Flats – hvad er dette?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Flats – hvad er dette?

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af mstauning. This post has been viewed 253 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

Mogens.Bildsøe
    Deltager
      • Nova

Før fredagens observationer forsøgte jeg at lave flats (ca. ½-1 time efter solnedgang) v.h.a. den nordøstlige (skyfri) himmel. Nedenstående viser en enkelt frame. Er der et bud på, hvad der forårsager ringene?

Mogen B

Hilsen Mogens B.

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Dust doughnuts. Støv på CCD Frontglasset, filter eller reducer indgangslinse. Dougnuts er en af grundene til at bruge flats.

Mogens.Bildsøe
        Deltager
          • Nova

Ja, den måde (lys/skyggevirkning) hvorpå de fremtræder ligner hvad jeg har set af eksempler tidligere, men den regelmæssige cirkulære form fik mig til at tvivle på støv?

Mogens B

Hilsen Mogens B.

norup
          Deltager
            • Super Giant

Ud fra doughnut diameter, pixelskala og f-forhold burde du kunne beregne støvkornenes afstand til fokus, og dermed finde de(n) flade(r) der kan have godt af en rensning.

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Det er støv og da de ikke er i fokus (som de ikke skal være), så bliver alt hvad der ligger mellem CCD’en og ydereste glas, til sådan nogle ringe. Så det er helt som det skal være.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Flats – hvad er dette?' er lukket for nye svar.