Focuseringsproblemer

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Focuseringsproblemer

• Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af Mogens. This post has been viewed 158 timesBildsøe. This post has been viewed 158 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Mogens.Bildsøe
    Deltager
      • Nova

Jeg har brugt de seneste dage til at afprøve mit Star Analyser 100 filter (mere om det senere), men er løbet ind i fokuseringsproblemer. Vedhæftede frames viser bedste focus af Mirfak (uden filter) h.h.v. med og uden Bathinov maske. Jeg kan simpelthen ikke opnå bedre fokus- udtrækket er ikke i yderstillinger, så kameraet kan flyttes både ind og ud- men så med dårligere fokus. Jeg har tjekket kolimering i dag, men det ser fornuftig ud. Den sorte plet midt i stjernerne er vel sekundæren? Har nogen en forklaring??

Billeder (enkelt frame) optaget med TS 200 og SBIG ST-402

Mogens B2009-08-23 10:47:36

Hilsen Mogens B.

wieben
      Deltager
        • Nova

Hvad sker der hvis du rykker fokus ind/ud i små steps. Kan du få den vandrette bjælke i Bathinov krydset til at vandre til begge sider af “krydset” hvis ja, må det jo betyde at du kan ramme midten af fokus.
        Hvis du ikke kan få bjælken til at stå på begge sider af krydset, må man næsten tro at der er tale om et kollimeringsproblem. Hvad hvis du fjerner alle filtre? Gør det nogen forskel?

Mogens.Bildsøe
        Deltager
          • Nova

Hej Heine, jeg kan få bjælken til at vandre- men det ændrer ikke på focus som set på det nederste billede- Tværtimod ser det så ud som om focus uden maske blir dårligere, og under alle omstændigheder er der stadig “dobbelt” spikes på Mirfak og sekundæren kan stadig ses i de svagere stjerner. Billedet er taget uden filter.

Hilsen Mogens B.

Mogens Zachariasen
          Deltager
            • Super Giant

MogensB,

Dit billede er helt klart meget ude af fokus.

Du har dobbelt spikes og tydelig silhuet fra sekundærholder i stjernerne.

Dit Bathinov billede viser også tydeligt at du ikke er fokuseret.

Som Heine skriver, skal bjælken fra stjernen kunne flyttes til begge sider af krydset – altså både over og under.

Hvis ikke du kan få bjælken længere ned mod krydset bliver du nødt til at justere kamerafstanden på en eller anden måde.

Mvh

Mogens

Mogens Zachariasen2009-08-23 12:58:14

Mvh
            Mogens

Mogens.Bildsøe
            Deltager
              • Nova

Mogens, yep, skygge fra sekundær og dobbelt spikes på Mirfak er netop problemet: De er der også, når jeg ‘vandrer’ med bjælken. De dobbelte spikes + skygge fra sekundær ku’ jeg bare ikke slippe af med. Men OK, jeg forsøger igen ved næste klarvejr.

Hilsen Mogens B.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Mogens – Prøv med masken at få den bjælke ned i midten, så skulle de huller også være væk. Dobbel spikes kan også komme fra andet, men her er din fokus så langt ude at det kan være svært at sige noget mere.

Mogens.Bildsøe
                Deltager
                  • Nova

I har overbevist mig om, at jeg bare ikke ku’ finde ud af det med ‘bjælken’ Dead. Jeg synes nu at jeg prøvede ALT, men jeg forsøger igen ved næste hul i skyerne. Melder tilbage hvis et nyt forsøg lykkes- og tak for den sædvanlige hjælp.

Hilsen Mogens B.

k_holst
                  Deltager
                    • Nova

Hej Mogens.

Ja bjælken skal i midten! Så kan du se hvis du drejer lidt ind og ud at bjælken går til den ene eller anden side.

Mogens.Bildsøe
                    Deltager
                      • Nova

Kim, så flot har mit (maske)focus ALDRIG været . Jeg får sgu’ ridser i hornhinden af at se på billedet Thumbs%20Up

Hilsen Mogens B.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Focuseringsproblemer' er lukket for nye svar.