› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › fokus med dslr
- Dette emne har 8 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af mr. This post has been viewed 223 timesmox. This post has been viewed 223 times
-
ForfatterIndlæg
-
1. august 2009 kl. 21:22 #19081
alfi- Main Sequence
god aften
jeg lurer på om noen har prøvd å bruke ett canon dslr til primefocus astrofoto på en skywatcher explorer 200, f5 newton?
jeg har utstyret, og adapters, men har på grunn av elendig vær ikke kunnet teste om jeg når fokus med den originale fokuseren.
går det å nå fokus, eller må jeg skifte til en lavprofil fokuser?vennlig hilsen
alfi1. august 2009 kl. 22:57 #19082
hoestDeltager- Nova
Hej Alfi
Erfaringen siger lavprofil fokuser men prøv dig frem den jeg havde var en F 4,5 og det gik ikke uden.1. august 2009 kl. 23:12 #19083
bjoern.andersen- Main Sequence
Skywatcher siger at den kan få focus med det medleverede udtræk, men en god ven købte en sådan 200 mm f5, og selv om vi ikke kan få den i focus med DSLR kamera påstår de stadig at det kan den.
Så, for ikke at få for mange ærgelser er det nok at anbefale at du finder et lavprofiludtræk, som sammen med en T-ring giver dig tolerance nok til at få en ggod fucus.held og lykke med projectet1. august 2009 kl. 23:29 #19084
alfi- Main Sequence
ok, ser ut til at det blir litt leting for å finne en lavprofil fokuser som er bra, men fornuftig priset da.
er det noen som har forslag til noen som kan monteres uten omfattende endringer, og som har en ok pris?vennlig hilsen
alfi2. august 2009 kl. 01:38 #19093
wiebenDeltager- Nova
Hej Alfi,
Måske kan du pånå fokus med sådan en adaptor som du ser nedenfor:
Købt i astrokrak.pl
Her monteret med Baader coma corrector og T2-ring. Fokus er opnået ved viste position.
Det var dog nødvendigt at strue kollimeringsskruerne et par omgange for at løfte spejlet en smule.
2. august 2009 kl. 03:10 #19094
alfi- Main Sequence
takk for forslaget
det er noe å prøve på.
men jeg har lyst på en ok 2 speed fokuser uansett, så det blir muligens det, ser lyra har en som skulle passe.alfi
5. august 2009 kl. 19:00 #19244
alfi- Main Sequence
nå har jeg endelig fått mulighet til å prøve om jeg kan nå fokus med mitt dslr på mitt skywatcher newt teleskop, og det gikk ikke, det så ut til å mangle endel på å nå fokus, så eneste løsning ser ut til å være å kjøpe en lowprofile fokuser.
det er litt ergelig at de selger det som utstyr som skal kunne brukes til astrofoto med dslr, å så funker det ikke til den bruken, jeg spurte spesielt om det da jeg bestilte det hos lyra, og ble lovet at det skulle fungere fint.
men, men, det er vel bare å investere mer penger.
men i morgen kommer mitt nyeste teleskop, ett skywatcher 150mm refractor, så jeg gleder meg som en unge!alfi
5. august 2009 kl. 19:09 #19246
jonas.cDeltager- Super Giant
Den Polska adaptern ser helt OK ut men den bygger onödigt mycket i höjd tycker jag. Skulle du inte kunna få tillverkat ett 2″ insticksrör i aluminium med M42-gänga i övre ändan. Där kan du sedan montera en kameraadapter till din kamera. (En M42-adapter till Canon EF-fattning kostar bara ca. SEK150:- på, exempelvis http://www.tradera.com )Jonasalfi wrote: takk for forslaget
det er noe å prøve på.
men jeg har lyst på en ok 2 speed fokuser uansett, så det blir muligens det, ser lyra har en som skulle passe.alfi
21. august 2009 kl. 20:08 #20307
mr.mox- Nova
Jeg kan godt nå fokus på min skywatcher explorer 200 f/5 med et canon eos 350d dslr!
Man skal bruge 1,25 adaptoren og skrue overdelen af. Derpå skrues så t2-adaptoren.Nu har jeg alligvevel skiftet udtrækket ud fordi jeg kun lige netop kunne nå fokus med 2-tommer udtrækket og komakorrektor, efter at spejlet blev skuppet lidt frem i tubus. Jeg synes heller ikke det oprindelige udtræk er stabilt nok til okularprojektion eller let at fokusere nøjagtigt.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'fokus med dslr' er lukket for nye svar.