› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Fokus problem
- Dette emne har 20 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af max. This post has been viewed 378 times
-
ForfatterIndlæg
-
27. februar 2009 kl. 11:45 #11389
max- Nova
Tak for de alternative forslag.
Der ser jo ud til at være flere muligheder.Tror lige jeg vil prøve at køre nogle tests i et stykke tid, for at se hvor
slemt det faktisk er, før jeg griber til handling.Jeg prøvede lige i går at lave et par hutige test billeder inden mit kamera
løb tør for strøm. (skal have fat i en ekstern strømforsyning)Umiddelbart ser det også ud til at jeg får en ekstra spike/spids på de kraftigeste
stjerner.Hvordan opstår de andre fire store symetriske spikes egentlig ?
Og flotte billeder, Tommy.
Vh Max
27. februar 2009 kl. 12:02 #11391
wiebenDeltager- Nova
Jesper. Du har ret. Jeg har roteret tubus. Det gør jeg nogle gange hvis mit kamera ender i en eller anden håbløs position, hvor jeg ikke kan se skærmen. Samtidig, ballancerer jeg ofte tubus ved at flytte den frem eller tilbage i ringene. Måske burde jeg finde et system hvor jeg flytter skinnen og ikke tubus frem og tilbage, og så evt. et par afmærkninger til forskellige “kameravinkler”. Det vil gøre det lettere at kombinere optagelser fra forskellige nætter uden at få mange spikes.
MvhHeine27. februar 2009 kl. 12:03 #11392
wiebenDeltager- Nova
Maks. Den ekstra spike du får, er den som den du kan se på mine billeder – altså kun en enkelt spike i en eller anden skæv vinkel i forhold til dem fra spideren?
MvhHeine27. februar 2009 kl. 13:50 #11401
max- Nova
Ok, tror jeg har styr på det nu.
Var ikke helt klar over at grunden til de fire store spikes på kraftige
stjerner, var forårsaget af de spiders der holder det sekundære spejl.
Men man lære jo nye ting hver dag.Men ud over de fire store spikes (fra spideren) har jeg også den noget
mindre ekstra spike ligesom på dine billeder Heine.
(Og undskyld Heine. Det var jo dit billed og ikke Tommys. )Denne spike må være forårsaget af mit udtræksrør som kommer foran hovedspejlet.
Vh Max
27. februar 2009 kl. 14:22 #11403
wiebenDeltager- Nova
OK Max, så er der jo nok god chance for at det kan være noget med udtrækket. Har din ekstra spike samme vinkel som min? Vi har jo begge Skywatcher, så designet er identisk.
28. februar 2009 kl. 14:27 #11477
max- Nova
Dette er et par af mine aller første billeder med mit nye DSLR kamera.
De er taget med en ret upræcis EQ opsætning og meget primitivt (2x ca. 35 sek.)
uden noget guiding-cam. (absolut ikke noget jeg er stolt af)
Brugt DeepSkyStacker med default settings til at ligge de 2 billeder sammen
men uden brug af darks eller anden form for støjreduktion eller billedbehandling.
Har dog formindsket dem så de ikke fylder for meget på forummet.
Plejaderne et taget i forgårs gennem mit tagvindue. Måske dette i virkeligheden er skyld
i den ekstra spike jeg har på disse stjerner.
Kometen er taget i går aftes, udendørs, fra et område af Løven.
Det er vist nok kometen Harrinton-Wilson eller Lulin og stjernen oppe i hjørnet er Regulus.
Bemærk at stjernen her ikke har den ekstra spike men alligevel har en slags luft uro.
VH. Max. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Fokus problem' er lukket for nye svar.