› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Folke apo'en
- Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af outlook. This post has been viewed 294 times
-
ForfatterIndlæg
-
30. december 2008 kl. 12:40 #6368
outlookDeltager- Super Nova
Dette foto viser et spektrum af en TMB-apo 175/1400 F/8 triplet med luftspalte og et SD element. Sammen med en fotostribe af et interferogram, Ronchi og fasekontrast billede:
Sammenholder vi det med et tilsvarende spektrum og interferometer test rapport af en Skywatcher ED pro 80/600 F/7 dublet med luftspalte:ser vi hvorfor den lille fyr sammen med tilsvarende modeller fra Orion og Celestron er blevet
“folkeapo’er”. Af spektrum’et ser man umiddelbart ingen forskel, bortset fra en anormalitet i den røde ende af spektret, hvor TMB’en er lidt bedre korrigeret, hvilket også giver sig at se på fasekontrast billedet der gengives mere farverent end med fasekontrast billedet af Skywatcher. Så med lanceringen af disse teleskoper blev der virkelig sat noget i bevægelse og det kan vi altså takke Kina for selvom ophavet snarere har været i Japan, nærmere betegnet Vixen. Af interferogrammet fremgår også peak to valley værdien som andrager en ca. 1/3 p/v og det synes ikke af ret meget i forhold til TMB’ens 1/7 (som ikke ses her), men netop dette foto viser hvorfor den værdi ikke er til at stole på, idet at det kun er dele af randen af objektivet der “rager” op og som sådan ikke nogen middelværdi for hele fladen. Ellers vil de øvrige diagrammer have set helt anerledes “deformerede” ud. Strehl værdien taler jo også for sig selv, nemlig på hele 0.97 mod TMB’ens 0.98 (ses ikke her). At man så vil foretrække den TMB er en helt anden sag ikke mindst pga. dens store opløsningsevne.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting30. december 2008 kl. 13:39 #6370
henrikDeltager- Nova
Hej Outlook
Jeg er helt enig, i at SW 80/100mm ED’erne er nogle af markedets bedste ED’ere og ISÆR til prisen.
Nu har jeg haft fornøjelsen af at kigge i den lange TMB (127mm F1200 og naturligvis også FS128 og TOA130 og de er ¤#!¤%# gode!
Jeg har OGSÅ prøvet (og har) Skywatchers ED100.
Den er også stinkende god, men ikke i nærheden af TMB’en/TAK’erne..
Jeg har også et andet meget relevant sammenligningsgrundlag: FS60 og ED80. På Månen var kraterbundende mærkbart sortere end i ED80’eren, som igen var MEGET bedre end f/10 akromaten jeg prøvede ved siden af.
At sammenligne en 80mm f/7½ og en 175mm f/8 er iøvrigt også lidt pære og bananer, fordi linser bliver eksponentielt sværere at lave jo større de bliver. Fx. skulle Skywatcher ED120 være f/11,2, hvis den alt andet lige, skulle være lige så god som ED80 f/7½ og ED100 f/9
Så igen: Visuelt vil jeg give dig ret; ED100 og ED80 er nogle af de absolut bedste på markedet i deres prisklasse.
Men (selv) som forhandler af dem, vil jeg ikke stikke folk blår i øjnene og sige at de matcher de dyreste APO’er. Den salgs besnærende løfter vil jeg kalde useriøse som salgsargument. (Selvom om de desværre ofte bliver brugt!)
Mvh Henrik
Henrik 2008-12-30 12:45:30 30. december 2008 kl. 15:45 #6372
outlookDeltager- Super Nova
Jeg kan kun give dig helt ret. Men det er så meget mere fordi især deres spektrum ligner hinanden så meget sammen med diagrammerne i øvrigt. Så meget for målinger! I min egen 3″ TeleVue Oracle har jeg f.eks. set M1 med en kontrast som jeg ikke har set i mine øvrige kikkerter end ikke min C80ED. Selv om Strehl værdien er høj. Så det ville være fint med en form for måling af kontrast, hvis man da kunne det. Den der med at FS60’eren ser kraterbunden mere sort end ED80’eren må da være fordi FS60’eren ikke kan trække mere lys ind, hehe
I øvrigt kan man fremme kontrasten med lidt tuning af tubus fx med indtræk af sort filt eller andet der ligner. TeleVue bruger fx ikke baffler, men en form for sværtet “knobret” papir der ligner en slags sandpapir uden at være det. Det ligefrem suger strølys til sig. Men som du nævner ikke til at slå på prisen og derfor prædikatet “folke apo”. At betale flere tusinde ekstra for at få en lidt mere sort kraterbund er dog lige i overkanten, men jeg forstår godt hvor du vil hen. Jeg vil blot gøre klart, at man skal betale MANGE kr. for at gøre det bedre! Og så synes jeg ikke det er interessant for amatøren længere.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Folke apo'en' er lukket for nye svar.