› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › For stor exit pupil
- Dette emne har 9 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af jesper. This post has been viewed 542 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. november 2008 kl. 00:05 #3377
martin.kruse- Main Sequence
Hvordan virker en for stor exit pupil?
Har man selv en pupil åbning på 6mm og bruger man f.eks. et 50mm okular til et teleskop med 80mm aperture og f = 400mm, får man så samme oplevelse som med et teleskop med aperture på 48mm? (f = 400mm og okular på 50mm giver forstørrelse på 8x. Med 80mm aperture giver det 80mm/8 = 10mm exit pupil. I forhold til egen pupil på 6mm får man kun 60% og dermed en oplevelse, der svarer til 60% af 80mm = 48mm).
Grunden til mit spørgsmål er to-fold:
1) Jeg har to søgere. En 6×30 og en 7×50. 6×30 virker mere lysstærk end 7×50. Det vil jeg godt forstå.
2) Jeg ser på et nyt teleskop og overvejer at bruge et okular med for stor exit pupil som søger. Helt konkret vil jeg bruge et 50mm okular til et teleskop med 203mm åbning og f = 1200mm. Det er jo noget gris, da det giver en exit pupil på 8.5. Hvis det imidlertid er bedre (lysmæssigt) end 8×50 er der jo ikke noget i vejen med idéen. Jeg får godt nok kun 2 grader, men kombineret med laser tror jeg det vil virke godt.
7. november 2008 kl. 09:39 #3394
outlookDeltager- Super Nova
Størrelsen af udgangspupillen beregnes ved at. dividere objektivets diameter med kikkertens forstørrelse. Og det er udgangspupillen du skal tænke på, når du går op i okular mm i forhold til objektiv diameteren. Hvorfor det? Jo, nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men hos en ung mand på 20 år er pupillen nok max. 7 mm. En ældre mand som har passeret de 40 vil have en pupil på max. 5 mm. Og en pensionist er helt nede på 3 mm eller værere. Forstørrelsen finder du jo ved at dividere okularet i mm med teleskopets brændvidde i mm. Dvs. er du omkring de 40 og finder du ud fra formlen en pupilstørrelse over de 5 mm går opløsningen tabt. Altså vil en 10″ Newton svare til en 8″ og det er jo noget juks! Et eks., du bruger en 10″ med en f=1200mm og et 32 mm okular. Dvs. at pupillen bliver ca. 6,7 mm Og det kan du i den alder ikke klare så 10″ vil så svare til en ca. 8″. Med andre ord, du skal vælge et max. 24 mm okular som vil give en pupil på 5 mm. Dette er kun et eksempel. Og du er jo selv klar over sammenhængen, men at en 6×30 søger virker mere lysstærk end en 7×50 er mærkeligt! Så må 6×30 søgeren være af en virkelig go kvalitet med bedre coating osv., det ses også med teleskoper der er af en bedre kvalitet. Derfor kan en rigtig go 3″ refraktor næsten tro at den er en 4″ i lys gennemgang og kontrast.
outlook 2008-11-07 08:43:19
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting7. november 2008 kl. 09:58 #3395
henrikDeltager- Nova
Hej martin
Siden vi er nede på 5mm pupuioldioameter, må du hellere tage et korter okular 🙂
Hvis du bruger et 50mm okular får du i et 2″ heller ikke meget mere en 55′ tilsyneladende felt.
Hvis du “nøjes med” et 38mm UW kan der være et 70′ felt i et 2″ okular.
50mm/55′ = 12x = 4,58graders synsfelt
38mm/70′ = 15x = 4,43graders synsfelt
Så mit råd ville være at tage et kortere med større synsfelt.
7. november 2008 kl. 13:11 #3410
jesperDeltager- Neutron star
Lige en petitesse: Er det ikke lys, snarere end opløsning der går tabt ved for stor udgangspupil?
7. november 2008 kl. 14:19 #3421
mstauningDeltager- Black Hole
Hmm er lys ikke lig med opløsning, sådan visualt?
7. november 2008 kl. 22:20 #3446
nhaaghDeltager- Super Giant
Når udgangspupillen bliver større end øjets pupilåbning vil man miste både lysstyrke og opløsning. Det vil altså svare til at man benytter et mindre teleskop. Men som sådan er det ikke noget problem med en for stor udgangspupil da man stadig vil få det bedst tænklige billede ved den aktuelle forstørrelse.
Eksempelvis vil en 200mm kikkert med brændvidden 1000mm og et 50mm okular give en udgangspupil på 10mm. Hvis man har 5mm pupilåbning vil man altså miste 75% af lyset (arealbetragtning).En 100mm kikkert med brændvidde 1000mm og et 50mm okular vil give en udgangspupil på 5mm som altså vil udnyttes fuldt ud. Dvs at ved en forstørrelse på 20x vil en 100mm kikkert være fuldt udnyttet.Men begge kikkerter vil give et lige lysstærkt billede.Dette gælder dog kun for refraktorer. Hvis man med en reflektor men en central obstruktion anvender en meget stor udgangspupil vil skyggen fra denne ødelægge billledet.Derfor vil det ikke være en god ide at benytte en 203mm newton (jeg går ud fra at det er en newton?) med en 8.5mm udgangspupil.Mvh NielsTrack The Stars8. november 2008 kl. 08:33 #3456
henrikDeltager- Nova
Helt enig med Niels; Den effekt med skygge fra sekundæren kender jeg godt.
Ved dagslysobservationer med newton er den endda også synlig ved langt mere moderate forstørrelser.
Det – og robustheden – er vel også widefield akromaternes eksistenberretigelser, at de ikke har den effekt
Men Niels: “For en 200mm med 1000 …. gælder kun for refraktorer”
Hvaffor en, hvilken, hvordan, hvor… ?
Henrik 2008-11-08 07:35:19 8. november 2008 kl. 12:28 #3459
outlookDeltager- Super Nova
Jamen, der har vi jo også den rigtige forklaring på at 6×30 søgeren virker mere lysstærk end en 7×50 fordi udgangspupillen i 7×50’eren er større end øjets pupilåbning hos Martin og alle andre med samme alder og derved mistes lysstyrke.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting8. november 2008 kl. 19:00 #3482
nhaaghDeltager- Super Giant
Henrik skrev:
Men Niels: “For en 200mm med 1000 …. gælder kun for refraktorer”
Hvaffor en, hvilken, hvordan, hvor… ?
Det er bare sådan en jeg drømmer om8. november 2008 kl. 19:24 #3484
jesperDeltager- Neutron star
Gode informationer i kommer med her
. Meeen i får det jo næsten til at lyde som om en Newton eller en anden reflektorer er forfærdelige til visuelt brug
Det eneste det betyder er jo at den laveste brugbare forstørrelse er lidt højere for et obstrueret instrument, end en tilsvarende refraktor. Tør man antyde at vi her har med et par refraktor aficionados at gøre 🙂
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'For stor exit pupil' er lukket for nye svar.