› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Flattener – god ide?
- Dette emne har 11 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 327 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. april 2017 kl. 11:09 #159968
outlookDeltager- Super Nova
Betydningen af en flattener generelt også selvom den ikke bare skal “flade” billedfeltet, overrasker mig lidt. Jeg har leget lidt med sådan en fætter og mine TV 560mm og C80ED 600mm teleskoper. Ikke nok med at den sikkert flader feltet, men giver simpelthen en bedre afbildning også i kontrast. Billederne her er rå og ubehandlede og ekspo tider er de samme. Men se selv uden og med i den rækkefølge:
TeleVue
Celestron
Så overordnet set er der altså noget at hente med en flattener også selvom det er relativt langsomme teleskoper på hhv. f7.4 og f7.5. Der er ikke tale om en kombineret reducer og flattener.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting26. april 2017 kl. 11:21 #159969
astrojensenDeltager- Neutron star
Det virker næsten som om, at begge har fået noget bedre farveforening, måske ved at der er mere glas i lysgangen? Det har man jo hørt om før. Det er dog svært at bedømme, hvor effektiv flatteneren ellers er, da der er grene i så mange forskellige afstande.
f/forholdet har i øvrigt langt mindre betydning, end relationen mellem brændvidden og det benyttede felts størrelse. Med samme sensorstørrelse vil en 150mm f/5 have et fladere felt end en 60mm f/8. Feltkrumningens radius i en refraktor med én linsegruppe (dublet eller triplet) er cirka 35% af brændvidden, uanset f/forhold.
Thomas, Bornholm
27. april 2017 kl. 08:16 #160017
Det har du jo ret i. Og sensorstørrelsen er den gængse APS-C og det er svært at se virkningen udover den bedre gengivelse, men alene det gør flatteneren attraktiv. Det er nu en gang lettere at se på svære objekter som en trækrone, der er meget afslørende for optikken. Så kan vi prøve at se på en facade i stedet:
TeleVue
Umiddelbart kan jeg ikke se nogen “udfladning”, men derimod en bedre kontrast og homogen tone. Så man skal vist være meget kritisk med fokus, hvis en virkning skal ses på det “flade”. Mht. en bedre farveforening kan det måske også skyldes coatingen på flatteneren og/eller glassets indflydelse på gengivelsen. Om ikke andet, så er det da overordnet set bare et bedre design.
outlook 2017-04-27 08:31:31
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting27. april 2017 kl. 09:08 #160019
RudiDeltager- Neutron star
Jeg syntes at det er svært at se forskellen (især på jpegs!), kunne du ikke lave samme test på et stjernefelt?
rudibr 2017-04-27 09:23:09 /Rudi B. Rasmussen
27. april 2017 kl. 09:28 #160023
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg synes, det er ret let at se forskellen. Se f.eks. mosset på taget, yderst i billedkanten, især i hjørnerne er det skarpere, når der bruges flattener.
Man ser også igen den bemærkelsesværdige kontrastforøgelse over hele billedet.
Thomas, Bornholm
27. april 2017 kl. 09:51 #160025
Jo, jeg kan også godt ane det Thommas, men jeg er i tvivl om detalje forskelle skyldes jpeg artifakter. Men der er en lille farve kontrask forbedring, det er jeg enig i.
/Rudi B. Rasmussen
28. april 2017 kl. 10:10 #160065
Astrojensen wrote: Jeg synes, det er ret let at se forskellen. Se f.eks. mosset på taget, yderst i billedkanten, især i hjørnerne er det skarpere, når der bruges flattener.
Man ser også igen den bemærkelsesværdige kontrastforøgelse over hele billedet.
Thomas, Bornholm
Ja, forskellen er let at se kontrastmæssigt, knap så meget på det “flade”, men nu du nævner det, Thomas, så kan jeg godt se det på mosset også. Men vil sikkert være lettere at se på et stjernefelt.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting28. april 2017 kl. 10:18 #160067
Har du taget raws? Så prøv at blinke dem og jeg tror forskellen bliver tydligere. JPEG tværer jo billeder ud i en grad der afhænger af hvor kraftigt man ønsker.
/Rudi B. Rasmussen
28. april 2017 kl. 21:50 #160107
Nej, det har jeg ikke, og hvorfor i grunden? Forskellen bliver jo så tydeligere. JPEG ender de fleste med alligevel og er forskellen også tydelig nok her, så er sagen jo klar. Billederne er ubehandlede og tydelige nok. Jeg beholder i hvert fald min flattener, den gør virkelig en forskel i mine øjne. Prøv det selv med dine og se forskellen.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting28. april 2017 kl. 22:36 #160110
Så så, rolig nu. Jeg tror blot at forskellen er tydligere med raws.
Og har desværre ikke flattener
/Rudi B. Rasmussen
29. april 2017 kl. 08:28 #160114
Nå ja, tonen kan opfattes lidt hård. Det var nu ikke meningen, men du har ret i, at en udfladning umiddelbart er svær at se så derfor har jeg taget et udsnit af begge billeder med mosset i venstre hjørne. Så kan det næsten ikke være tydeligere, at flatteneren gør det den skal:
Men jeg er mere imponeret over kontrastforøgelsen over hele billedet som en sidegevinst.
outlook 2017-04-29 08:29:37
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting29. april 2017 kl. 08:45 #160115
Ja, nu er det så tydeligt at selv jeg kan se det
Og sporopos jpegs, så bruger jeg dem kun sjældent til astrofotos.
Jeg bruger næsten altid png som er lossless, dvs alle pixels rgb værdier er nøjagtig de samme som i original billeder og detaljer og stærke kontraster ikke udvaskede som med jpeg.
Men en flattener og komakorrektor står skam højt på min ønskeliste.
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Flattener – god ide?' er lukket for nye svar.