› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Fokus-maske
- Dette emne har 43 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af k_holst. This post has been viewed 1398 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. september 2008 kl. 21:06 #1482
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hmm, meget interessant !
Jeg har ellers haft glæde af en hartman maske, hvor den ene cirkel-hul er erstattet med en trekant.
Men den kan man se om man er indenfor eller udenfor fokus, da trekanten peger enten ind eller ud.
Men den nye her lyder godt nok smart…28. september 2008 kl. 21:07 #1483
mikkellund- Giant
Hej
Jeg tror ikke det har den store betydning om et par af “striberne” er dækket af en vange.
Det set heller ikke ud til at antallet af striber er kritisk.28. september 2008 kl. 21:14 #1485
nightskyDeltager- Neutron star
Mikkel
Det er også omvendt. Om en vange dækker et par striber er sikkert ligegyldigt.
Men det er vel bedre at striberne dækker vangerne, så er et evt. problem elimineret.
28. september 2008 kl. 21:29 #1487
mikkellund- Giant
Jeg tror vi forstår hinanden. Jeg tror bare ikke det er et problem.
Din wide udgave giver måske mindre afstand fra stjerne ud til de seks artifakts, men det er måske ligemeget.
Wide:Std:
Mine nye maske ligger også klar til at der komme stjerne tilsyne
28. september 2008 kl. 21:36 #1489
rigoDeltager- Super Nova
Mikkel Lund DU er sku seje, at du kan det shit der fanme ikke så tit man ser rigtig mat. bliver brugt til noget håndgribeligt!
og jeg er ellers svær at imponer28. september 2008 kl. 21:49 #1494
mikkellund- Giant
DET VIRKER. Var lige ude i haven, og det funker fint med mere end 40x og en klar stjerne. Det kræver selvfølgeligt at alt andet er i orden (kolimering osv.)
Hehe Rigo. Håber du kunne bruge det, min år på uni har været dyre (for staten).
Mikkel
MikkelLund 2008-09-28 21:50:52 28. september 2008 kl. 21:54 #1495
rigoDeltager- Super Nova
hehe, ja nu må du bevise dit kunne, skrabe penge hjem igen hehe Så du ender med 74% i skat en dag
PT, vil ikke bruge fokusmaske, jeg bruger Atik fokus program (jeg bruger jo alligevel PC) Den måler ø på en udvalgt stjerne, og så er det bare at fokus ned på den mindste ø med 3sek exp. tager ikke langt tid, 3min ca.
http://www.rigorigo.dk 2008-09-28 22:01:19 28. september 2008 kl. 22:01 #1497
mikkellund- Giant
Hvis du er glad for din Atik fokuser så er det jo fint, men 3min kunne blive til 15sek!
Mikkel
28. september 2008 kl. 22:06 #1498
rigoDeltager- Super Nova
hmm Mikkel tror du det er så præsis som det andet ? Jeg tvivler, jeg er ellers en “gammel rotte” med de der fokusmask/spikes metoder, og jeg må sku bøje mig her på det sidste, at dette med at kunne se ½ pixel or so bevægelse er umulige visuelt, det er så ULTRA lidt jeg eks. stiller på min 1:10 at ved visuelt kan jeg ingen gang se forandring, men det kan programmet. Men det kommer an på hvad man vi bruge det til
28. september 2008 kl. 22:16 #1500
mikkellund- Giant
ja, der er jo ikke noget at udsætte på fokuseringen af dine billeder.
28. september 2008 kl. 22:31 #1504
rigoDeltager- Super Nova
nææ, her på det sidste, er det blevet endnu bedre…
hvad skal du bruge det til Mikkel, er det visuelt eller ?http://www.rigorigo.dk 2008-09-28 22:31:26 28. september 2008 kl. 22:41 #1515
mikkellund- Giant
Ja og til når jeg en gang skal i gang med foto. Jeg sku det er rigtigt smart. Nu skal jeg bare ha en mere solid model. Er der nogen der har en CNC maskine?
Mikkel
28. september 2008 kl. 22:53 #1520
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Mikkel
Jeg tror faktisk ud fra hvad jeg hører omkring masken, at den er lige så nøjagtig som fokus robotter o.lign. Der er faktisk et par gode astrofotografer, som bruger denne maske fordi den skulle være hurtigere og lige så nøjagtig.
Specielt den med at man kan se om man er i fokus i hjørnerne syntes jeg er smart.
Lars M, jeg tror den slår diverse afskygninger af Hartman masken med flere længder.
Nightsky 2008-09-28 22:55:18 28. september 2008 kl. 23:04 #1521
rigoDeltager- Super Nova
Nightsky wrote: Hej Mikkel
Jeg tror faktisk ud fra hvad jeg hører omkring masken, at den er lige så nøjagtig som fokus robotter o.lign. Der er faktisk et par gode astrofotografer, som bruger denne maske fordi den skulle være hurtigere og lige så nøjagtig.
Specielt den med at man kan se om man er i fokus i hjørnerne syntes jeg er smart.
Lars M, jeg tror den slår diverse afskygninger af Hartman masken med flere længder.
aaaaa det er da hvis nogen “sjove” astrofotograf der tror det/syndes,,, tror ikke MS vil give ret i det, der er flere aspekter man skal have med i det, men noget man skal have prøvet selv eller have set hvordan automatikken virker, før man kan sige det med sikkerhedhttp://www.rigorigo.dk 2008-09-28 23:05:43 28. september 2008 kl. 23:14 #1523
Anonym- Nova
Min mening er, at det ikke giver mening for folk som allerede bruger fokus-software. Her kan man også sagtens måle på en pixel i kanten af feltet. Der hvor jeg syntes det er smart er hvis man ikke vil have computer med ud, f.eks. unguided DSLR, hvor en hartman maske ikke kan bruges fornuftigt. Jeg tror også det er lige så nøjaktigt som fokus-software, da folk sammenligner det med “knife-edge” fokusering.
Mvh
Søren -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Fokus-maske' er lukket for nye svar.