Flats box

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Flats box

• Dette emne har 95 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 3871 times
Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 96 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jeg kan ikke få excel til at vise contour plot på samme måde som før – grrrr.

Men jeg har taget to flats, første som overfor, anden hvor tubus er roteret ca 90 grader.

Første:

http://b-rasmussen.dk/astro/flatsbox/IMG_7298.CR2

Roteret 90 grader:

http://b-rasmussen.dk/astro/flatsbox/IMG_7300.CR2

Næsten identisk billede, gradient samme sted i billedet. Det er altså ikke flats boksen der viser en gradient. Det må være i det optiske system et sted. Måske sidder kamera skævt eller teleskopet skal kollimeres.

Er det nogen af jer andre der har et tool der kan analysere de to flats?rudibr2017-03-30 01:03:19

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Det ser ikke helt dumt ud Rudi.

Du har nok ret i, at optikken skal kollimeres.

Du kan jo prøve at lave en sky flat og så sammenligne ved at flatte den

ene med den anden.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

rudibr wrote: Jeg kan ikke få excel til at vise contour plot på samme måde som før – grrrr.

Ok – når man ikke kan få Excel til at fungere consistent, så må man jo selv, her samme billeder som overfor, men i mit hjemmestrikkede tool.

http://b-rasmussen.dk/astro/flatsbox/IMG_7298.CR2

http://b-rasmussen.dk/astro/flatsbox/IMG_7300.CR2

Edit:

I øvrigt kan jeg se at kontur plottene fr excel er spejet om y aksen (???)

I mit eget tool her vender billederne rigtig, da de to pletter for oven i midten også kommer frem der på alle mine lights – når de strækkes nok.rudibr2017-03-31 15:36:55

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Husk lige, at feltet på en Newton er lysest i midten, så et

fald af intensiteten ud mod kanten er helt normalt.

Mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Yep Torben, den er jeg med på, tror også at jeg nævner at viegneteringen er forventet. Men jeg mener at man fra mit eksperiment kan udelukke at flatsboksen er “skæv” da teleskopet mellem to billeder overfor er roteret 90°.

Det kniber med tiden, men jeg skal se om jeg kan få den kollimeret med laser her i weekenden, det tager jo ikke mange minutter.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Ups – det var vist på høje tid.

Før:

Efter:

Så venter jeg lige på det bliver mørkt så jeg kan få lavet en flat

/Rudi B. Rasmussen

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Rudi

Blot til info. Hvis du kun bruger laser punktet til kollimering, så har du ikke lavet en ordentlig kollimering.

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Nej der ved jeg godt Lars, men min lille teleskop kan ikke nå op gennem skyerne

/Rudi B. Rasmussen

Finn
                    Deltager
                      • Neutron star

Kolimering kolimering nemt og hurtig samt meget præsist men lidt dyrt måske https://www.collimator.com/

Måske noget af det bedste på marked trods alt.

mvh Finn

ps. kun ment som en oplysning 🙂

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

rudibr wrote: Yep Torben, den er jeg med på, tror også at jeg nævner at viegneteringen er forventet. Men jeg mener at man fra mit eksperiment kan udelukke at flatsboksen er “skæv” da teleskopet mellem to billeder overfor er roteret 90°.

Det kniber med tiden, men jeg skal se om jeg kan få den kollimeret med laser her i weekenden, det tager jo ikke mange minutter.

Selvfølgelig ved du det Rudi. Jeg har ikke nærlæst dit indlæg, så

du må bære over med mig.

På det kommende ATM-møde, vil TOC præsentere en ny type kolli-

meringsokular, som ikke har den ulempe, som et laserkollimerings-

okular har.

Mvh

Torben

Finn
                        Deltager
                          • Neutron star

Ærgeligt Torben Taustrup

Jeg kan desværre ikke komme til ATM-Møde i år, men er da meget nysgerrig i hvad i laver af Colimeringsværktøj. ????

Måske i poster en tråd vedr. det eller lign ???

mvh Finn

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

Prøv med en Cheshire som passer til dit f-forhold eller en Barlowed laser. Jeg vil tro du har alt
                            hvad du skal bruge.

Nightsky2017-03-31 21:05:17

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

@Torben: Jeg glæder mig til at høre om jeres nye kollimerings okular.

@Lars: Mener du at jeg kan bygge min laser kollimator om til en Cheshire?

Jeg ved godt at man ikke med en laser kollimator alene kan garantere at teleskopet bagefter er perfekt kollimeret. Men jeg er ret overbevist om at i mit tilfælde er kollimeringen i det mindste gået den rigtige vej.

Jeg fik lavet et par flats sent i går aftes (faktisk i nat efter en bytur) og jeg er syntes det ser fornuftigt ud nu. Flats boksen har ingen tydlige gradienter mere:

Hmmm – tænke tænke, hvis jeg laver mit program om til et live-view, så kan det måske bruges som en hjælp til kollimering? Jeg kan jo meget præcist beregne COG for intensitet plottet.

/Rudi B. Rasmussen

nightsky
                              Deltager
                                • Neutron star

Hej Rudi

Du kan sagtens selv en Cheshire

f.eks. http://web.telia.com/~u41105032/kolli/kolli2.htm#DIY

Jeg er ikke sikker hvad det er du vil opnå. Kollimering ud fra en
                                “flat” boks har jeg ikke hørt om, kan

ikke lige se hvordan de to ting hænger sammen.

Man kan sagtens have en newton med perfekt kollimering på en stjernetest og
                                alligevel have vignettering.

Rudi
                                Deltager
                                  • Neutron star

Mine tanker var at kontur plotter jeg har overfor skal centreres med COG midt på CCD chippen. Det må være det samme som når man laser kollimerer og justerer/centreret primær spejlet til sidst. Hvis man regner “brilliance moment” ud for begge akser og dividerer med akkumuleret brilliance får man meget præcist centrum for viegneteringen.

M_x = Sum(x * b(x,y)); for x=0 to width-1 og for y=0 to height-1

M_y = Sum(y * b(x,y)); for x=0 to width-1 og for y=0 to height-1

b(x,y) er brilliance i x,y

B = Sum(b(x,y)); for x=0 to width-1 og for y=0 to height-1

COG_x = M_x / B

COG_y = M_y / Brudibr2017-04-01 13:23:06

/Rudi B. Rasmussen

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 96 i alt)
                                • Emnet 'Flats box' er lukket for nye svar.