Fokus-maske

• Dette emne har 43 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af k_holst. This post has been viewed 1399 times
Viser 14 indlæg - 31 til 44 (af 44 i alt)
  • Forfatter

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Hej Rigo

Du har sikkert ret. Jeg ved ikke meget om astrofotografering, men lige nøjagtig til mit formål vil det være perfekt. Så koster det jo ingen ting. Penge som så kan bruges til andet astro gear.

Men prøves det skal det.

Nightsky2008-09-28 23:44:01

henrik
      Deltager
        • Nova

Hej Mikkel

Sejt gået – også selvom du “bare” bruger et standardprogram.

Man kan nok ikke bruge en transparent, da den ikke er af optisk kvalitet.

“Zeiss Papier-Industrie GmbH” har muligvis en …

Mvh Henrik

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Nu har jeg jo også lavet en, til min FS-60. Som jeg lige var ude og prøve igår aftes. Sammen med min Nikon D80 som jeg er den sværreste at stille fokus med. Jeg har ellers sådan en forstørrer til at kikke med, så det hjælper jo noget.

Men hvad fik jeg så ud af det…?

Fokus helt uden maske.. FWHM = vildt gad ikke måle det da fokus var meget meget off. Fokus med Hartmann.. FWHM = 7,3 pixels. Fokus med ny maske.. FWHM = 4.1 pixels. Fokus med Automatisk… FWHM = 3.1pixels.

Så jeg kan komme frem til at automatik var bedst, men hvad var hurtigtst? Igen her tog manual uden hjælpemiddeler som aldrig blev til noget, allerlængst tid. Brugte ca 20min. MEd hartmann brugte jeg 10min, til jeg ikke mente det kunne blive bedre Nye maske brugte jeg omkring 5min med, så kunne det ikke blive bedre. Automatik, 78sek.

rigo
          Deltager
            • Super Nova

yep MS, fingerne kan ikke slå de små ryk, og øjnene kan ikke se pixel size bevægelse 🙂

Men helt sikker den er fin den fokusmask der

http://www.rigorigo.dk2008-09-29 08:51:55

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Ja den er det bedste jeg har set endnu. Men den slår altså ikke autofokus for mig, det gør den jo for andre skal man ikke glemme. Og husk så lige på at jeg jo brugte motor på alle fokuseringer.

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

Hej Mikkel

Dejligt at se Nørd som jeg selv anvende Matlab til helt håndgribelige ting. Matlab RulesThumbs%20Up

Masken er iøvrigt interresant. Jeg overvejer om den monstro ikke kunne
                anvendes til autofokus med den rette software til at analysere (og
                styre) positionen af den midterste difraktion.

Det burde kunne slå FWHM metoden på tid – især under dårlige seeing forhold.

ER der nogen der er faldet over specifik software i denne forbindelse?

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Ja Ja de herrer Frank og Mikkel

I har nu forpligtet jer til at vise os andre hvordan man får disse formler ind i MathLab eller lign. Og hvorledes i får den grafiske præsentation frem.

Så i har forpligtet jer til at lave en live udsendelse hvor i underviser. Gerne snarest.

Big%20smile

nightsky
                  Deltager
                    • Neutron star

Og så dukkede der et par stykker som har fået det til at virke med transparens. Så måske alligevel.

I made the mask by using laser printer and the transparent media.
                    There is no need to cut off holes! Just use it as it is on front of the telescope.
                    I was not able to see any visual defects by clear plastic.
                    (not the inkjet one, it’s more or less matte)

I joint together four transparents with stampler and placed them to a wooden frame. I tested it with 12″ Meade.
                    I printed smaller as well for camera lenses.

mikkellund
                      • Giant

Hehe, jaja den er god. Der er nu ingen grund til at købe matlab for at lave analysen. Matlab er så dyrt at de ikke skrive hvad det koster på hjemmesiden.
                      Men det er jo meget meget nemt. Tegn masken og indlæs den i http://www.jcrystal.com/products/ftlse/index.htm så får man en ide om hvordan en stjerne vil se ud. Masken virker pga. diffraktions effekten og den kan netop simuleres med Fourier transformen.

Mikkel

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star

Takker Mikkel

Så lærte jeg dælme noget i dag igen.

Thumbs%20Up

mikkellund
                          • Giant

Det svære kommer først når man skal have hele teleskopet med ind i ligningen Confused

thomas
                            • Giant

hmm, FT giver det focuserede billede.

Men kan du regne ud hvordan man beregner det ufocuserede billede?

Der er jeg nemlig stået af..Ouch

mikkellund
                              • Giant

Ja, hehe, der står jeg også. Jeg må spørge min lillebror han er nano-fysiker.

k_holst
                              Deltager
                                • Nova

Jeg har lige lavet en Bahtinov-maske og testet den på en gadelygte 3-4 km væk. Det er supernemt og meget hurtigt at ramme fokus. Tager under 30 sek.

Nu bliver det sjovt at prøve den på en rigtig stjerne. Fokusering har jeg sku aldrig været god til, hverken med Hartman elle FWHMEmbarrassed
                              Viser 14 indlæg - 31 til 44 (af 44 i alt)
                              • Emnet 'Fokus-maske' er lukket for nye svar.