› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHĂR › Fokus
- Dette emne har 10 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Är, 11 mÄneder siden af ove. This post has been viewed 153 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
7. april 2009 kl. 11:49 #14714
mejerDeltager- Super Nova
Jeg har prÞvet at montere Orion Starshoot Solar System 1, i okularholderen pÄ kikkerten. her kan jeg godt opnÄ fukus, men den forstÞrre sÄ kraftigt, at jeg ikke rigtig kan bruge det til noget.
NÄr jeg sÄ indsÊtter en Meade 0,33 Reducer i bagenden af kikkerten, sÄ kan jeg lige med nÞd og nÊppe opnÄ fokus. Men kun nÄr det hele er trukket helt bagud. Men billedet det kommer ud af det ser lidt mÊrkelig ud. Meget blÄligt, og lige somom det ikke er samme fukus i hele billedet.
Mejer
7. april 2009 kl. 21:50 #14731
ove- Main Sequence
Tillykke med dagen.
Fokuspunktet flytter lĂŠngere ind ved anvendelse af reducer. Fokus opnĂ„es ved at flytte hovedspejlet frem i tubus. Det er helt ok pĂ„ en SCT, men ikke pĂ„ en RC. Hvordan det sĂ„ lige er med Meade’s ACF vides ikke, men formentlig ogsĂ„ mere kritisk end SCT. Reduceren burde sĂŠttes ind i rĂžret sĂ„ kameraet kunne komme tĂŠttere pĂ„ tubus, og hovedspejlet kunne holde den rigtige afstand til sekundĂŠren.Hvad er afstanden mellem reducer og kamera chip.8. april 2009 kl. 07:39 #14742
Hej Ove.
Det som du beskriver, er stik modsat det som jeg blev nÞd til at gÞre for at opnÄ fokus. Jeg havde kameraet meget langt vÊk fra tubus for at opnÄ fokus.
Afstanden fra reducer til kamera chip har jeg ikke mÄlt, men vil skyde den til ca. 13 cm.
Mejer
Mejer 2009-04-08 07:41:56 8. april 2009 kl. 09:32 #14745
ove- Main Sequence
Uha, det er alt for langt ude. MĂ„lte du ikke brĂŠndvidden til omkring 120mm?
SÄ mÄ afstanden mellem reducer og chip max. vÊre 80mm. Ved den afstand flytter fokuspunktet 160mm ind. Det er mÄske mere end din kikkert er vild med.Hvis du gÄr ned til 70mm mellem reducer og chip, flytter fokuspunktet kun 100mm ind. Den vil sÄ godt nok kun reducere til ca. 0,4x.8. april 2009 kl. 10:58 #14746
Det vil jeg prĂžve, nĂŠste gang der er en ledig stund.
Snakkede med MS i gÄr, hvor han fortalte hvordan kameraet skal sidde i forhold til reducer. SÄ ideer er der nok af, og tid er der for lidt afMejer
8. april 2009 kl. 12:44 #14748
SÄ har jeg prÞvet igen, med jeres anvisninger. Jeg har taget 2 billeder sÄ i kan se hvad der sker. Det fÞrste uden reducer, og nummer 2 med reducer. Det er taget af et trÊ, som stÄr ca. 150 meter vÊk.
Billedet er uden reducer, her har jeg monteret kameraet direkte efter mirco fokusseren. Det vil sige Tubus – T-adapter – Micro Fokus – Kamera.
Og nu det kedlige, billede 2.
Det er med reducer. Det her er klart det bedste jeg kan mĂžnstre. OpsĂŠtningen er som fĂžlger: Tubus – T-adapter – Reducer – Micro fukus – Kamera.
Men kameraet er trukket meget langt ud af fukusseren, faktisk sĂ„ lant, at den hĂŠnger i den sidste Âœ mm gods at skrue det sammen med.
Selve spejlet i Tubus er skruet helt i bund, ned imod okular tilslutning, ellers kan jeg ikke fÄ noget billede overhovedet.HÄber i har en forklaring.
Har prĂžvet med de ca. 70 – 80 mm i snakkede om fra reducer til chip. Det gav ingen resultat.
Mejer
8. april 2009 kl. 13:07 #14749
Her er lige et billede af hvordan tingene er skruet sammen nu.
Jeg har fĂ„et fat i nogle forlĂŠngerrĂžr fra TS, sĂ„ kameraet kan blive rigtig sat pĂ„ til billed 2. Det kan skyldes falsk lys ind fra siderne. Men jeg forstĂ„r sĂ„ stadig ikke det med afstanden. Kan det have noget at gĂžre med at det er en 14″????
Mejer 2009-04-08 13:48:07 8. april 2009 kl. 14:37 #14752
outlookDeltager- Super Nova
Hej Meier, jeg hÄber det har lidt at gÞre med afstanden til chippen og det kan regnes ud pÄ fÞlgende mÄde: R=1-P/F
hvor R jo er reduktionen, P=afstanden til chippen og F=fokallĂŠngden pĂ„ reduceren og den er pĂ„ Meade’s 3.3 reducer omkring 85mm. Dvs. at jeg med en chipstĂžrrelse pĂ„ ca. 7mm x 5mm og en afstand til chippen fra reduceren pĂ„ ca. 60mm kommer ned pĂ„ F/3. Og sĂ„ mĂ„ chippen med den chipstĂžrrelse ikke komme lĂŠngere ud ellers optrĂŠder vignettering.Faktisk sĂ„ mĂ„ chipstĂžrrelsen ikke overskride ovenstĂ„ende vĂŠsentligt ellers optrĂŠder der vignettering uanset afstand til chippen. SĂ„ er din kamera chip for stor og/eller er afstanden til chippen for stor vil det mislykkes med den reducer. Men det var vist ikke lige det der var problemet eller er det..?outlook 2009-04-08 14:39:05
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting8. april 2009 kl. 14:40 #14753
ove- Main Sequence
Efter din beskrivelse lyder det til at afstanden mellem reducer og chip er for stor. NÄr du sÄ kÞrer spejlet helt tilbage i tubus rammer du et falsk fokuspunkt.PrÞv at starte ud med kameraet tÊt pÄ reduceren (uden microfokuser imellem), og sÄ gradvist Þg afstanden og juster fokus. Spejlet skal kÞres frem i tubus efterhÄnden som du Þger afstanden.Er reducer brÊndvidden 120mm? MÄl fra recessen hvor den ligger an mod microfokuseren.8. april 2009 kl. 15:04 #14755
Jeg kan s, at hvis jeg skal skrue kameraet direkte efter reduceren, sÄ kommer jeg til at mangle en del.
En del der kan skrues pĂ„ reducerens 2″ gevind og over til 2″ holder til okular.NĂ„r jeg har den, skal jeg nok forsĂžge med kameraet direkte , uden micro fokuser. Men kan man finjuster nok, kun med spejlet.
Men jeg har et Orion StarSoot DS 1, som kan monteres direkte bag pÄ tubus. Men her skal der vÊre mÞrkt og stjerneklart for at teste den.
Mejer
Mejer 2009-04-08 15:10:40 9. april 2009 kl. 11:36 #14778
ove- Main Sequence
Microfokuseren er selvfĂžlgelig at foretrĂŠkke i den endelige opstilling, men til at finde afstanden er det ok med lidt StormP (paprĂžr, gaffa og lignende).
Reducerens brÊndvidde kan du fint mÄle ude i solen, bare husk at bruge noget der kan tÄle at blive svedet af. -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Fokus' er lukket for nye svar.