Fokusproblem Samyang 14mm

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Fokusproblem Samyang 14mm

• Dette emne har 27 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af xplode. This post has been viewed 635 times
Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
  • Forfatter

kennethk
    Deltager
      • Nova

Hei. Det er visst ikke uvanlig med feil fokus på disse men det er uproblematisk hvis en kan justere fokus selv ved å skru på 2 skruer ila 10 minutter.

Jesper: Samyang 14mm er et objektiv som har fått strålende kritikk for ypperlige prestasjoner uavhengig av pris. Sjekk selv på nettet, det finnes mange tester av nettopp dette objektivet. Når en tar pris med som en faktor er det en vinner og ut fra det jeg har sett av bilder tror jeg ikke Canons 14mm 2.8 objektiv er bedre på bildekvalitet 🙂

Selger sier at det er i fokus med fullformatkamera han brukte…

jonas.c
      Deltager
        • Super Giant

Det spelar ingen roll vilken Canon DSLR-kamera du använder. Bildplanet ligger alltid på samma ställe och ändras inte mellan modellerna.

Tyvärr verkar du ha fått ett Citron-objektiv. Om du har möjlighet, borde du låta köpet gå tillbaka.

MVH

Jonas

kennethk
        Deltager
          • Nova

Kan du fortelle mer om det Jonas, hva er et “Citron objektiv” og hva er galt med de? Har sett selgers bilder og de ser fokusert ut om en skal tro på at de er tatt med dette objektivet…

jonas.c
          Deltager
            • Super Giant

En “Citron” är ett uttryck för ett objekt som av olika anledningar inte är så bra som utlovat. “Måndagsexemplar” är detsamma.

kennethk
            Deltager
              • Nova

Åhh…språkforvirring

kennethk
              Deltager
                • Nova

Jeg lever nå ennå i håpet om at det er mulig å justere fokus på objektivet iht videoen som Ole A. linker til

kennethk
                Deltager
                  • Nova

Hei Dennis!

Jeg har bathinov, ellers takk. Dette handler dessuten ikke om finfokusering som en gjør med bathinov. En ser lett i liveview at fokus er utenfor.

Julius
                  Deltager
                    • Nova

Kan for så vidt være kamerahuset ditt som har for stor/liten avstand fra lens mount til sensor. Men da burde du hatt problemer med andre objektiv også.

kennethk
                    Deltager
                      • Nova

Har aldri hatt fokusproblemer med andre objektiver…er ufokusert på to ulike kamera

erikgu
                      Deltager
                        • Nova

Et spørsmål vil en kunne få fokus med vidvinkel linse og kamera som er full spektrum moddet, mulig jeg bruker feil betegnelse men med det mener jeg at begge filtre er fjernet. Hvis ikke, vil det kunne oppnås med et clipin light pollution filter.

Erik G

Erik G

xplode
                        Deltager
                          • Nova

erikgu wrote: Et spørsmål vil en kunne få fokus med vidvinkel linse og kamera som er full spektrum moddet, mulig jeg bruker feil betegnelse men med det mener jeg at begge filtre er fjernet. Hvis ikke, vil det kunne oppnås med et clipin light pollution filter.

Erik G

Sannsynligvis vil en måtte justere på fokus på objektivet.

Mitt Samyang 14mm (rød ring) når fokus helt i enden på fokus travel på begge mine 6D, det samme gjelder også Samyang 135mm jeg har.

En ting mange med full spectrum moddet kamerater glemmer er att distansen til flattener/corrector også endres når glass fjernes så distansen må endres

kennethk
                          Deltager
                            • Nova

Bare en liten oppdatering, jeg fikk selgeren til å ta objektivet tilbake så det var bra. Jeg kjøper et helt nytt med garanti 😃

xplode
                            Deltager
                              • Nova

Det er nok en god besluttning

Jeg håper det nye fungerer som det burde

Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
                            • Emnet 'Fokusproblem Samyang 14mm' er lukket for nye svar.