› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Forbedr din ED!!
- Dette emne har 12 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af mortenb. This post has been viewed 576 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. november 2008 kl. 09:12 #3523
outlookDeltager- Super Nova
I aftes da jeg kiggede på månen med Celestron C80ED så jeg hvor skarp den tegnede og da den første begejstring havde lagt sig så jeg også at månen så lidt gullig ud og ikke var den gråsprængte “dame” som man normalt ser i en kikkert ved stor forstørrelse. Prøv en gang i din Orion/Synta/Celestron ED og sikkert også i mange andre dublet ED’er at fjerne øjet fra okularet en snes cm. Så ser du en udgangspupil – og det sekundære spektrum – den farvede rand omkring pupillen og som er rødlig i de fleste tilfælde. I midten af pupillen ser du månen’s normale neutrale klare grålige tone. Når du nærmer dig okularet igen vil du se at randen “flyder” sammen med resten af billedfeltet og få billedet af månen til at tage sig “varm” eller gullig ud. ED’en er bedre korrigeret i den blå ende og den røde farve halter lidt bagefter, hvad der er normalt for en ED dublet. Men hvordan forbedre det? Jo, simpelthen ved at indføre en glasvej og her i form af en prismediagonal i stedet for en spejldiagonal. Ikke det der 45 gr retvendeprisme der bruges til jordbaseret obs., men en 90 gr som ligner spejldiagonalen til forveksling. En god 1 1/4″ er til at købe for penge og den vil bevirke, at den røde ende vil nærme sig de andre farver så restcromasi’en bliver tålelig. Månen vil atter se mere normal ud. Kan med fordel bruges i situationer som denne, hvor man ser en “misfarvning”.
Og ellers bare prøve sig frem.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting10. november 2008 kl. 16:14 #3610
henrikDeltager- Nova
Hej Outlook
Nu bruger jeg regelmæssigt Takahashi 1,25″ diagonalen som vel er en (ret) god prismediagonal. Jeg synes nu ikke jeg har bemærket den effekt – Kan være jeg skal prøve den med C80ED.
Lavede du sammenligningen med spejl vs. prisme?
10. november 2008 kl. 20:48 #3630
martin.kruse- Main Sequence
Hej
jeg bruger en Takahashi 2″ diagonal med min SW 80ED og det ser suverænt ud.Martin10. november 2008 kl. 21:11 #3634
Ja, Henrik, nu siger du ikke noget om hvilken kikkert du har brugt. Det gælder at kikkerten skal vise den her “rødforskydning” så at sige for dublet ED’er. Viser stjernetesten intrafokalt den omtalte røde rand så skal det hjælpe! Og Martin, du bruger en 2″ diagonal. Det må jo være en spejl diagonal du mener her. 2″ prismer er temmelig dyre og fås kun særlige steder. Jeg bruger selv en TeleVue Everbright og den er vel ikke ringere end en Tak som spejl. Men sammenlign selv og bliv overbevist! Også den tyske “optik doktor” Rohr har noteret og målt det på nævnte teleskop i hvert fald. Og jeg kan også selv se det. Kigger jeg i min Mak 4″ så ser jeg en “normal” neutral grålig måne, til gengæld er den ikke så skarp i afbildningen som C80ED’en der virkelig er god. En TMB er f. eks. ikke korrigeret til bino brug. En farveren en af slagsen blev en gang målt sammen med en bino, som jo er en lang glasvej. Det resulterede i, at den ellers farverene apo kun gengav som en god akromat!!! Så stor blev den samlede forskydning af farverne. Det er der altså folk som kan se.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting10. november 2008 kl. 21:22 #3635
mstauningDeltager- Black Hole
Her må jeg lige blande mig…
Har jo haft en WO med ED linser.Og den bedste diagonal jeg har prøvet på den, var… Hmm to stks, Taks og Televues. Jeg kunne ikke se forskel på de to, mens Meade og Celestrons klart var underlegende.10. november 2008 kl. 21:33 #3638
Jamen, det er IKKE en sammenligning af spejl diagonaler det her. Prismer og spejle er to vidt forskellige ting. Den ene bryder og den anden reflekterer. Og prismet kan bruges som korrigerende element i en ikke farveren refraktor i visse tilfælde som nævnt ovenfor.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting10. november 2008 kl. 21:47 #3640
jesperDeltager- Neutron star
Det er nu rigtigt nok hvad Outlook skriver. Jeg har læst om det før, men husker ikke hvor (nej det var ikke Readers Digest
)
10. november 2008 kl. 21:49 #3641
k_holstDeltager- Nova
Der har været en tråd om emnet på CN. -Kan ikke lige finde den igen
11. november 2008 kl. 13:47 #3660
Her er et billede for dem som kan se noget ud af en stjernetest:
W_Index < 2 = halvapo W_Index 1.5<= 1.5 = god halvapo W_Index 1<= 1 = apoOg endelig en Foucault test på bæstet:Det skulle gerne besvare spørgsmålet!Nåh ja, der er tale om BK7 glas som de fleste prismer er lavet af…jeg ved ikke med Tak’ens, de er såd’en lidt i klasse for sig selv.
outlook 2008-11-11 13:04:59
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting11. november 2008 kl. 14:43 #3664
henrikDeltager- Nova
Hej
Nej jeg er heller ikke sikker på hvad glas Takahashi diagonalen er lavet af…
Jeg har brugt den med alle mulige slags refraktorer:
En lang række akromater lige fra 70mm f/7 til 127mm f/10, men også flere ED’ere, og herunder C80ED. Havde været rart om man lige kunen sammenligner med en god spejldiagonal, hvis jeg havde været klar over effekten.
Jesper:
Herunder er gengivet en diagonal (En maritim “paddle stream” diagonal)
Det er IKKE den slags – som jeg ville tro du måske vidste noget om, som vi taler om
(Intern joke, da Jesper jo mest er til foto)
Henrik 2008-11-11 13:51:10 11. november 2008 kl. 15:19 #3669
jesperDeltager- Neutron star
Ja den der kender jeg. Det er det rumskib som bortførte mig til Saturns måner (se anden post). Desværre blev det ødelagt da vi chrashlandede i area 51 på tilbageturen.
11. november 2008 kl. 15:49 #3673
henrikDeltager- Nova
Area51 er en gang overtroisk bøvl.
I virkeligheden er de gode sager gemt i pyramiderne
11. november 2008 kl. 18:06 #3680
mortenbDeltager- Super Giant
De bedste sager ligger garanteret på det lager som leverandørerne glemmer at holde et ORDENTLIGT udsalg på
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Forbedr din ED!!' er lukket for nye svar.