Focus programmer

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Focus programmer

• Dette emne har 11 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 433 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

bjoern.andersen
      • Main Sequence

Hej,

Jeg er temmelig ny udi astrofoto verdenen, men har dog fået en del hjælp af gode bekendte over det sidste års tid, men, nu er jeg rendt ind i problemer med at få rigtig focus på de emner jeg gerne vil kigge på/fotografere på himmelen, og kom til at tænke på at der forhåbentligvis var mange af jer her på forum som kender/ved om/anvender div. focusprogrammer.

Det ville være dejligt hvis nogen kunne hjælpe.

Jeg har en Skywatcher 120 mm refraktor og en Matsukow Cassegrain 102 mm, som jeg bruger sammen med mit Canon EOS 400D.

Refraktoren er forsynet med en focusmotor m håndkontrol. 102 mm er manuel.

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Start med Rigos måde med 2 snøre mener jeg det er, den måde har vist sig at
        være ret god, Rigo kommer nok med tillægs dataer.

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Sålænge du ikke bruger en pc styret motor kan du ikke bruge programmer, men du kan enten bruge en makse eller et par snore. Dog kan de fleste astro programmer også fortælle dig, hvorgod din fokus er. Det kaldes enten FWHM, eller HFD.

Tager man udgangs punkt i et program der enten kan vise FWHM eller HFD, skla du kikke efter dette:

Justere din fokus, mens du tager billeder af en forholdsvis krafig stjerne (mag 4-5 stykker).

Så kikker du på de tal som den oplyser, og når de er kommet meget langt ned er du i fokus. Men det er nødvendigt at køre forbi fokus, så tallede stiger igen. Også retur, før er du ikke sikker på at fokus var der.

Har du et program der ikke fortæller noget om FWHM eller HFD, kan du “nøjes” med at se hvor meget lysstærk stjernen er. Mange programmer fortæller hvor mange ADU (Analoge til Digital Units) som en stjerne indeholder. Når det tal er så højt som muligt er du i fokus, igen skal du forbi, så du er sikker på at fokus er der hvor du tror.

bjoern.andersen
            • Main Sequence

hej,

tak for forklaringeringerne. Jeg skulle nok have husket at fortælle at jeg bruger en EQ5 med horisontalmotor monteret, og at jeg også bruger en laptop sammen med Canon EOS 400D kameratet.

jeg bruger Nebulosity programmet en del. Det har en “Frame & Focus” som er god til enkeltbilleder, men det er lige præcis det som MStauning nævner omkring at se “værdier” for at man kommer i focus jeg nok ikke har forstået. Det må jeg arbejde videre med. Jeg har også et NextImage CCD kamera til .avi (og enkeltoptagelser, men kan ikke se hvordan hvordan jeg får sat den i Focus uden at skulle gemme ret meget på laptoppen, for så at skulle slettet ret tit.

bjoern.andersen
              • Main Sequence

hej

Vil du venligst fortælle hvad FWHM og HFD står for.Confused

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Som Tommy skriver:

FWHM, står for Full Width at Half Maximum.

HFD, står for Half Flux Diameter.

Hvad siger de så?

Joe, de fortæller begge hvor bred din stjerne er på midten af et 3d diagram af den.

Første billede på denne side viser sådan en graf: http://www.cyanogen.com/help/maximdl/HIDD_INSPECT.htm

Samt FWHM og HFD værdien på en stjerne, og ikke at forglemme max ADU værdien.

Håber det hjælper, ellers vil jeg sige at teksten på den side måske kan hjælpe. Og hvis ikke så bare sprøg igen, jeg kan være lidt teknisk eller håbløs nogle gange Wink

bjoern.andersen
                    • Main Sequence

Hej

tak for god hjælp. jeg begynder jo at forstå at jeg nok skal “i skole igen” for bare at få fat i det basale omkring astrofoto, men det bliver morsomt.

Findes der noget shareware eller freewareprogram som er godt til fokusindstilling.

jeg kan jo se at det program du henviser til (MaximDL) er ret kostbart. Det ville jo være helt fint med noget simpelt/billigt indtil man føler sig på lidt mere sikker grund.Wink

På forhånd tak

Anonym
                      • Nova

Bjørn Andersen wrote: Hej

Findes der noget shareware eller freewareprogram som er godt til fokusindstilling.

jeg kan jo se at det program du henviser til (MaximDL) er ret kostbart. Det ville jo være helt fint med noget simpelt/billigt indtil man føler sig på lidt mere sikker grund.Wink

Så vidt jeg ved, så er nebulosity et af de bedste programmer til fokus. Jeg bruger selv Images Plus Camera Control, som jeg ikke er helt tilfreds med (dårlig brugerflade) og jeg overvejer at købe nebulosity istedet for.
                      Du skal bare indstille din fokuser så FWHM eller HFD værdien er mindst mulig. Den kan let fluktuere lidt som følge af seeing, så man skal prøve sig lidt frem. Det er ret let og tage 1-5min når man lige har lært det. Jeg får typisk en HFD-værdi på ca. 2.5-2.8 når jeg har bedst fokus på min kikkert. Den kan sikkert godt være anderledes på din, så prøv dig frem.

Mvh
                      Søren

madsen2008-11-03 10:53:45

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Som søren siger, så er Nebulosity et rigtigt godt program. Både til fokus, men også til bare at at styre optagelser. Samt stakke også videre.

bjoern.andersen
                          • Main Sequence

Hej,

Det er jo som man siger, “når alt andet svigter, læs manualen”, og det har jeg så gjort. Nebulocity manualen er blevet udskrevet – alle 85 sider, og studeret i løbet af dagen, og det bliver man jo næsten klog af, med god hjælp fra jer som bare ved noget om disse ting. Tak for hjælpen, jeg skal nok komme tilbage efterhånden som jeg får prøvet/lært dette med focus.Tongue

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Det var så lidt Bjørn, du siger bare til næste gang der er noget som ikke helt vil 🙂

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Focus programmer' er lukket for nye svar.