Flere stjernehobe…

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Flere stjernehobe…

Viser 9 indlĂŠg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

max
      • Nova

Her er lidt fra de sidste par dage som er lavet med min TS IN70ED.

Noget er gentagelser fra tidligere objekter jeg har prĂžvet at lave, men nu med

nye og lidt lĂŠngere subs. Alle stakket med DSS.

Billederne er alle blevet en del beskÄret sÄ de passer til min hjemmeside.

Der er flere objekter pÄ nogle af billederne og de ses bedst i stor version

hvortil jeg har lavet links.

M39

NGC6940

M52/NGC7635/?

NGC663/654/M103/?

Sidst en noget forkĂžlet M33 som nok ville vise sig bedre hvis den var lavet

med min Newton. Der er kommet lidt dis striber pÄ og sÄ skulle den nok have haft

en del mere eksponering.

VH. Max

rigo
      Deltager
        • Super Nova

M52/NGC7635 = er sku isĂŠr nice

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Flotte billeder, er det fra en nats hygge?

wieben
          Deltager
            • Nova

Gode billeder.

Som Rigo ogsÄ nÊvner er specielt M52 god. Du har ogsÄ fÄet boblen med nederst til hÞjre.

morten
            Deltager
              • Super Nova

Meget fine billeder Thumbs%20Up

Fik du lĂžst problemet med tilt/aflange stjerner i periferien, eller har du bare croppet dem bort?

Hvilken afstend fra flattener til ccd brugte du?

Jeg synes det er svÊrt at finde den rigtige stramning pÄ skruen for at undgÄ tilt.

M

morten2009-08-24 12:40:50

max
                • Nova

Tak for de positive tilbagemeldinger.

NGC6940 er fra i Fredags. De andre er lavet over aften/natten mellem LĂžrdag og SĂžndag

hvor der var rimelig gode forhold her i HĂžrsholm. Brugte der ca. 4 timer.

Selv om M52 blev den bedste, var det M33 jeg brugte mest tid pÄ og som sÄ

desvĂŠrre jo ikke blev god alligevel.

NĂŠste gang jeg prĂžver M33, vil jeg benytte newtonen som jo hiver noget mere lys ind.

Tror ogsÄ at der lÄ noget svagt hÞjtliggende slÞrdis sidst pÄ natten.

M33 er blevet croppet en hel del medens de andre lige har fÄet skÄret det yderste vÊk

fra 3888×2592 til 3200×2400 pixel.

Dels pga. hjÞrnerne som jeg ikke kan fÄ til at blive pÊne selv om jeg bruger flattener

og dels fordi jeg sĂ„ fĂ„r et format der pĂŠnt kan deles ned til 800×600 til min hjemmeside.

Det giver de 3 billede stĂžrrelser 3200×2400/1600×1200/800×600 pixel.

PÄ den mÄde undgÄr jeg interpolering af pixels nÄr jeg konvertere ned til mindre format.

Dertil kommer at jeg meget godt synes om 4:3 formatet selv om jeg godt ved at mange bedst synes om wideformat.

For delvis at lÞse tilt problemet har jeg sat mit kamera pÄ hÞjkant (90 grader) i forhold

til spĂŠndeskruen sĂ„ skruen kun vipper kameraet pĂ„ den korte side af CCD’en.

Dette lĂžser selvfĂžlgelig ikke problemet fuldt ud, men er med til at formindske det.

Desvérre har jeg ikke i nu fundet den bedste afstand til CCD’en, som burde vére 103mm

for mit kamera.

VH. Max

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

M33 krÊver meget meget meget land tid, for at fÄ flot.

max
                    • Nova

Tak for info. Michael.

Kan godt se at det mÄske var lige ambitiÞst nok og tro at jeg lige kunne fÄ den

i kassen pÄ lille times tid.

Men da det var fÞrste gang jeg prÞvede den, blev jeg jo sÄ den erfaring rigere.

Den krÊver formentlig sÄ en hel, eller flere aften/nÊtter for at blive god.

VH. Max

outlook
                    Deltager
                      • Super Nova

Dejlige stjernerige billeder hver isĂŠr. Ja, M33 skal nok ha en Newton.

Hilsen Leif,
                      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Viser 9 indlĂŠg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Flere stjernehobe…' er lukket for nye svar.