Fokus og ISO

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Fokus og ISO

• Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 6 måneder siden af jakob1234. This post has been viewed 30 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

jakob1234
    Deltager
      • Nova

Hej alle!

Jeg er lykkelig amatør, men har i ca. halvandet år trofast hevet min kikkert ud og betragtet de fleste af planeterne og set en smule til orion nebula (godt nok svær at se, men det var i en meget misligeholdt og smadret 114mm jeg havde fået af en anden)
      Jeg er netop begyndt at tage spæde fotos, og har primært planeterne som interesse. Mit spørgsmål går på:
      Da min kikkert har 1200mm fokus længde og 150mm åbning er jeg godt klar over at jeg meget hurtigt vil få star trails, da jeg ikke har nogen form for motor eller guiding, mit kamera sidder direkte i kikkerten uden noget okular (det syntes jeg er nemmest indtil videre)
      Jeg kan dog ikke forstå, at selv med god seeing er jeg nødt til at tage mine billeder med iso 1600 før DSS kan se mere end 1-2 klare stjerner. Hvis jeg vælger at tage f.eks. 100 manuelt guidede billeder med samme lukketid, blot med iso 800 – siger DSS HVER gang, at den ikke kan se mere end 1-2 stjerner, og som følge deraf, smider 90% af billederne væk?
      Hvis jeg vælger iso 1600 er der ingen problemer, jeg lavede for nyligt mit allerførste “gode” billede som jeg selv syntes kunne præsenteres – bedøm selv, det er Capella med iso 1600 men selv om jeg tager gode darks, bias og flat frames er der vel stadigt problemer med støj når det er så høj en iso?
      Noget helt andet er min fokus – jeg syntes selv jeg har fået fokuseret min kikkert godt til stjernerne, men hvis nu jeg fokuserer på månen, så burde stjernerne vel også være i perfekt fokus ikke? Det er blot en tanke, for jeg syntes nogle gange har det virket som om at stjernerne jeg kikkede på var i god fokus, men månen var lidt ude… måske var det bare dårlig seeing pga. en lav måne, hvad siger i?
      Ps. Billedet er efterbehandlet i GIMP – jeg syntes det var meget svært at styre støjen der, tror jeg begynder at bruge photoshop
      MVH Jakob Andersen – der har meget at lære endnu 😉

jakob12342013-08-20 20:34:24

mikael_joe
      Deltager
        • Super Nova

I DSS prøv at sætte star detection threshold ned til 2%, det giver max chance for den at finde stjerner.

Du finder det under Register Settings – Advanced.

jakob1234
        Deltager
          • Nova

Hej michael – det har jeg gjort – hvis den kommer over 5% finder den ALDRIG noget…Dead

For øvrigt – her er lige en gammel kending.

Jeg syntes at det er svært at fokusere mit dslr sådan rigtigt godt når jeg skal tage billeder, her er lige et eks.

Det har fået lidt levels og kontrast i gimp, men ikke noget andet, blev taget her til aften. Hvis jeg smider mit okular i og bare kikker, kan jeg få KNIVskarpe fokuseringer men det kniber altså lidt med den dslr – er der noget jeg overser?

Jeg har taget mange billeder af månen idag, med forskellige filtre, barlows, osv men det var godt nok svært at få ordentlig fokus med 2x barlow, og det syntes jeg ikke det er når jeg bare skal lave visuel obs.

dette er taget med iso 100 og 1/80 lukketid monteret direkte på scope.

jakob12342013-08-20 23:22:30

rune.cb.
          Deltager
            • Super Nova

Hei Jakob,

Selv om månen ser skarp og fin ut i okularet, kan det være litt problematisk og få den samme fokus med dslr-kameraet. Du må øke lukkertiden til 1/600 (evt. 800) og øke ISO-verdien til 200.

Prøv deg litt frem, men 1/80 er alt for lite.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

morten.brix
            Deltager
              • Super Giant

Hej

Der må være et eller andet galt.

En fuld måne tages med blænde 8, 1/125 lukker og ISO 100.

Så det burde passe meget godt med dit setup!

Er du sikker på at kameraet står på M og at du har slået alt billed forbedringer fra i det nikon????

rune.cb.
              Deltager
                • Super Nova

Nei, det behøver ikke å være noe feil. Du må imidl. stille fokusmodus på M (dvs. manuell fokus) som alltid skal brukes ved astro-fotografering.

Under ser du et eksempel på brukbar fokus med DSLR og C9,25 XLT. Lukkertid = 1/600, ISO 200.

Mvh Rune.

jakob1234
                Deltager
                  • Nova

Kameraet står på M – langtidekspo er slået fra, men jeg ved ikke lige om jeg har slået autofokus fra – det burde det være, og hvordan skulle det kunne fokusere når det sidder fast i en t-ring der sidder fast i scopet?

rune.cb.
                  Deltager
                    • Super Nova

Ja, det kan du lure på. I prinsippet burde dette ikke ha noen betydning (så vidt jeg vet), men om det har noen betydning rent praktisk for fokusevnen, tviler jeg på, da man stiller fokus med teleskopet og ikke kameraet. Det er imidl. en hovedregel innen astro-fotografien at fokus på DSLR skal stå på M (manuell fokus), så det er vel en grunn for dette.

Mvh Rune.

jakob1234
                    Deltager
                      • Nova

Jeg tror måske alligevel det har lidt betydning – jeg fik sat fokus til manuel inde i selve kameraet, og umiddelbart virkede det i går som om det var nemmere at få fokus.

Jeg nåede kun at tage et par billeder før der kom skyer resten af natten, og dem slettede jeg altså…

Prøver igen i weekenden hvis det er muligt 😉
                    Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Fokus og ISO' er lukket for nye svar.