Fokusproblem Samyang 14mm

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Fokusproblem Samyang 14mm

• Dette emne har 27 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af xplode. This post has been viewed 634 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
  • Forfatter

kennethk
    Deltager
      • Nova

Hei

Har nettopp kjøpt meg en brukt Samyang 14mm 2.8 sammen med Canon 550/1100. Etter noen testbilder oppdager jeg at jeg ikke klarer å nå fokus. Infinity-merke stopper videre fokus og bildene er åpenbart ikke i fokus. Objektivet er helt manuelt. Hva kan være galt?

chris_h
      Deltager
        • Super Nova

Du vil få dette problemet med et modifisert kamera. Løses med å bruke et clip-in filter

kennethk
        Deltager
          • Nova

Hei Christian

Mitt 550d er ikke modifisert. Har ikke prøvd det på mitt modifiserte 1100d ennå men ut fra det du sier er det ikke grunn til optimisme …

chris_h
          Deltager
            • Super Nova

Jeg husker ikke om jeg hadde problemer med min 550D før jeg moddet det, men jeg vet det var trøbbel etter. Og her tror jeg ikke clip filtret hjalp noe særlig. Husker ikke dette lenger Ermm

Når det gjelder 1100D’en, så ordnet alt seg med et clip filter.

kennethk
            Deltager
              • Nova

Ok, det er som om fokusringen stopper litt før fokus. Skulle hatt litt mer å gå på, kanskje det finnes mellomringer en kan bruke for å avhjelpe det

xplode
              Deltager
                • Nova

Du kan kalibrere infinity fokus

Ta en titt på videoen her https://www.youtube.com/watch?v=gtt9bcJDU2U

Har objektivet gul eller rød ring?

Mitt objektiv (rød ring) var perfekt når det ble kjøpt så jeg har ikke prøvd justering selv.

kennethk
                Deltager
                  • Nova

Hei Ole Alexander

Så vidt jeg kan skjønne gjelder videoen når fokusringen ikke stemmer med faktisk fokus -ikke når en ikke har fokus noe sted mellom ytterpunktene…prøvde å fokusere på lyktestolpe ca 20-30m unna og lampe inne i huset ca 3m unna men klarer ikke å få fokus:-(

Gul ring på objektivetKennethK2016-06-19 11:20:17

xplode
                  Deltager
                    • Nova

Det er for både å justere fokusringen og hvor langt du kan fokusere

kennethk
                    Deltager
                      • Nova

OK det er bra- da er det håp:-) veldig bra!

kennethk
                      Deltager
                        • Nova

Prøvde med mitt modifiserte 1100da og der var det mulig å oppnå vesentlig bedre fokus. Skal teste ordentlig i kveld mot noen fjerne gatelykter men det ser iallfall lovende ut:-)

kennethk
                        Deltager
                          • Nova

Hei igjen:-) etter nærmere tester med 1100d ser jeg at fokusproblemet er uløst. Uskarpt på begge kamera som om fokus ligger forbi uendelig. Har riktignok ikke gått i gang med kalibrering ennå jf. videoen over. Det jeg ser er at fjerntliggende objektet bare er skarpt på minste blender f/22. Derfra og opp blir det stadig mer uskarpt. Jeg lurer på om objektivet er ødelagt eller om det bare handler om en kalibrering?

Julius
                          Deltager
                            • Nova

Ser ikke ut som om du er den eneste med det problemet. Google Hadde selv samme objektiv og uendelig fokus ble aldri helt bra på mitt eksemplar.

erikgu
                            Deltager
                              • Nova

Jeg hadde samme problem på min 14mm. Det ble sendt inn til service, ble da noe bedre fokus men mye mer coma så jeg fikk et nytt. Er det fortsatt garanti på ditt?

Erik G

Erik G

jesperg
                              Deltager
                                • Super Nova

Jeg foretrækker originale Canon objektiver, dem er der sjældent problemer med…

Det kan godt være, at noget uoriginalt kan være billigere i indkøb, men i mine øjne er det for dyrt, at købe et “billigt” objektiv, der ikke tegner et skarpt billede, uanset om det er fokus eller den optiske kvalitet der halter.

Jesper G.

xplode
                                Deltager
                                  • Nova

JesperG wrote: Jeg foretrækker originale Canon objektiver, dem er der sjældent problemer med…

Det kan godt være, at noget uoriginalt kan være billigere i indkøb, men i mine øjne er det for dyrt, at købe et “billigt” objektiv, der ikke tegner et skarpt billede, uanset om det er fokus eller den optiske kvalitet der halter.

Canon sitt eget tilsvarende objektiv koster 21000kr….Samyang sitt koster 3700kr.

Optikken på Samyang objektivet er bedre enn på Canon sitt objektiv til 1/6 av prisen…da er det vel ett ganske enkelt valg hva folk kjøper til astrofoto?

Før jeg kjøpte objektiv så jeg att noen hadde problemer med den eldre versjonen med gul ring, derfor kjøpte jeg ett helt nytt med rød ring hos forhandler

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
                                • Emnet 'Fokusproblem Samyang 14mm' er lukket for nye svar.