For hurtig tracking på EQ5

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER For hurtig tracking på EQ5

• Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af jesper. This post has been viewed 277 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Min EQ5 som er opgraderet med Synscan tracker af en eller anden grund ca. 30% for hurtigt, både i sidereal, lunar, solar osv. Der er ikke tale om dårlig pol alignment, det virker mere som forkert gearing eller clock speed. Jeg så i et udenlandsk forum at der skulle være en “expert” mulighed for at justere clock speed ved at åbne Synscan håndkontrollen, men jeg kan ikke finde noget.

Så nu lyder spørgsmålene:

1. Er der nogen der ved om clock speed kan justere og hvordan?

2. Til EQMOD brugerne: Er der mulighed for at justere hastigheden i EQMOD? Altså justere selve hastigheden, ikke bare vælge lunar, solar…

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Hej Jesper

Fandt nogle sider her:

https://www.astroeq.co.uk/forum/index.php?topic=61.0

https://www.astroeq.co.uk/forum/index.php?topic=135.0

Der er måske noget du kan bruge..

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

chris_h
        Deltager
          • Super Nova

Dumt spørsmål, men du har satt opp hjulene korrekt?

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Tak for links Leif. Jeg kan kun blive klogere 🙂 Det lader til at der er en user tracking rate i eqmod, så det var en mulighed. Jeg vil dog helst beholde håndkontrollen da jeg synes det er lettest og ikke har brug for avancerede funktioner.

Tak Christian. Da jeg opgraderede monteringen syntes jeg kun der var en måde tandhjulene kunne sidde men jeg vil tjekke det igen sammen med dit billede.

jakob.andersen
            Deltager
              • Super Giant

I EQMOD kan man sætte op, hvordan gearingen er:

Man kan finde en oversigt over de understøttede mounts og deres gearing på EQMOD-hjemmesiden under Pre-requisites: http://eq-mod.sourceforge.net

jesper
              Deltager
                • Neutron star

Takker Jacob. Det så kan eqmod en løsning hvis alt andet fejler, da jeg helst vil beholde håndkontrollen.

Christian, det ser faktisk ud til at Dit billede viser problemet . Jeg har simpelthen vendt tandhjulet omvendt. Det er da også åndsvagt at Skywatcher ikke leverer en installationsvejledning med til kittet. Jeg brugte en Youtube video som åbenbart var mangelfuld. Kommer billedet fra et sted hvor der eventuelt er mere information? Der bliver nemlig lidt spil i motortandhjulet når man flytter det lidt ud som vist.

Opdatering: Så er det monteret på den rigtige måde. Jeg mangler bare at bekræfte det under stjernerne, forhåbentlig i aften. Tak for hjælpen til alle der svarede.Jesper2016-08-05 10:44:56

chris_h
                Deltager
                  • Super Nova

Flott!

Bildet kommer fra Google. Jeg har hjulpet en del med samme problem, manglet bare et bilde som viste korrekt installering av tannhjul.

Og ja, manualen er ubrukelig Ouch

jesper
                  Deltager
                    • Neutron star

Det hjalp. Tracking kører perfekt nu

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'For hurtig tracking på EQ5' er lukket for nye svar.