› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Flot vejer, Sikkert godt i aften/nat
- Dette emne har 15 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af andreas. This post has been viewed 1027 timesv. This post has been viewed 1027 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. september 2008 kl. 15:04 #1280
rigoDeltager- Super Nova
Ser jo godt ud, skal i ud og lege ??? Jeg er helt klarSidst på dagen tørt og ret solrigt vejr med temp. mellem 13 og 17 grader. I nat til dels klart vejr, men påny tåge en del steder. Svag skiftende vind. Temp. ned mellem 5 og 10 grader. Fredag først tåge mange steder. Ellers tørt med lidt eller nogen sol, men i dagens løb en overgang mere skyet fra nordvest. Temp. op mellem 16 og 18 grader, og ret svag vestlig eller skiftende vind.http://www.rigorigo.dk 2008-09-25 15:06:05 25. september 2008 kl. 15:46 #1284
tommyfDeltager- Neutron star
Smutter måske til kroppedal i aften, er ikke tilfreds med guidningen, har pæne lige linier
men med hak eller svage bølgedale ind imellem, giver underlige stjerner, så det skal testes, tror det er balancen der driller.25. september 2008 kl. 15:52 #1285
rigoDeltager- Super Nova
Jeg skulle jo lave/finde ny balance igår, med “nyt udstyr”. Mit køre helt sikker bedst med mest vægt i den ende hvor cam sider, vil gæt 60%. Og med masser af vægt hvor vægtskiverne er. Jeg går ikke efter balance det dur ikke i mit tilfælde
25. september 2008 kl. 16:37 #1288
mhansenDeltager- Nova
Rigo, vil den ubalance ikke give lidt unødvendigt stress på RA aksen? Og muligvis også DEC aksen?
25. september 2008 kl. 16:52 #1289
rigoDeltager- Super Nova
Perhaps! men det virker, hvem arbejder ikke bedst under lidt stress
25. september 2008 kl. 17:00 #1290
mhansenDeltager- Nova
MHansen wrote: Rigo, vil den ubalance ikke give lidt unødvendigt stress på RA aksen? Og muligvis også DEC aksen?
Jeg citerer migselv. Ok.. Hvor slemt kan det stå til??Ej, det jeg gerne ville frem til var, at hvis RA og DEC aksen ikke er balanceret ordentligt, så kommer motorerne vel til at skulle arbejde ekstra hårdt visse steder. Det er vel ikke så godt endda??25. september 2008 kl. 17:24 #1291
jesperDeltager- Neutron star
En let overvægt til østsiden på RA aksen er at foretrække, da det i de fleste tilfælde vil give bedre guiding. Måske også på DEC aksen til kamerasiden, men det er ikke lige så vigtigt. Med en let overvægt mod øst er gearet altid i kontakt og problemer med backlash og oscillering kan helt undgås. Det er kun nødvendigt med en lille smule overvægt. Kraftig overvægt vil kunne skade snekken i længden.
Engang havde min RA snekke skruet sig løs uden at jeg havde opdaget det, så der var flere cm slip, altså ekstrem backlash. Alligevel havde det ikke indflydelse på guidekvaliteten fordi snekken hele tiden er i kontakt med snekkehjulet når man har overvægt mod øst.Jesper25. september 2008 kl. 17:32 #1294
jensDeltager- Giant
Jeps Rigo – i aften skal jeg ud!
Ærgerligt at min julegave fra konen ikke var med posten idag, det kunne passe fint med den himmel.25. september 2008 kl. 17:45 #1295
thomas- Giant
Men Jens, tror du alligevel ikke at det ville blive for koldt at observere kun iført kokosolie og leopardtrusser?
25. september 2008 kl. 18:13 #1297
jensDeltager- Giant
Hæ, hææh . . . Thomas – du har humor.
Hun elsker jo at se mig optræde – prøv lige at se her:Du skal vel også ud med 10″?HilsenJens25. september 2008 kl. 18:19 #1299
thomas- Giant
nææ, jeg skal have al den søvn jeg kan få. Den lille er blevet vaccineret i dag, så der stor sandsynlighed for hun skal brokke sig hele natten.
25. september 2008 kl. 19:01 #1303
andreas.vDeltager- Main Sequence
Jeg tror også jeg må melde pas for noget kiggeri i aften. Der er jo en skole der skal passes og har fremlæggelse om mit astronomi projekt imorgen så jeg skulle gerne være frisk
Har du nogle mål for natten Jens? Jeg har jo gået og planlagt hvad målende skulle være når det endelig blev klart vejr i weekendenMeen vis det er godt vejr imorgen så skal jeg ud! Det er over 3 uger siden jeg sidst har været ude! Så er ved at blive desparat!!Mvh Andreas25. september 2008 kl. 19:20 #1304
jensDeltager- Giant
Helixtågen skal prøves kl. 23
Så bliver det til et par galakser i Camelopardalis så jeg får fyldt lidt flere huller ud i H400 kataloget.Så skal jeg lige se på Nu 1+2 i Corona Borealis som Thomas talte om til Starpartyet.Lidt åbne hobe bliver det nok også til i H400 og så et par gengangere bl.a. i Dragen.Et mål for aftenen er helt sikkert ‘Van Maanen Star’ i Pisces.Skitser bliver der nok ikke noget af, – må lige se hvad humøret siger.Held og lykke med fremlæggelsen imorgen. Helt sikkert det bliver et hit når du står som foredragsholder.HilsenJens25. september 2008 kl. 19:38 #1305
mr.mox- Nova
Jo skal besteme ud i aften!
Jeg var ude i går og “indvie” mit observatorium. Det blev til lidt piggyback foto, og en masse visuel kiggeri. I aften er der stjernekiggeraften i AFKB, så LXD75’eren og ED80’eren kommer under armen og afsted til Greve.
Dejligt vejr vi har for tiden!25. september 2008 kl. 19:44 #1306
rigoDeltager- Super Nova
Hey!
Så er jeg i obs. med helt klar himmel,,, har lavet min 3 punkt, det kan man tidlige nuSå er det bare lige at vente lidt længer til mørket falder på, men skal også have bestem mig for hvor skuddet skal lige Har lidt på fornemmelsen at det bliver “diset” sener, så en galakse er vel ikke det bedste, noget mere lysstærkt -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Flot vejer, Sikkert godt i aften/nat' er lukket for nye svar.