Fokus-maske

• Dette emne har 43 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af k_holst. This post has been viewed 1397 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 44 i alt)
  • Forfatter

henrik
    Deltager
      • Nova

der var nogen der gjorde mig opmærksom på en ny slags maske á la Hartmann masken:

Hartmann masken har bare 2-4 huller, som – når den er ude af fokus – giver et tilsvarende antal stjerner. Når man nærmer sig fokus rykker de tættere sammen, for til sidst at være i fokus. Men det kan være svært at se hvornår den så præcis er i fokus.

Denne maske giver tilgengæld 6spikes, hvoraf den sidste flytter sig, når man fokuserer; Når denne spike er i midten, er der fokus:

Det ser meget godt ud i teorien; Nogen der har prøvet den/hørt om erfaringer med sådan en?

(og nem at lave selv ;o)

Henrik2009-01-06 12:21:47

Anonym
        • Nova

Hej!

Jeg har ikke prøvet en, men overvejer at afprøve det. Der er en her som har prøvet metoden:

Det ser fint ud!

Den store fordel for DSLR brugere uden live view er, så vidt jeg kan se, at man i modsætningen til en hartmanmaske kan bruge kameraets LCD+Zoom funktion for at checke fokus med denne maske. Zoom-funktionen, ihvertfald poå mit 350D, er ikke nøjaktig nok til brug med en hartman maske.

Hvis man alligevel skal bruge laptop til f.eks. autoguiding, så tror jeg lige så godt at man kan bruge fokus-software. Men hvis man vil af med laptop, så tror jeg den er rigtig god.

Mvh

Søren

madsen2008-09-28 09:06:14

mikkellund
          • Giant

Hej

For at finde den optimale form på sådan en maske i forhold til et bestemt teleskop, kan man lave en 2D fourier af masken så får man et billede af hvordan en stjerne ser ud. Mit første forsøg. Masken er ikke helt sort rundt i kanten men jeg har ikke mere tid lige nu.

Anonym
            • Nova

Der er en som har lavet en “print-ud”-beregner her

Søren

madsen2008-09-28 13:00:27

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

Hej Mikkel

Hvordan hulen har du lavet den 2D fourier???

Jeg syntes der må være et problem med det spikes vi normalt ser fra en Newton, vil de ikke være til gene?

Nightsky2008-09-28 14:02:43

mikkellund
                • Giant

Hej Lars

Hvordan? Som man plejer?

Her er en alm newton:

De alm newton spikes genere ikke da spideren (4 blader) er dækket af masken

MikkelLund2008-09-28 15:05:35

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

He He Mikkel

Det kalder jeg et Herre svar.

Formlen måske okay, men du har jo lavet det grafisk..

mikkellund
                    • Giant

Okay det er nok bare mig der er nørd så. Der findes en masse programmer der kan det, har havde matlab liggende, men FTL-SE som er gratis:
                    http://www.jcrystal.com/products/ftlse/index.htm
                    Håber det var det du var efter Lars

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

Takker, så må jeg finde af bruge endnu et program…

Hhmm der ramte vi vist mit matematiske loftCry

thomas
                        • Giant

hmm, kunne man ikke printe sådan en maske på en transparent?

i så fald var det jo en nem løsning.

Mikkel, hvordan laver du tegningen i matlab?

hvis ikke tegningen er defineret som en funktion, skal der vel bruges en diskret FT (sum i stedet for int)?

mikkellund
                          • Giant

Hej Thomas

Det er 100% korrekt. Lars spurgte om hvordan man lavede en 2D FT.

Mikkel

thomas
                            • Giant

nå ja!, hva hjælper det man kan regne, når ikke man kan læse Geek

Du svarede ikke på hvordan du får tegningen ind i matlab?

ps. jeg var vild med dit foredrag til MAF, du var god til at gå i dybden med de (for forsamlingen) rigtige detaljer.

mikkellund
                              • Giant

Det var en m-fil jeg havde ligende tror nok den bruger imread.

Tak for roserne.

nightsky
                              Deltager
                                • Neutron star

Hejsa

Så er jeg klar med et par porto typer af Bahtinov masken.

Jeg har her lavet to eksempler der skal bruges til min 10″. De er ikke helt som man standard vil få ud af on-line generatoren.

Som man måske vil bemærke er det muligt at rotere masken så alle fire “vanes” på en Newton dækkes. Efter at have læst CN’s meget lange tråd igennem flere gange var det klart at til en Newton, skal det være muligt.

Det tog lidt tid før jeg fandt ud af at få et lige antal på hver side af den horisontale bar.

I eksempel to har jeg ændret Bahtinov faktoren, således at der er færre udskæringer, hvilket er rart, og desuden give det et større lys indfald. Iflg. en gut med en Starfire 160 ser det ud at virke fint.

Standard Bahtinov makse 10″ F/6.3

Bahtinov bredde udskæringer

I første omgang er de lavet i karton og hvis jeg er tilfreds vil jeg lave dem i noget akryl.

Næste projekt er at lave dem til min 80mm APO og til et par objektiver til Canon DSLR.

Har fundet et par forums mere hvor de roses til brug med DSLR linser.

En fiduserne som jer er kommet frem til, er at det er meget hurtigt at lave korrekt fokus og at man ikke er afhængig af seeing. Desuden er der nu et par stykker som bruger masken til at få vinklet CCD’en korrekt på billedet. Det er muligt at se hvilke hjørner der er ude af perfekt fokus, om et hjørne er ude eller inden for fokus og hvor meget.

Jeg tror det er et hit. Venter kun på klart vejr, så det bliver måske først til IIT på torsdagLOL

Nightsky2008-09-28 20:57:54

nightsky
                                Deltager
                                  • Neutron star

Whoops

Her er standard masken. Som man kan se kan den ikke dække “vanes” på en Newton.

Jeg tror ikke man kan bruge en transparent. Der er vist et par stykker som har prøvet, men billedet bliver ikke skarpt.

Nightsky2008-09-28 20:17:21

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 44 i alt)
                                • Emnet 'Fokus-maske' er lukket for nye svar.