Fokus og ISO

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Fokus og ISO

• Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 6 måneder siden af jakob1234. This post has been viewed 30 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

jakob1234
    Deltager
      • Nova

Hej alle!

Jeg er lykkelig amatør, men har i ca. halvandet år trofast hevet min kikkert ud og betragtet de fleste af planeterne og set en smule til orion nebula (godt nok svær at se, men det var i en meget misligeholdt og smadret 114mm jeg havde fået af en anden)
      Jeg er netop begyndt at tage spæde fotos, og har primært planeterne som interesse. Mit spørgsmål går på:
      Da min kikkert har 1200mm fokus længde og 150mm åbning er jeg godt klar over at jeg meget hurtigt vil få star trails, da jeg ikke har nogen form for motor eller guiding, mit kamera sidder direkte i kikkerten uden noget okular (det syntes jeg er nemmest indtil videre)
      Jeg kan dog ikke forstå, at selv med god seeing er jeg nødt til at tage mine billeder med iso 1600 før DSS kan se mere end 1-2 klare stjerner. Hvis jeg vælger at tage f.eks. 100 manuelt guidede billeder med samme lukketid, blot med iso 800 – siger DSS HVER gang, at den ikke kan se mere end 1-2 stjerner, og som følge deraf, smider 90% af billederne væk?
      Hvis jeg vælger iso 1600 er der ingen problemer, jeg lavede for nyligt mit allerførste “gode” billede som jeg selv syntes kunne præsenteres – bedøm selv, det er Capella med iso 1600 men selv om jeg tager gode darks, bias og flat frames er der vel stadigt problemer med støj når det er så høj en iso?