring af setup

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Forbedring af setup

• Dette emne har 17 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 805 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter

tommyf
    Deltager
      • Neutron star

Jeg har jo siden skiftet til EQ6 med 200Newt haft lidt stabilitet problemer, dvs med mærkelige formet stjerner som efter en del tids tænken og prøven næsten kun kunne være flex et eller andet sted i setup’et.

Mit lå flere steder, værst var okular udtrækket men også guideringene var åbenbart ikke stabile nok, mangler lige et par adapterer fra Lyra så jeg kan gøre guidekamera ordentligt fast istedet for 3 sammensatte 1.25 forlængerrør 🙂 skal også lige have en Baader 2″ til T2 adapter mellem min Atik og Baader fokuser, så skulle alt være spændt godt op.

EQ6eren kører som fint så den bliver der ikke pillet ved lige nu.

Jeg smider lige et test skud(nr 2 test aften) som viser at jeg er tæt på at få alt flex ud af systemet, HUSK jeg er LANGT fra polar alignet og som MS skrev til mig er min guider på overarbejdeConfused det er rigtigt nok, men det er jo kun test så skidt med det.
      Hele mit arbejde her har omhandlet at få flex væk, og stadig kunne skille det ad til transport, intet andet.

Løsningen blev et par hjemmelavet guide ringe(firkantet) i alu foret med 0.5mm gummi delt på midten så det kan adskille med en umbrakonøgle, hullet lavet på drejebænk, og kanterne fræset så der en ens inden for 0.1mm på alle leder.

Fokuseren blev smidt i skraldespanden(næsten) og jeg har købt MS Baader fokuser til en SCT, så jeg måtte igen i gang og lave en alu holder ala Baader’s egen, en klods med 2 rundstænger nedenunder, dette skulle jo passe nogenlunde over hullet i tubus så der tog jeg igen fræseren og drejebænk i brug, heldig at have adgang til dem, selvfølgelig ikke uden at spørge først da jeg ikke er faglært, men det er nu ikke så svært igen med disse simple opgaver som jeg skulle lave.

Men det lykkes fint at lave adapteren til fokuseren, den sidder perfekt og dejligt fast, så nu er det oven i købet blevet nemere at kolimerer min tubus som bonus.

Jeg snupper et par billeder i morgen og lægger i tråden..

Til slut et skud fra altanen i Brøndby, igen bare sat op mod nord, så jeg kan være grader fra og igen i aftes var der en hidsig vind som desværre gav lidt ryk i tubus så stjernerne er ikke så flot runde men det kan man jo ikke gøre noget ved, hoved indtrykket er at mine stjerner er mere runde nu og de underlige former som Brix også kæmpede med er væk nu, her er IC434 udnder de givne forhold.

At de ikke er helt runde skyldes vind og måske også lidt polar aligmentet eller mangel på samme.

petrus
        • Main Sequence

Det har ser da godt ud,hvor lange subs har du på hesten.

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Tror det er 7×200 og 10×70, opgav de 200 sek grundet vindstødene, selv 70 sek var et held hvis de blev til noget, guide grafen gik 3 pix op og ned under stødene.

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Her er de moddet billeder.

Simpelt, men forhåbentligt effektivt.

Adapteren til Baader fokuseren, med Robofokuseren påsat.

Den sorte tape er jo til at lukke hullerne vd den type adapter, det ser ud til
            at virke så tapen bliver nok udskiftet med matsort/mørk silikone en dag.

TommyF2008-11-16 10:55:13

k_holst
            Deltager
              • Nova

Hej Tommy.

Det ser temmelig stabilt ud! Der er vist ikke mulighed for flex i guidescopet derThumbs%20Up

Jeg har bestilt sådan en som forhåbentlig kan holde WO66 stabilt, samtidig med den er nem at montere/afmontere.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Flot hest, og ser ud til at du har fundet en god løsning på flex.

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Kim, det ser ok ud, MEN der er stadig muligheden for flex i de
                  store ringe der går omkring newt’en, men da alle andre i denne verden
                  har samme type setup er det sikkert godt nok, tror måske der bliver
                  lavet 4 mini skruer der lige kan justeres fra guidefirkanterne i bunden
                  som træder varsomt på tubus, så skulle der ikke være meget andet at
                  forbedre.

De sko du har købt ser bundsolide ud, jeg ville bare have noget der holdte hele vejen rundt om tubus og på 2 punkter.

Faktisk er passformen så god på mine ringe at jeg kan lægge WO’e, løst
                  i de 2 nedereste ringe mens det peger på polaris og uden den glider ud
                  når jeg slipper, så kan jeg stille og roligt bruge begge hænder på at
                  spænde skruerne, havde tænkt på at bruge 2 øremøtrikkere, men det gør
                  ingen stor forskel.

MS.

Jo takker, kraftige vindstød i aftes gjorde det jo svært, en refractor ville np være meget bedre her.

Her er et 90sek hvor der ikke var vindstød af betydelig styrke.

Pæne runde stjerner trods manglende polar aligment.

Her de 200 sek, med vindstød Angry

wieben
                  Deltager
                    • Nova

Hej Tommy,

Fedt at det fungerer. Vi må snart have en aften i Maglesø.
                    Næste weekend er jo delvist månefri, så jeg krydser fingre for godt vejr.

Flot hest.

Mvh

Heine

hoest
                    Deltager
                      • Nova

Det er dæleme godt taget Tommy med den kraftige vind og den gigatubus du harThumbs%20Up

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Takker gutter, er tilfreds indtil viderer.
                        Men den er nu ikke så stor, vindstødene var bare ret kraftige i nat, men ok kommer de lidt på skrå er den store åbning jo et minus, så er der virkelig noget vinden kan tage fat i.
                        Det vigtige her men er ikke rigtigt testet endnu grundet vinden, er at flex forhåbenligt er væk.

Mangler stadig at finde ud af hvorfor jeg i PHD ikke kan få en rolig guide kurve, den svinger med små V er mellem +1 og -1 pixel, det kan næsten ikke ses på billederne, men nok til at stjernerne efte stackning ligeeeee blive lidt større end nødvendigt er.
                        Tror selv det er noget balance noget, men er ikke sikker.

Jo Heine, hvis vejret vil passer det helt fint med en tur til Maglesø.

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Smider da også lige billedet her i denne gruppe…

Det i ser er Atik16Hr og Robofokuseren og filterhjulet øverst
                          Til venstre USB-hob + Robofokus boksen + Filterhjul boksen

hoest
                          Deltager
                            • Nova

Tommy du ved vel godt at du meget nemt kan flytte dit guideskope over på kontravægtsiden
                            du kan næsten spare den ene vægt du sætter bare en svalehale-greb for enden af kontravægtstangen det virker fint når bare man husker at spænde den ordentlig fast først.

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Oki, har bare hørt at det ikke altid er stabilt nok.

petrus
                                • Main Sequence

Hej

Der ser godt ud,du kan jo starte en produktion.

petrus2008-11-17 23:14:57

tommyf
                                Deltager
                                  • Neutron star

Nåeee, tror ikke det kan betale sig…Big%20smile

Her er et par frames mere fra i aftes, der var lige 40 min hul

Skulle teste andre guide timings, det var ikke en god ting, fik på samtlige frames uanset 40sek eller 240 sek samme dobbelte stjerner, men skidt med det, det er jo hesten det drejer sig om, den er dog ikke let her fra altanen.

TommyF2008-11-24 18:36:30

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet 'Forbedring af setup' er lukket for nye svar.