› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Fokus-maske
- Dette emne har 43 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af k_holst. This post has been viewed 1397 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. september 2008 kl. 01:15 #1423
henrikDeltager- Nova
der var nogen der gjorde mig opmærksom på en ny slags maske á la Hartmann masken:
Hartmann masken har bare 2-4 huller, som – når den er ude af fokus – giver et tilsvarende antal stjerner. Når man nærmer sig fokus rykker de tættere sammen, for til sidst at være i fokus. Men det kan være svært at se hvornår den så præcis er i fokus.
Denne maske giver tilgengæld 6spikes, hvoraf den sidste flytter sig, når man fokuserer; Når denne spike er i midten, er der fokus:
Det ser meget godt ud i teorien; Nogen der har prøvet den/hørt om erfaringer med sådan en?
(og nem at lave selv ;o)
Henrik 2009-01-06 12:21:47 28. september 2008 kl. 09:05 #1425
Anonym- Nova
Hej!
Jeg har ikke prøvet en, men overvejer at afprøve det. Der er en her som har prøvet metoden:Det ser fint ud!Den store fordel for DSLR brugere uden live view er, så vidt jeg kan se, at man i modsætningen til en hartmanmaske kan bruge kameraets LCD+Zoom funktion for at checke fokus med denne maske. Zoom-funktionen, ihvertfald poå mit 350D, er ikke nøjaktig nok til brug med en hartman maske.Hvis man alligevel skal bruge laptop til f.eks. autoguiding, så tror jeg lige så godt at man kan bruge fokus-software. Men hvis man vil af med laptop, så tror jeg den er rigtig god.MvhSørenmadsen 2008-09-28 09:06:14 28. september 2008 kl. 12:48 #1443
mikkellund- Giant
Hej
For at finde den optimale form på sådan en maske i forhold til et bestemt teleskop, kan man lave en 2D fourier af masken så får man et billede af hvordan en stjerne ser ud. Mit første forsøg. Masken er ikke helt sort rundt i kanten men jeg har ikke mere tid lige nu.
28. september 2008 kl. 12:59 #1445
Anonym- Nova
Der er en som har lavet en “print-ud”-beregner her
Sørenmadsen 2008-09-28 13:00:27 28. september 2008 kl. 14:01 #1448
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Mikkel
Hvordan hulen har du lavet den 2D fourier???
Jeg syntes der må være et problem med det spikes vi normalt ser fra en Newton, vil de ikke være til gene?
Nightsky 2008-09-28 14:02:43 28. september 2008 kl. 15:04 #1450
mikkellund- Giant
Hej Lars
Hvordan? Som man plejer?
Her er en alm newton:
De alm newton spikes genere ikke da spideren (4 blader) er dækket af masken
MikkelLund 2008-09-28 15:05:35 28. september 2008 kl. 18:36 #1469
He He Mikkel
Det kalder jeg et Herre svar.
Formlen måske okay, men du har jo lavet det grafisk..
28. september 2008 kl. 18:45 #1470
mikkellund- Giant
Okay det er nok bare mig der er nørd så. Der findes en masse programmer der kan det, har havde matlab liggende, men FTL-SE som er gratis:
http://www.jcrystal.com/products/ftlse/index.htm
Håber det var det du var efter Lars28. september 2008 kl. 18:58 #1472
Takker, så må jeg finde af bruge endnu et program…
Hhmm der ramte vi vist mit matematiske loft
28. september 2008 kl. 19:21 #1474
thomas- Giant
hmm, kunne man ikke printe sådan en maske på en transparent?
i så fald var det jo en nem løsning.Mikkel, hvordan laver du tegningen i matlab?hvis ikke tegningen er defineret som en funktion, skal der vel bruges en diskret FT (sum i stedet for int)?28. september 2008 kl. 19:31 #1476
mikkellund- Giant
Hej Thomas
Det er 100% korrekt. Lars spurgte om hvordan man lavede en 2D FT.
Mikkel
28. september 2008 kl. 19:43 #1477
thomas- Giant
nå ja!, hva hjælper det man kan regne, når ikke man kan læse
Du svarede ikke på hvordan du får tegningen ind i matlab?ps. jeg var vild med dit foredrag til MAF, du var god til at gå i dybden med de (for forsamlingen) rigtige detaljer.28. september 2008 kl. 20:00 #1478
mikkellund- Giant
Det var en m-fil jeg havde ligende tror nok den bruger imread.
Tak for roserne.
28. september 2008 kl. 20:11 #1479
Hejsa
Så er jeg klar med et par porto typer af Bahtinov masken.
Jeg har her lavet to eksempler der skal bruges til min 10″. De er ikke helt som man standard vil få ud af on-line generatoren.
Som man måske vil bemærke er det muligt at rotere masken så alle fire “vanes” på en Newton dækkes. Efter at have læst CN’s meget lange tråd igennem flere gange var det klart at til en Newton, skal det være muligt.
Det tog lidt tid før jeg fandt ud af at få et lige antal på hver side af den horisontale bar.
I eksempel to har jeg ændret Bahtinov faktoren, således at der er færre udskæringer, hvilket er rart, og desuden give det et større lys indfald. Iflg. en gut med en Starfire 160 ser det ud at virke fint.
Standard Bahtinov makse 10″ F/6.3
Bahtinov bredde udskæringer
I første omgang er de lavet i karton og hvis jeg er tilfreds vil jeg lave dem i noget akryl.
Næste projekt er at lave dem til min 80mm APO og til et par objektiver til Canon DSLR.
Har fundet et par forums mere hvor de roses til brug med DSLR linser.
En fiduserne som jer er kommet frem til, er at det er meget hurtigt at lave korrekt fokus og at man ikke er afhængig af seeing. Desuden er der nu et par stykker som bruger masken til at få vinklet CCD’en korrekt på billedet. Det er muligt at se hvilke hjørner der er ude af perfekt fokus, om et hjørne er ude eller inden for fokus og hvor meget.
Jeg tror det er et hit. Venter kun på klart vejr, så det bliver måske først til IIT på torsdag
Nightsky 2008-09-28 20:57:54 28. september 2008 kl. 20:14 #1480
Whoops
Her er standard masken. Som man kan se kan den ikke dække “vanes” på en Newton.
Jeg tror ikke man kan bruge en transparent. Der er vist et par stykker som har prøvet, men billedet bliver ikke skarpt.
Nightsky 2008-09-28 20:17:21 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Fokus-maske' er lukket for nye svar.