For sent årsskifte

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC For sent årsskifte

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 4 år siden af clauskaf. This post has been viewed 840 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

nfoldager
    Deltager
      • Planet

Nytårs aften er jo en sjov ting, hvor det ganske land står klar for at kunne springe ind i det nye år.
      Af samme grund indskærper DRs speaker, at årsskiftet er ved det første klokkeslag i Københavns Rådhus’ ur.

Men — det holder jo ikke.

Jeg holdt øje med det mest nøjagtige ur, som er tilgængeligt for almindelige mennesker, nemlig GPS-tid. Og det første klokkeslag kom hele 10 sekunder for sent, hvilket jo er en evighed i tidsmåling.

Hvad er mon bagrunden for den misinformation af et helt folk?

Venlig hilsen
      Niels Foldager

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Hej Niels
        Jeg har gennem en årrække bemærket det samme og har til familie og venner indskærpet at de er 5-10 sekunder bagud.
        Du behøver ikke at vente til næste årsskifte, du kan bare kigge på næste TV-avis, som også har samme forsinkelse.
        Jeg tror det har noget at gøre med måden man udsender signalet, men det er det samme også på æterbårne signaler.
        Jeg har ved nogle lejligheder også hørt tv i baggrunden på en telefonsamtale, hvor der i forhold til mig (samme kanal)
        var adskillige sekunders forskel.

Hilsen Claus

Erland
        Deltager
          • Planet

Lidt til at nørde med:
          https://meremobil.dk/2019/12/derfor-gaar-der-kuk-i-raadhusuret-paa-tv/

Erland Kruse Hansen
          Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoTo

ASTRONOMI FOR ALLE - En facebookgruppe for alle astronomiinteresserede!

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Det undrer mig så stadig, da jeg modtager mit TV signal direkte via æteren, at forsinkelsen stadig er der?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.