Fokusmasker og andet godt!

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Fokusmasker og andet godt!

• Dette emne har 7 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af jens. This post has been viewed 72 timesjacobsen. This post has been viewed 72 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Efter at have drøftet emnet med hex-maske til C14, kunne Alan idag vise mig en flot, laserskåret maske til den store SCT.

Jeg prøvede straks masken da jeg kom hjem, og den passer perfekt!

Materialet, laserskåret MDF er perfekt, og så lugter det jo godt!

Alan havde også lavet andet godt på laserskæren, her en Bathinov maske til C14’eren:

Den er custom-designet, med hul til sekundæren. Virker perfekt, venter blot på klart vejr.

Også C11’eren har fået lavet en maske, ses her ved siden af:

Og til den lille 80 mm refraktor jeg bruger til variable stjerner:

På den lille 80 mm maske kan man rigtigt se hvor fine de laserskårne snit er. De store masker har lige så fine snit. Perfekte.

Nu skal jeg lige have målt min C8’erGeek

mvh
      Jens

viggo.t
      Deltager
        • Super Giant

Det ser prof ud. Og fokus vil nok findes noget hurtigere fremover. Det bliver interessant at høre om resultatet med Bathinov.

Vil du bruge hex masken til dobbeltstjerner?

Mvh Viggo.

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Ej, det er altså for lækkert med sådan en laserskærer !!
          Hvor meget effekt er laseren egentligt på? Det kan da ikke være småting.. ?

alan
          Deltager
            • Super Giant

Den laserskære jeg har adgang til har en effekt på 100W. Den skær uden problemer 10mm akryl / mdf plader og krydsfiner. Krydsfiner skal dog være limet med en lim som ikke afgiver dampe som ødelægger spejlene.

Det er den bedste DIY/ATM maskine man kan få fat i. Jeg inviterede min skoleleder ud for at se vidunderet, og fik derefter besked på at bestille en. Så om et par måneder har jeg adgang til to af slagsen.

Skulle der være andre der er interesseret i en maske, så kan jeg lave dem for 10 kr. pr tomme. + porto.

Mvh Alan

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

Jeg har længe drømt om et remote system a-la front blænderne på de profesionelle teleskoper – bare udført som en bathinov maske.

Ideen er at jeg vil kunne sætte en maske foran uden at skulle røre teleskopet. I udklappet stilling vil de fungere som dughætte / lightshroud.

3D printeren har bare ikke kunne printe delene – men hvis laserskæreren kan tage de store flader, så kan 3D printeren klare beslag til de lineære aktuatorer.

… Ved godt hvad jeg skal lave i vinterferien i den kommende uge

alan
              Deltager
                • Super Giant

Hej Frank

Du kan bare sende en dxf-fil af det du skal have skåret så prøver jeg gerne.

Mvh Alan

Frank Larsen
                Moderator
                  • Super Nova

Yep – de skal lige tegnes førstWink

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

En god ide mere:

Det har tit og ofte været bøvlet at lave blænderinge, både til linsekikkerter og især til Newtonner. Derfor har mange undgået at lave dem. Der er f.eks ikke blænderinge i de newtonner der kommer fra fjernøsten.

Men med en laserskærer er det jo egentligt ret nemt at lave blænderinge til en Newton!!

Det vil både forøge kontrasten betragteligt, dels vil det stive kikkerten meget af! Og så kan det jo snildt eftermonteres på færdige kina-newtonner!!

Regn selv dine baffles ud her:
                    https://stellafane.org/tm/newt-web/newt-web.html

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Fokusmasker og andet godt!' er lukket for nye svar.