Flere begynder spørgsmål

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Flere begynder spørgsmål

• Dette emne har 13 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af bobo. This post has been viewed 976 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

max
      • Nova

Hej alle,

Har nu haft mit nye teleskop (Skywatcher Explorer200 med HEQ5 PRO) siden i Fredags og sat det midlertidig op inde i stuen.

Glæder mig nu som et lille barn til at få det luftet men vejret har jo ikke rigtigt været til noget i nu.

Dog var der lige et kort hul i skyerne i Fredags hvor jeg lige fik et kort glimt af månen igennem mine tagvinduer, hvilket selvfølgelig ikke er ret godt til teleskopet. Jeg fik dog lige et indtryk af hvor meget lys der kommer igennem sådanne en sag. Nu ved jeg jo godt at man ikke må kikke på solen uden et kraftigt filter og beskyttelse af spejlet med det medfølgende dæksel.

Men det reflekterede lys fra månen var da næsten også lige ved at brænde nethinden af. Så jeg satte det medfølgende dæksel på og nøjedes med at åbne for en af de små åbninger ligesom ved observation af solen.

Først da blev månen til at holde ud at se på og det gav da et ret godt billede selv gennem et tagvindue.

Men er det normalt at man skal bruge beskyttelsesdækslet også når der kikkes på månen ?

Indstilling af polarskopet forvirre mig lidt.

Hvis ellers skopet er centreret ved drejning om RA aksen og Nordstjernen, Cassiopeia og Karlsvognen henholdsvis bliver placeret som i den lille tegning inde i skopet når der sigtes, hvad skal man så bruge datoskalaen og indeks markøren til ?

Er det kun til at kalibrere RA skalaen eller har det også noget med skobet at gøre ?

Synes ikke jeg kan se nogen ændring inde i skobet når disse justeres som vist i manualen.

En anden ting der undre mig er den noget hidsige lyd der kommer fra servomotorerne

når jeg skal indstille position med SynScan også selv om jeg har balanceret teleskopet og

belastningen ikke burde være stor. Er det normalt på en HEQ5 PRO ?

Når jeg lyser med en lommelygte ned på spejlet igennem i teleskop røret, kan jeg se lidt snavs, ikke støv men ligesom en let hinde over spejlet.

Ved godt at man skal være meget forsigtig med selv at rengøre spejlet. Kan der gøres noget og betyder det noget for ydelsen?

Håber ikke jeg får skræmt for mange væk med alle mine begynder spørgsmål.Ermm

VH Max.

andreas
        • Super Giant

Hej Max

Når man kikker på månen plejer man at bruge et “moon” filter, eller måske et andet kraftigt dæmpende filter. prøv evt. at søge ebay.co.uk efter “moon filter” så kan du se hvad jeg mener.

Og et stort tillykke med teleskopet.

tommy.frank
          • Super Giant

Hej Max. tillykke. Hvis du bruger goto, som du sikkert gør når du nu har købt et computrestyret mount, så glem det med date og indeks. I polskopet skal polaris pege samme vej som kontravægtstangen( og gør det garanteret også). Du drejer så i RA. så vægtstangen kommer til at pege mod Kocab i lillebjørn, da NPC ligger mellem den og Polaris. Hvis du ikke kan se Kocab pga. lysforurening, så brug Alkaid i karlsvognen og kør en time tilbage, og der skal du så bruge RA skalaen.
          Ang. raslelyden så kan det være at det netop er fordi den er i balance. Lav den med lidt vægt i toppen og på østsiden, så at begge aksler hviler på tandhjulene og altid har kontakt.
          Mvh Tommy

Tommy Frank2008-12-16 23:51:36

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Med hensyn til spejlet, så kan “lommelygtetesten” tit få det til at se ud som om der er noget i vejen med et spejl der ikke fejler noget. Hvis du er i tvivl så få en amatørastronom med mere erfaring til at se på det. Henrik vil sikkert også gerne hjælpe dig med at kigge på det. Spejlet kan godt vaskes, men det skal man kun gøre hvis det er nødvendigt, og det skal gøres på den rigtige måde, så man ikke ødelægger coatingen.

mr.mox
              • Nova

Max wrote:

Men det reflekterede lys fra månen var da næsten også lige ved at brænde nethinden af. Så jeg satte det medfølgende dæksel på og nøjedes med at åbne for en af de små åbninger ligesom ved observation af solen.

Den lille åbning er absolut ikke nok nedblænding til at kigge på Solen! Du SKAL have et specielt solfilter på også!!! Gør du andet kan du lige så godt sælge teleskopet med det samme og købe en blindestok!

Jeg bruger også kun den lille åbning når jeg kigger på månen. Når det hele er åbent kan jeg let projecere et billede af månen op på en væg!

andreas
                • Super Giant

He he

Jeg studsede også over det citat du bringer Mr. Mox. Og havde også skrevet en stor advarsel. Han har dog skrevet om “et kraftigt” filter oven for. Men der er bare nogen ting man ikke kan advare nok mod Big%20smile

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Helt rigtigt, der skal altid frontmonteret solfilter på, uanset hvor lille åbning man bruger når det er Solen der skal observeres.

