fokuser

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? fokuser

• Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 11 måneder siden af bab160. This post has been viewed 30 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

bab160
    Deltager
      • Planet

hej alle
      har købt mig en astro 200 mm f/4 newton teleskope med Ultra præcis Crayford fokuser med 10:1 udveksling når kikkerten ligger vandret kan fokuseren slet ikke justeres op eller ned. hvis teleskopet stå kigge stjerner position kan det justeres men tåler næsten ingen berøring før selv fokus tube flytter sig er dette normal ? syntes det sidder ufattligt løst i
      mvh brian

landbo
      Deltager
        • Nova

Nej Brian. Det er overhovedet ikke normalt. Ligegyldigt hvordan tubus står/vender burde du nemt kunne justere til focus. Røret du kører ud/ind i focuseren må der overhovedet intet slup være i. Måske du skulle lave en reklamation til sælger ???

jonas.c
        Deltager
          • Super Giant

Anläggningstrycket på fokuseraren behöver nog justeras. Vanligtvis finns det några justeringsskruvar i anslutning till axeln som trycker mot röret.
          Om du inte har en bruksanvisning, kan säkert Dennis eller Erik på Astro förklara hur du gör.
          MVH
          Jonas

viggo.t
          Deltager
            • Super Giant

Hvis det er samme model jeg har, så er der nedenunder en fingerskrue, som du kan regulere trykket mod okularrøret med.

mvh Viggo.

allan_razz
            Deltager
              • Moon

Hej Brian.

Har haft det samme problem og efter jeg har købt 4X powermate gik det helt galt. Har fundet youtube vid : http://www.youtube.com/watch?v=ofOSAMlqZWw

Denne beskriver det ret godt. Har udført det på min og nu virker min focuser perfekt og den har det nødvendig kraft til at reguler focus.

bab160
              Deltager
                • Planet

hej igen
                det hjalp med finger skruen neden under har desværre ikke manual til fokus delen så ville ikke begynder skille eller dreje uden om tanke først. tak foir de hurtige svar
                mvh brian

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'fokuser' er lukket for nye svar.