0,33x reduceren er ganske rigtigt den kraftigste på markedet. Den presser også SCT designet så meget som det næsten er muligt, og kan kun bruges med små chips. Detr er grænser for hvad der kan lade sig gøre. Din 14″ SCT er jo heller ikke et teleskop som er beregnet til widefield fotos.
Det er jeg klar over Jesper, og en mulighed er vel også at lave mosaik billeder. Eller sætte en guide kikkert på ryggen af den, som er bedre til widefield fotos.
Ellers så kan man vel også investere i et ccd kamera med en stor chip. Hvilket kunne det være????
Forresten Stauning. Jeg tror du har sat et forkert tlf. nummer ind under hjæælp tråden. Jeg brugte det i går. Men ham jeg fik fat i kendte intet til astro.
26 23 92 13 var det ikke det jeg skrev? Ellers lav en søgning på Michael Stauning, og du finder mig : Michael Jan Stauning.. Der er nok to nummere, det 20 et eller andet er mit internet så det kan ikke ringes eller skrives til.
En større chip er selvfølgelig altid godt, men hvis du bruger 0.33x reducer vil du ret hurtigt løbe ind i vignetteringsproblemer med din SCT. En 0.63x reducer er bedre, men giver stadig vignettering med APS (DSLR) chip.
Så jeg holder med Michael. Et widefieldskop er vejen frem. Så kan du skifte mellem de to til foto og guiding.