› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › FOKUS
- Dette emne har 24 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af mstauning. This post has been viewed 656 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. januar 2009 kl. 14:55 #8517
rigoDeltager- Super Nova
MS, fik du testet den nye autofokus fra Henrik, noget der rykker eller ?
Mener også Atik kom med noget nyt fokus systemMå erkende jeg ikke gider slås med et fokus mere, det var ellers lidt i mod det automatik, mennnn syndes sku min fokus forander sig for meget fortiden, om det er fordi det så koldt kan godt være.20. januar 2009 kl. 17:01 #8522
tommyfDeltager- Neutron star
Husk jeg har et Robo system liggende. Se under Salg.
20. januar 2009 kl. 17:48 #8526
rigoDeltager- Super Nova
Yep Tommy, vil bare godt have en som er billiger at sæt fler på
20. januar 2009 kl. 19:26 #8530
mstauningDeltager- Black Hole
Jeps den er testet og købt 😉 Jeg har lovet ikke at opgive link til testen før Henrik siger til – Sorry. Men jeg har jo så noget tid til at udvide den lidt, der er et par småting jeg entenlig gerne ville have med også – Som jeg har manglet en dims til at lave. Men kan kun sige, jeg er meget glad for den, Tommy Frank har også en.
20. januar 2009 kl. 19:59 #8537
tommy.frank- Super Giant
Nemlig! Jeg tror at det er lige det jeg har gået og ventet på, og venter mig meget af den
20. januar 2009 kl. 20:46 #8539
rigoDeltager- Super Nova
Det vil sige i ikke har haft den til at virke endnu
‘Hmm hvad venter Henrik på, hvis det virker så er det vel bare at sælge, før der komme en ny model hehe20. januar 2009 kl. 23:18 #8566
soeren- Main Sequence
Den er da i hans shop…..
Har set den 1:1 ser ok ud.MS mon ikke Henrik snart giver ok for det link!!!MVHSøren20. januar 2009 kl. 23:25 #8568
Den virker og den virker rigtigt godt ! Det vi venter på er hans nye hjemme side, tror jeg !
Jeg spørger ham lige om jeg snart må sige noget mere… Ud over – Rigo køb den !21. januar 2009 kl. 08:17 #8575
Hvad skulle være bedre ved den, kun prisen?
21. januar 2009 kl. 09:32 #8580
Tjae, kræver ikke en serielport, har to udgang som ikke nødvendigvis behøver at bruges til fokus… Men jeg tror dog at Rigo kan begå en god handel ved at købe din robofokuser.
For når de først er sat op så er forskellen for en fast montering, ikke til at se.21. januar 2009 kl. 10:05 #8583
rigoDeltager- Super Nova
Ja det er USB version jeg ønsker, og det at det er billiger at have fler motors hvis man ønsker det sener.
21. januar 2009 kl. 22:57 #8649
rigoDeltager- Super Nova
Et hurtige spørgsmål Fokuser man med Maxim eller har Seletek sit egen program ?
22. januar 2009 kl. 00:31 #8656
tommy.frank- Super Giant
Det der følger med er til første opsætning. Jeg bruger FocusMax.
22. januar 2009 kl. 08:19 #8657
Jeg sætter ikke min på igen før end FokusMax kan justerer før hver filter skift, eller tager mig sammen og bruger MS metoden i maxim, er er nemlig åbenbart stort forskel mellem mine RGB og Ha filter.
TommyF 2009-01-22 09:17:43 22. januar 2009 kl. 09:41 #8661
Rigo – Da fokuseren ikke kan kende alle kameras, er der et manuelt program med. Så kan du gemme opsætninger i det, så hvis du nu normalt er i fokus omkring 1200steps – som du så lige gemmer i programmet. Og sætter en barlow i, så er fokus jo langt fra hvor den normalt er. Derfor stiller du så manualt skrapt (sådan ca) efter du har skiftet til barlowen. Så gemmer du at Barlow dims nummer 16, kommer i fokus ved 4214 steps.
Næste gang du så skal bruge dit teleskop uden barlow, beder du bare lige programmet om at gå til position uden barlow… Og vupti du er tæt på fokus.Så starter du dit kamera program, som så gerne skal kunne styre en fokuser… Og beder det om at fokusere, eller du bruger FocusMax som igen bruger enten MaxIm, CCDSoft eller Mira. Så ja der følger et program med, og nej det kan ikke bruges til Autofokus. Det er der ingen PC-styret motorfokusere der kommer med.TommyF – Det har MaxIm kunnet siden V1.2… Men det kræver at du finder ud af, hvor meget offset der er mellem hvert filter!Du vælger et midtpunkt filter (Lum eller Grøn, Grøn er rigtigt godt). Det skal bare være det du normalt ville køre et fokusrun med!Så stiller du skarpt med det, et par gange (kør fokusmax), skriv ned mellem hver fokus, eller kik i din logfil efterfølgende.Skift filter, og gentag…Dette gøres så med alle dine filtre, og du ender med en række fokuspunkter.Find middelværdien for hvert fokus-run for hvert filter. Fratræk hvert filters step nummer fra dit midtpunkts filter og du har offset for det filter!Dette offset skrives ind i MaxIm under dit filterhjul.Hvis nu Midtpunkt filteret er Lum og vi antager filter sat i som LRGB:1: Lum Offset: 02: Red Offset: ???Også videre.Minus er helt oki, da nogle filtre jo kan have et lavere steptal end dit midtpunkt filter.Så grøn kunne være -100 og blå kan være 200.Når MaxIm så skal skifte filter, så flytter den også på fokus det antal steps du har valgt. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'FOKUS' er lukket for nye svar.