Fokus, hvornår og hvordan

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Fokus, hvornår og hvordan

• Dette emne har 7 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 126 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

tommyf
    Deltager
      • Neutron star

Hej

Har i længere tid tænkt lidt over det der med fokus, hvornår og hvordan osv,,,
      Jeg bruger jo Robo og FokusMax til at fokuserer og har tænkt over om de er ordentlige par fokale og om man for bedre/mindre stjerner ved at kører et fokusrun før hver filterskift.

Her i aften skød jeg fra altanen 2xLrgb af 3x5sek lrgb hver…
      Umiddelbart kan jeg ikke se den store forskel mellem billedet som kun er LUM fokuserede og billedet der er LRGB fokkuserede….

Men døm i gerne eller bed om andet format…

Billederne er kun stacket, ikke DDP eller andet.

Dette link er til kun Lum fokusering http://www.tommy-friis.dk/test/LUMfokusOnly.fit

Dette link er til LRGB fokusering http://www.tommy-friis.dk/test/LRGBFokus.fit

Farveren er skæve da jeg satte sekvense op i CcdCommander inden jeg havde hentet filterpositionerne fra Maxim, skal lige testet en gang før MAF Embarrassed så det er sat rigtigt op.

Umiddelbart ser det ikke ud til at give noget ekstra at fokuserer før filter skift på mine 2 billeder, men der imod ville det stadig være smart at bruge CcdCommander til at fokuserer eks efter en serie billeder a måske 1 time, da man så følger frosten i løbet af natten.

Men hvad siger i…..

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Tommy, nu siger denne test jo intet om FWHM forskellen mellem L-R-G-B. Med mindre du lige måler du de enkelte frames (god ide er er bruge samme stjerne), det vil fortælle dig om der er stor forskel. Hvad det ikke kan fortælle dig, er om det kan blive bedre.

Min Røde kan komme en god del under L og B, mens G gerne kan komme endnu længere ned i FWHM. Men de ligger alle inden for 0,1″ i FWHM ved fokus gemmen mit G filter, ved fokus gemmen mit L rammer de gerne inden for 0,15″.

Jeg burde entenlig bruge fokus offset på en smule imellem dem, men da det er så lidt og det er farven som svinger så lidt “gider” jeg ikke endnu.

Men den med at lave et fokus run efter xx min/timer er en god ide, det samme er hvis temp ændre sig meget (for nogle 1grad, for andre 4 grader).

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Tak, dette er jo et oplæg til diskution af ovenstående.

Men jeg har gemt rgb raw filerne og kan måle på dem…

En af mine filter blev bare ved med at falde i fokus, eks 3515-3513-3512 indtil jeg nåede 3502 og hoppede til næste filter,,,

Men jeg laver nok den med 10 af hver og for en middel derfra i aften..

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Hvor meget er et step i µm på dit setup?

For ved f/6 er blås CFZ: 79,1µm grøns er oppe på: 96,6µm og rød topper ved 114,2µm. Hvis så et step er 1,3µm eller deromkring så er det seeing der driller dig, eller dit teleskop havde ikke samme tempertur som omgivelserne.

Tager vi for sjov udgangs punkt i Mejers stepstørrelse, som jo er 2,75µm … Så vil en filter offset på 10steps være lig med 27,5µm, og derved rigeligt indefor CFZ.

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

My er jo en lille størrelse, så hvis jeg skal måle det ordentligt så skal jeg
              lige låne et måleur med hjem fra jobbet fra drejebænken…

Så skal du nok få de data en dag…

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

derfor man måler 1000 steps 😉

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Nåede desværre ikke at lave en fokus test, men fik filterne på plads, så CcdCommander nu også optager i den farve jeg har valgt, det gik jo galt i test 1, men passede her i test 2.
                  Satte op på altanen med EqMod+Phd+Maxim+Stellarium+FousMax+CcdCommander.

Sekvensen fra CCDCom gik fint igennem til Fokusmax og MAxim, den lød på
                  Tror der er en del forskel mellem min Ha og Lrgb, Lrgb er ret ens…

Fokus Lum
                  4×50 sek Bin1x1
                  4×50 sek Bin2x2

4×50 sek Bin2x2

4×50 sek Bin2x2

Fokus HA
                  4×200 sek Bin 1×1

Men trods den står på en elendig alu altan og uden polar aligment gik det ok, test sekvensen kørte perfekt og et hurtigt resultat kan ses her i Bin2x2, linket er Bin1x1.

Hires, ca 1024×1280 LOL

http://www.tommy-friis.dk/test/ccdcomtest2.jpg

Så jeg tror jeg må investerer i CcdCommander(medmindre en af jer har en brugt til salg), om ikke andet for at kunne lave fokus runs i løbet af aftenen….

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

PS, selv med udligning af flere gange af baggrunden før og efter stackning og brug af gradiator er det næsten umuligt at fjerne baggrunds belysningen i Brøndby, grove løjer ikke…

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Fokus, hvornår og hvordan' er lukket for nye svar.