flattener /reducer til 80mm equinox

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER flattener /reducer til 80mm equinox

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 4 måneder siden af Hendriksen. This post has been viewed 347 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

Hendriksen
    Deltager
      • Moon

Hejsa

Jeg søger lidt vejledning/input til køb af enten en Field flattener eller en Flattener/reducer.

Pt. er det et 1100d der sidder for enden af teleskopet, og der er absolut behov for en flattener.

Vil en reducer vignette på aps-c størrelse sensor?

Jeg har kigget på hotech Fieldflattener og televue 0,8 reducer/flattener, som skulle være et godt bud til equinoxen.

Nogen herinde der har erfaringer med samme teleskop og kan anbefale en FF eller Reducer?

Kan også se en all round skywatcher flattener på lyra, men ved ikke om den vil gøre det godt nok på mit teleskop?

Venlig hilsen

Martin Hendriksen

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

Jeg har selv kig på følgende:

http://astro.ecuadors.net/starguider-2-field-flattener-tsflat2-on-skywatcher-equinox-80-ed/

ligenu er den på tilbud hos Teleskop service til €179 hvor Televue’en er €300+

Hvordan den så performer i forhold til Televuen ved jeg ikke, men de test jeg har læst har været rimelig gode.

FrankLarsen2017-11-01 00:01:27

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Vil en reducer vignette på aps-c størrelse sensor?

.,,

Venlig hilsen

Martin Hendriksen

Jeg ved ikke om en reducer har samme effekt på en refraktor som en coma corrector på en reflektor – men til min store overraskelse er der ingen synlig viegnetering på mine billeder mere da jeg fik en Baader coma corrector på newtonen. (Jeg bruger en Canon 1000D).

/Rudi B. Rasmussen

John
          Deltager
            • Nova

Jeg tror kun jeg har brugt en stor sensor sammen med equinoxen en enkelt gang og er ikke sikker på hvilken flattener/reducer jeg brugte. Enten var det Hotech, ts2 eller televuen. Du kan låne min Hotech flattener, inden du selv køber. Her er billedet, taget med en aps-c sensor og måske en Hotech flattener!

LINK

John
            Deltager
              • Nova

Det var ikke med televuen, den fik jeg først senere. Så det er med stor sandsyndlighed Hotechen.

Hendriksen
              Deltager
                • Moon

Hej frank

Det ser jo meget godt ud, og er jo en del billigere end de andre jeg har kigget på.

/Martin

Hendriksen
                Deltager
                  • Moon

Hej John

Det er altid bedre, at kunne prøve før man køber, så det vil jeg ikek sige nej til.

Vi kan lige aftale hvornår det passer.

/Martin

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'flattener /reducer til 80mm equinox' er lukket for nye svar.