Med hensyn til at bruge den lille åbning til Månen så er det fint nok, men vær opmærksom på at der mistes en masse opløsningsevne på den måde. Moon filter eller ND filter, som Andreas foreslår, er bedre. Det tager det generende lys uden at det går ud over opløsningen.

bobo
                    • Giant

Hva er der lige med de filtre?? Når man kigger på lyra og astro optics, så virker det som noget lalaværk (“tja, nogen siger at det her er godt, og du måske kan få en forbedring”) Er der nogen der har nogle erfaring med feks månefiltre? Er der nogle der er gode “ALLround” til husbehov? Når man kigger på Ebay er der vild mange månefiltre og nogle med 15% andre 30% Hvad skal man vælge? Confused For jeg vil ikke købe en stak jeg aldrig får brug for.

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Hvis vi taler om almindelige månefiltre er de neutrale, altså grå, og der er ikke tale om nogen “forbedring”. De skærer bare lys væk.

Hvor tæt et filter man skal vælge kommer an på størrelsen af teleskopet, forstørrelse, månefase osv. Ved høj forstørrelse kan selv store teleskoper bruges uden månefilter i mange tilfælde.

Baaders ND filtre er af høj kvalitet og priserne er rimelige.

max
                        • Nova

Tak for alle svarende og tak for advarslen med solen.

Men jeg kunne ikke drømme om at kikke på solen uden et kraftigt filter som jeg også forsøgte at skrive men jeg fik det måske ikke beskrevet så godt.

Ved observation af solen ville jeg både bruge beskyttelsesdækslet med den lille åbning

og et kraftigt filter (solfilter). Endeligt kan man jo også iagttage solen indirekte ved at projekter den på en hvid flade.

Men tak for rådet med et månefilter. Sådanne et må jeg se at få anskaffet mig sammen med diverse andre nyttige filtre (LPR osv.).

Og det med justeringen af polarskopet giver også mening: Jeg vil selvfølgelig helst

bruge goto funktionen med SynScan.

Med hensyn til rengøring af spejlet tror jeg at jeg venter til det er blevet lidt mere snavset.

Det med motoren og en lille ændring af balanceringen synes jeg ikke hjalp så meget men

motorerne skal måske støje sådanne.

VH. Max

bobo
                          • Giant

Hej Jesper.

Har snuset lidt rundt, og måste fundet noget her http://www.astronomibladet.dk/?page=/more.php&id=P3746_0_12_0_C

Er det noget du kender til? Smile

jesper
                          Deltager
                            • Neutron star

Jeg har et almindeligt variabelt polariseringsfilter, som beskrevet først i artiklen. Det virker fint til Månen. Jeg har ikke prøvet det variable farvefilter, men det lyder da smart. Selv foretrækker jeg de faste ND filtre fra Baader. Det er lidt dyrere at investere i tre-fire stykker, men så er kvaliteten også den bedst mulige.

henrik
                            Deltager
                              • Nova

Hej Max

Happy “first light”

Grunden til at vi (man) ikke gør så meget ud af månefiltre er, at det mest er fuldmånen du har brug for filter på. Dér er fuldt blus på og kratrene er ikke så tydelige, så du bruger en lavere forstørrelse for overblikets skyld.

Når månen er halv er der mindre blus på OG du går som regel op i forstørrelse for at studere kratre tættere på.

Bobo:

Jeg kender (jo) det variable farve/polariserngsfilter du linker til.

Det er to polariseringsfiltre med en eller anden speciel coating, så de giver forskellige farver når de sidder sammen 1+2, men giver neutral når de sættes sammen 2+1

Det er alt andet lige nok det bedste allround filter, idet det jo kan bruges som polariseringsfilter, variabelt netralfilter OG som 4 forskellige farvefiltre.

Men når det er sagt, tror jeg nok jeg ville foretrække et “rigtigt” farvefilter, hvis jeg var meget opsat på at observere fx. planeter

Der er en god artikel om hvilke filtre de er gode til hvad på Astronomibladet.

Hvis jeg skal anbefale et godt sæt at starte med måtte det blive Orion’s “Observers Deluxe filterset” med 4 farvefiltre, variabelt polariseringsfilter og en LPR filter. Det er en sætpris og kan endda fåes på tilbud flere steder (ingen nævnt ingen glemt)

Er der nogen der ved hvorfor traditionelle “månefiltre” altid er grønne? (Bortset fra den med at “Månen er lavet af grøn ost”)

Jeg vil også lige tilslutte mig hylekoret om at passe på Solen; SELV UDEN TELESKOP er det farligt at kigge direkte på Solen.Når du kigger på Solen skrumer pupilen til 1-2mm, så selv en 6x30mm søger forstærker lyset 30/1,5mm^2=400GANGE!

Der er ALTID nogen der komme galt afsted når der er total formørkelse et sted i de mindre oplyste lande, som Philipinerne ol.Henrik2008-12-18 12:44:21

bobo
                                • Giant

Hej igen.

Hmm ja, altså nu er jeg jo ikke helt planetnørd Wink (endnu) så det bliver nok et variabelt polfilter i god kvalitet i første omgang, eller måske den jeg linkede til. Et eller andet sted virker det forkert at kigge på en grøn måne, du vil jo heller ikke spise blå ketchup selvom smagen var den samme Tongue
                              Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Flere begynder spørgsmål' er lukket for nye svar.