For stor forstørrelse

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? For stor forstørrelse

• Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 1 måned siden af las. This post has been viewed 33 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

kdn
    Deltager
      • Moon

Pænt goddag,

Jeg har mildt sagt ikke meget erfaring på området, men lysten har altid været der, så jeg har for nyligt købt mig et Celestron Nexstar 130SLT brugt for en sølle mønt.

For at holde prisen nede har jeg konverteret et 720p webcam til astro-kamera og det fungere også rigtig godt til planeter og andre småting.

Men vil jeg have billeder af solen, månen, andromeda osv., så er forstørrelsen så stor, at jeg kun får 1/3 af eks. månen med i billedet ved laveste forstørrelse. Det giver da også nogle virkelig flotte billeder, men jeg kunne da godt tænkt mig at få hele objektet med.

I mit 26mm plössl, får jeg det hele med.

Skal jeg ud og investerer i et rigtigt astrokamera, eller kan man løse problemet på teknisk vis?

På forhånd tak 🙂

bjoerk.jensen.nova
      Deltager
        • Giant

Hej KND

Og velkommen her til dette forum.

Jeg vil prøve at svare på dit spørgsmål så godt jeg kan.

Hvis du kunne montere et spejlreflekskamera med en sensor på 15x24mm

så kan dit teleskop se 1,32 X 2,11 grad af himlen. Med andre ord kan Månen ligge på sensoren 4 gange på den ene led og næsten 2,5 gange på den anden idet månen er en halv grad i diameter.

Men web-cam’s har ikke ret store sensorer og derfor kan eks. månen ikke være på sensoren. Den er bare for lille.

Men du har ret i, at det giver fine billeder alligevel

Det er brændvidden i dit teleskop der afgør hvor stor månen er på en sensor. Jo længere brændvidde jo større gengivelse på sensor eller jo større forstørrelse med det samme okular. Dit teleskop har 650mm brændvidde.

Clear Sky’sBjørk Jensen ***nova2014-01-14 18:45:08

kdn
        Deltager
          • Moon

Hej Bjørk,

Mange tak, og tak for dit svar 🙂

Ja, jeg tænkte nok at jeg skulle ud og investerer.
          Men endnu en god undskyldning for at købe et godt kamera.

Da mit teleskop jo nok hører til i de små teleskopers afdeling, så må spejlreflekskameraet jo helst ikke veje for meget, så motorerne kan trække det.

Er det nemt at fokusere via kameraets LCD display, eller skal jeg finde et kamera der kan sende billede til PC’en?

Der er måske én herinde der kan anbefale et billigt spejlreflekskamera der vil passe til mine behov?

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Hej KDN (sjovt navn) Smile

Det gængse mærke i astro spejl kameraer er Canon og har livewiev og findes i alle prisklasser. Det har også et særlivt movieprogram man kan downloade som også kan stakke dine billeder så vidt jeg husker.

Der er bare en lille hage med Newtons og spejlkameraer. Det er vist noget med at du ikke kan nå fokus uden særlige tiltag som fx at hæve spejlet i bunden osv. men her må de rigtige astrofotografer give en hånd med.

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

las
            Deltager
              • Nova

Hvad med sådan en sag her:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p676_Focal-reducer-0-5x—1-25–filter-thread.html

Jeg ved ikke lige hvor meget det giver på dit setup eller om det passer på… Men der må du kigge lidt på chipstørrelse osv.

Prøv evt. at taste lidt ind her:

http://trackthestars.com/support/ccd-calculator

kdn
              Deltager
                • Moon

outlook wrote:

Hej KDN (sjovt navn) Smile

Det gængse mærke i astro spejl kameraer er Canon og har livewiev og findes i alle prisklasser. Det har også et særlivt movieprogram man kan downloade som også kan stakke dine billeder så vidt jeg husker.

Der er bare en lille hage med Newtons og spejlkameraer. Det er vist noget med at du ikke kan nå fokus uden særlige tiltag som fx at hæve spejlet i bunden osv. men her må de rigtige astrofotografer give en hånd med.

Hej outlook,

Tak for dit svar Smile

Jeg vil prøve at se om jeg kan finde noget Canon der passer til prisen, men jeg ved ikke om jeg tør at begive mig ud på at hæve spejlet. Det lyder noget farligt i mine ører 🙂

kdn
                Deltager
                  • Moon

las wrote: Hvad med sådan en sag her:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p676_Focal-reducer-0-5x—1-25–filter-thread.html

Jeg ved ikke lige hvor meget det giver på dit setup eller om det passer på… Men der må du kigge lidt på chipstørrelse osv.

Prøv evt. at taste lidt ind her:

http://trackthestars.com/support/ccd-calculator

Hej las,

Det var ellers godt nok smart med sådan en reducer.
                  Vil det forøge kvaliteten betydeligt, eller vil en amatør som mig ikke kunne se forskel?

Der er allerede gevind på indersiden af mit kamera, men jeg må lige måle mig frem til om det nu også passer.

Tak for dit svar Smile

las
                  Deltager
                    • Nova

Det vil ikke øge kvaliteten, men reducere din forstørrelse så du får mere billede på chippen. Det er sikkert ikke nok men prøv evt. at taste data ind på den side jeg linkede til så kan du faktisk se om månen kan være på chippen med reduceren.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'For stor forstørrelse' er lukket for nye svar.